En nyt sanoisi, ettei ole valmistauduttu. ...
Enemmän ärsyttää, että tämäkin metroprojektin viivästys yritetään sysätä pelastusviranomaisten viaksi, kun luetellaan mitä kaikkia ikäviä turvallisuustestauksia joudutaan taas tekemään. Käyttöönottotestien tekeminen on normaali osa mitä tahansa tällaista projektia. Jos niitä ei päästä tekemään ajallaan, on syy rakennusprojektin sisällä, ei ulkopuolella.
Juuri näin. Käyttöönottotestit eivät todellakaan ole tällaisessa projektissa yllätys, eikä niiden vaiheessa enää kinastella suunnitteluperusteista. Ovat turvallisuusvaatimukset tulleet viranomaisilta tai päätetty itse, käyttöönottotesteissä vain tarkastetaan, että se mikä on tehty myös toimii. Eivät nämä testit ole suunnitteluvaiheen kokeiluja siitä, millä tavoin metro pitäisi rakentaa.
Ulospäin tämä näyttää riskienhallinnan puutteelta. Jos on riskienhalilntasuunnitelma, siinä ei ainakaan ei ole valmistauduttu riittävästi. Mutta aivan selvä on, että riskien hallinta on pettänyt. Jos riskeihin olisi varauduttu, riskien toteutuminen ei olisi ollut ongelma, vaan olisi toimittu kuten oli suunniteltu toimittavaksi riskin toteutuessa. Riskien toteutuminen olisi myös havaittu ajaoissa siihen nähden, mitä toimia riskin toteutuminen edellyttää niin, etteivät toimet ole mahdottomia toteuttaa.
Riskien hallinta on tällaisessa tilanteessa hankkeen kaikkien osapuolien tehtävä. Siis sekä Espoon ja Helsingin kaupunkien, Länsimetro Oy:n että HSL:n. Ei riitä, että vain Länsimetro Oy hallitsisi omat riskinsä. Myös kaupunkien ja HSL:n tulee osata varautua siihen, että Länsimetro Oy ei pysty täyttämään omaa osuuttaan.
Kun koko Espoon metrohanketta ja
sen historiaa tarkastelee, niin siinä ovat toteutuneet suunnilleen kaikki ennakoidut suuret riskit. Mutta näitä riskejä ei ole ennakkoon myönnetty, eikä niihin siten ole tietenkään varauduttu. Joka tapauksessa kaupungit ja HSL ovat nähneet miten Länsimetro Oy on tehtävästään suoriutunut. Ja itse olen sitä mieltä, että tämän kokemuksen perusteella olisi tullut ensisijaisesti varautua siihen, että nykyinen bussiliikenne jatkuu toistaiseksi 15.8.2016 jälkeen, vaikka onkin pieni mahdollisuus siihen, että metroliikenne toimisi 15.8. alkaen.
Pidän myös epäammattimaisena sitä, että Matinkylän rataosaa ylipäätään ajatellaan otettavan käyttöön ilman koeliikennejaksoa. Kyse on niin suuresta ja monimutkaisesta hankkeesta, että vaikka sitä olisivat olleet tekemässä kokeneet metrorakentajat, olisi pitänyt toimia samaan tapaan kuin aikanaan itämetron kanssa. Eli bussiliikenteen jatkuessa ennallaan olisi ryhdytty kuljettamaan matkustajia rinnalla. Ja vasta sitten, kun olisi nähty metron toimivan ongelmitta jonkin määrätyn ajan, olisi metroliikenne laajennettu täyteen laajuuteen ja bussit lopetettu.
Antero