Nämä ovat makuasioita, ei yhden totuuden asioita. Bussikyyti on monen mielestä epämukavaa ja pomppivaa metro tai junakyytiin verrattuna. Mitä lyhyempi bussimatka sen parempi.
Kyllä, ovat makuasioita. Nyt on vain niin, että on otettu selville, minkälainen maku ihmisillä on. Enimmäkseen ihmiset menevät mieluummin lähipysäkiltä bussiin kuin kävelevät. Siitä huolimatta, että he matkustavat mieluummin junalla kuin bussilla.
Otaniemeen voidaan, jos otetaan haasteet vakavasti, laittaa myös Raide-Jokeri kiertämään kampuksen niin että ne kohteet jotka ovat kauempana metroasemalta, olisivat helposti raitiovaunulla saavutettavissa.
Espooseen voidaan, jos halutaan, tehdä edullinen ja toimiva joukkoliikenneverkko, joka perustuu raitiotiehen. Mutta kun ei haluta. Tarkemmin, ne eivät halua, jotka tästä asiasta päättävät.
Antero
---------- Viestit yhdistetty klo 11:22 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 10:53 ----------
Toisaalta on niinkin, että monen miljardin arvoiseen liikennejärjestelmään miljardinkaan investointi ei välttämättä tuo suurta muutosta.
Eiköhän tämä kuitenkin riipu siitä, mitä sillä miljardilla tehdään.
Jokerin muutamaan katuosuuteen investoitiin joitain kymmeniä miljoonia ja saatiin noin 20.000 käyttäjän joukkoliikennelinja, joka on 10 vuodessa kasvanut 40.000 käyttäjään. Laajasalon raitiotie ei maksa läheskään miljardia, mutta tuo miljarditunneleihin nähden moninkertaisen määrän autoilulle vaihtoehtoisia joukkoliikennematkoja. Raidejokeri maksaa myös paljon vähemmän kuin miljardin, ja on HSL:n oman vertailuselvityksen perusteella ylivoimainen joukkoliikenteen käytön edistäjä.
Yleiskaavan bulevardisoinnilla ja ratikkaverkolla on tarkoitus ohjata väestönkasvun liikkuminen autoilun sijasta joukkoliikenteeseen. Varovaisesti arvioiden miljardilla saa 60–70 km uutta raitiotietä. Jos verrataan siihen, että 100.000 uutta asukasta asutetaan lähiöiden sijasta kaupunkiin eli käyttämään joukkoliikennettä vaikka 50 % enemmän kuin lähiöasukkaat, tulee 50.000 joukkoliikennematkaa enemmän kuin lähiörakenteella. Tämä siis siten, että yhden raitiotieradan kilometrin varrella asuu noin 1600 ihmistä.
Nuo kaikki ovat aivan eri suuruusluokan lukemia kuin että tehdään miljardilla tunnelia ja saadaan 6000–7000 uutta joukkoliikennematkaa autoilun vaihtoehdoksi.
Voi myös todeta, että HSL-alueen joukkoliikennejärjestelmä on kallis siksi, että on tehty kalliita ja tehottomia investointeja. Jos niitä tehdään lisää, ei saada uusia matkustajia. Jos tehdän tehokkaita investointeja, saadaan uusia matkustajia. Eli ei hankkeiden hinta kerro mitään hankkeen hyödyistä.
Antero