Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Olet mielestäni täysin oikeassa. Mutta Kamppi onkin liikekeskus ja tuottava rakennushanke, ei suinkaan mahdollisimman tarkoituksenmukainen joukkoliikenteen ratkaisu. Vähintä mitä olisi pitänyt tehdä olisi ollut tehdä Helsingin matkakeskus Rautatieasemalle siihen paikkaan, jossa oli RHK:n pysäköintialue ja vieressä bussien pysäköintikenttä. Mutta mitenkäs silloin olisi pakotettu ihmisiä kulkemaan Kampin kauppakeskukseen?R.Silfverberg sanoi:Nykyinen Kamppiin asti päättyvä "Espoon bussimetro" on torso. Kampin terminaalista on aika pitkä matka kävellä rautatientorille ja muualle keskustaan, eikä sen yhteyteen ole edes saatu raitiovaunupysäkkiä, vaikka sen raitiotien rakentamien luulisi olevan heloppoa.
Miksi olisi vaihto metroon Ruoholahdessa? Espoosta tulevaa rataa pitkin tulisi useita raitiolinjoja, jotka suuntaisivat eri puolille keskustaa ja edelleen ulos keskustata toisaalle seudulla. Vain sellainen matkustaja vaihtaisi metroon, joka on matkalla metroradan suuntaan.R.Silfverberg sanoi:Ehdottamasi ratikkalinjat jotka ajaisivat katuja pitkin ja hajauttaisivat matkustajia eri puolille keskustaa eivät houkuttelisi seudullisia matkustajia nykytilannetta enemmän, jos heillä olisi edessään pakollinen vaihto metroon Ruoholahdessa.
Puhun tietenkin järjestelmästä, jossa ajetaan samalla kalustolla muualla, paitsi metroradalla, joka laiturin sijaintinsa vuoksi on teknisesti yheensopimaton muun järjestelmän kanssa. Ja todennäköisesti metroradalla ei myöskään ole kapasiteetin vuoksi tilaa muille kuin edestakaisin sahaaville metrojunille.R.Silfverberg sanoi:Parempi olisi siinä tapauksesssa että Ruohoahteen sataisiin enemmän ratikkalinjoja kuin pelkkä 8, syöttämään länsirataa.
Joukkoliikenteellä ei pidä olla solmukohtaa, vaan sellaista on nimenomaan vältettävä. Solmun ajatus tarjota mahdollisuus vaihtaa eri suuntiin on oikein suunnitellussa verkossa osin tarpeeton. Ruuhkautuvan solmupisteen sijasta vaihtomahdollisuudet tulee hajauttaa eri puolille kaupunkia, ja ensisijaisesti verkko ja linjasto tehdään siten, että vaihtotarve minimoidaan.R.Silfverberg sanoi:Mitään varmuutta siitäkään, että joukkoliikenteen solmukohta siirtyisi jonnekin muualle Rautatientorilta, esim Kamppiin tai Pasilaan ei ole.
Tässä lähtökohtani on toinen. Itämetron ongelmia ei pidä levittää, vaan länsisuunnan liikenneratkaisussa pitää ottaa oppia itämetrosta ja ratkaista joukkoliikenne paremmin.R.Silfverberg sanoi:Jos (itämetron) kapasiteetti on niin tiukalla, niin silloin vaihtoehdoista jäävät jäljelle oikeastaan vain länsimetron jatkaminen Otaniemeen/Tapiolaan. Sieltä eteenpäin voi miettiä mikä olisi järkevin tapa hoitaa liikennettä muualle.
Keskeinen itämetron virhe ja ongelma on keskittäminen. Sen vuoksi on tarpeettomasti luotu mm. kapasiteettiongelma ja häiriöherkkyys. Sitä näimme juuri tiistaiaamuna: Yksi jarruvikainen juna, ja Itä-Helsingin joukkoliikenne seisoo käytännössä kokonaan.
Vastaava ongelma nähtiin ratikkaverkossa viime viikolla. Kaisaniemi ja Pitkäsilta ovat verkon kriittinen paikka, joten yksi typerä kuorma-autoilija jumitti puolet kaupungin raitioliikenteestä.
Hajautus tarjoaa eniten joukkoliikenteen yhteyksiä ja vähentää häiriöherkkyyttä.
Antero