Palataan asiaan sitten, kun tiedämme, mitä Tampereen raitiotie tuli maksamaan.
Ei tarvitse odottaa niin kauan. Neljä suurta rakentajakonsortiota lähti kilpailemaan siitä, että saavat tehdä Tampereen raitiotien kevään 2014 yleissuunnitelman hintaan 250.000 M€ varikkoineen. Kun raitiotie valmistuu noin 2019, toteutunut kustannus tulee olemaan euroina tätä suurempi, koska rahan arvo on muuttunut. Mutta kevään 2014 hintatasossa pysytään. Yleissuunnitelmassa ratapituus on 23,5 km, joten keskimäärin kustannus varikon kanssa on alle 11 M€/km. Ja se on ihan uusi ja nykyaikainen raitiotie, jonka kulkee ruutukaavaan perustuvan kaupunkikeskustan läpi.
Kiitos, nyt alkoi hahmottumaan.
Joka tapauksessa, jos Helsingin kohdalla oltaisiin tilanteessa että raitiotietä ei olisi ollenkaan jos esim nykyinen verkko olisi purettu 1960-luvulla, niin aika kalliiksi tulisi varmaan uudelleenrakentaminen,...
Tampereella ei ole ollut raitiotietä, joten Rainerille tämä ei varmaan kelpaa. Mutta ei ole olemassa mitään asiaa, mikä muuttaisi raitiotien rakentamisen hintaa sen perusteella, onko kaupungissa ollut raitiotie vai ei. Ranskaan rakennetuista raitioteistä suuri osa on sellaisissa kaupungeissa, että niissä on ollut raitiotie. Mutta ei sillä ole missään ollut mitään merkitystä, kun kaikki on purettu pois.
Ranskalaisista raitioteistä on esitetty erittäin korkeita hintoja, jotka perustuvat Ranskassa yleiseen tapaan toteuttaa raitioteitä. Eli laskemalla kaikki mahdollinen yhteen ja jakamalla se ratapituudella. Tällä laskutavalla ei ole mitään vertailukelpoisuutta toisiin hankkeisiin, koska hankkeet on määritelty eri tavoin. Mutta yleisesti, puolet hankkeen hinnasta voi olla muuta kaupunkiuudistusta. Siis rakennetaan puistoja, parkkiluolia, autotunneleita, kehäteitä jne. Ranskassa nämä hankkeet rakennetaan näin, koska sikäläisen lainsäädännön mukaan koko touhuun saa kerätä eritysiveroa. Eli ratikan tekeminen on kätevä tapa rahoittaa kaikkea muutakin kivaa, kuten autoilua.
Raitioteiden vastustajat tietenkin mielellään laskevat näin. Mutta mitä he mahtavat pitää siitä ajatuksesta, että lasketaan sitten muutkin hankkeet samalla tavalla. Esimerkiksi tiehankkeen kustannuksiin lasketaan mukaan tietä käyttävät autot (raitiovaunut kuuluvat kilometrihintaan), autotallit ja parkkiluolat (varikon vaunuhalli kuuluu kilometrihintaan), autokorjaamot ja huoltoasemat tiehankkeen lähistöltä (korjaamovarikot ja sähköasemat sekä ilmajohto kuuluvat kilometrihintaan) sekä tietä käyttävien kansalaisten asuntojen läheiset puistot ja torit (raitiotiekatujen rakenteiden uusiminen seinästä seinään sekä uudet aukiot ja viheralueet kuuluvat ratikan kilometrihintaan).
Tai niin rakkaat metro- ja junatunnelit. Tunnelissa kulkevat junat ja niiden varikot lasketaan ilman muuta hintaan, eikö? Sekä tietenkin kaikki asemiin liittyvät katujärjestelyt täydellisinä, sillä eihän tunneliin muuten pääse. Ja käyttäväthän tunnelimatkustajat liityntäliikennettä, joten myös liityntäliikenteen bussit, bussien käyttämät kadut ja pysäkit, bussivarikot, bussikorjaamot ja bussien käyttämät huoltoasemat. Eikä tämä riitä. Asemallahan on myös liityntäpysäköintiä. Jos liityntäpysäköintipaikkoja on 2500, mukaan lasketaan 2500 henkilöautoa, niiden keskimääräisen ajomatkan verran katuja, sekä tietenkin kaikki se muu, mitä luettelin jo edellä tiehankkeiden kilometrihintaan kuuluvaksi.
Eli eiköhän ala hahmottua!
Jos nyt vähän hahmotellaan, niin sanotaan nyt vaikka niin, että kilometri autokaistaa maksaa 5 M€. Sille mahtuu 35 autoa, joilla jokaisella on parkkiluolapaikka. Tästä tulee noin 2 M€/km lisähintaa autokaistalle. Yksi huoltoasema ja autokorjaamo tarvitaan ainakin. Toki ne kykenevät hoitelemaan enemmän kuin 35 autoa, mutta ei missään ole yhden kilometrin mittaista työmatkaa, joka riittää kaikille. Että eiköhän näistä ja toreista sekä puistoista saada toiset pari miljoonaa lisää. Ja ne 2500 liityntäpysäköintipaikka vaikkapa miljardin metrohankkeelle. Niistä tulee vaatimattomasti vain 300 M€ rehellistä ja oikeudenmukaista hinnankorjausta. Eli ihan samaan tahtiin näitä hintoja voi heitellä kuin ”oikeita” ratikan kilometrihintoja.
Antero