Pidän myös epäammattimaisena sitä, että Matinkylän rataosaa ylipäätään ajatellaan otettavan käyttöön ilman koeliikennejaksoa. Kyse on niin suuresta ja monimutkaisesta hankkeesta, että vaikka sitä olisivat olleet tekemässä kokeneet metrorakentajat, olisi pitänyt toimia samaan tapaan kuin aikanaan itämetron kanssa. Eli bussiliikenteen jatkuessa ennallaan olisi ryhdytty kuljettamaan matkustajia rinnalla. Ja vasta sitten, kun olisi nähty metron toimivan ongelmitta jonkin määrätyn ajan, olisi metroliikenne laajennettu täyteen laajuuteen ja bussit lopetettu.
Kuviohan on rakennettu siten, että minkä tahansa kohdan pieleen meno sotkee koko paletin. Kampissakin voi syntyä lämmintä, kun sinne viedään sekä metroa korvaava liikenne että Elielinaukiolta ja muualta siirrettävät linjat.
Lähtökohta on aika outo siihen nähden, että HSL on varsin insinöörivetoinen putka. Insinööri jos kukaan tietää, että jos jokin voi mennä pieleen, se myös menee. Nyt kirkasotsaisesti ja naiivisti luotetaan johonkin päivämäärään kuin graniittiin ja tehdään sitoumuksia sen pohjalta.
Minä olen kyllä aivan varma siitä, että liikennöitsijöiden kanssa olisi mahdollista päästä neuvotellen sopuun nykylinjaston jatkamisesta, kunnes se aidosti voidaan ajaa alas. Jollekulle firmalle voidaan joutua maksamaan kipurahoja. Mutta että nyt laitetaan matkustajat maksamaan homma erilaisena epämukavuutena, on kyllä jokseenkin kyyninen lähtökohta.