Halusin vain tuoda esille sen, miksi eri tahoilta tulee niin erinäköisiä lukuja, kun arvelin, että muutkin saattavat ihmetellä asiaa. Mutta otetaanpa sitten kantaa siihen, voiko näin tehdä. Sen verran minussa on vielä matemaatikkoa, että mielestäni sinällään ei ole olemassa vain yhtä oikeaa tapaa laskea asioita, vaan oikeellisuus riippuu käyttötarkoituksesta. Asiakkaille viestiessä ei todellakaan ole järkeä ilmoittaa jotain geneeristä yleistettyä matkavastusta, vaan tarjota koko kuva: vuoroväli on tämä ja matka-aika tämä, vaihtoja näin monta ja niissä menee arviolta aikaa niin ja niin paljon. Mutta ymmärrettävästi on paljonkin hyötyä, jos matka-vastuksen voi ilmoittaa yhtenä lukuna siinä vaiheessa, kun tehdään jotain analyysiä: ennustemalleja, tutkitaan joukkoliikennepalvelun vaikutusta asuntojen hintaa tms. tai vaikkapa halutaan kartalla näyttää yleiskuva siitä, miten joukkoliikenteen palvelu eri alueilla muuttuu. Jälkimmäiseen mielestäni soveltuu hyvin luku, jossa on matka-aikaan ynnättynä vuorovälin puolikas. Tällaisessa esityksessä kun pitäisi olennainen saada tiivistettyä yhdeksi numeroksi.
Itse en näe kyllä paljoakaan hyötyä tuosta joukkoliikenteen palvelun "yhteen lukuun pelkistämisestä", koska se on niin altis vääristymille ja jopa tarkoitushakuisuudelle. Tai siis ainakaan nykyisillä menetelmillä, koska kuten itsekin toteat, ei ole yhtä tapaa laskea asiaa. Tähän juuri edellisellä sivulla viittasin, kun kirjoitin, että matka-aikamuutokset pitäisi pystyä ilmoittamaan informatiivisemmin kuin minuutteina umpimähkäiseen/tarkoitushakuiseen pisteeseen.
Esimerkiksi kun tarkastelee noilla matka-ajan muutoskartoilla länsimetron vaikutusta Viiskulman saavutettavuuteen, niin saadaan ihan eri vaikutukset kuin Rautatieaseman saavutettavuuden suhteen. Sama pätee varmasti moneen muuhunkin satunnaisesti valittuun paikkaan. Voi olla suuntaan taikka toiseen.
Tämän vuoksi olisi hyvä kehittää matka-aika tarkastelua esimerkiksi siihen suuntaan, että montako neliökilometriä on saavutettavissa tiettyjen aikarajojen puitteissa. Ja koska neliökilometrit eivät itsessään ole kovin arvokkaita, ne voisi hinnoitella kerrosneliömetrien mukaan. Tai jotain. Nämä ihan hatusta vedettynä viestiä kirjoittaessa.
Pointtina se, että vähän ihmettelen, kuinka alkeellista joukkoliikennehankkeiden matka-aikojen arviointi ja mittaaminen edelleen ovat. Hesarin matka-aikajuttua voi syyttää tarkoitushakuiseksi, mutta pystyykö joku vakavalla naamalla väittämään, että Länsimetroselvitysten matka-aikavertailut eivät olleet? Ja molemmat ovat olleet mahdollisia vain, koska matka-aikojen vertailu on itsessään ongelmallista ja menetelmät eivät saa aiheesta kunnolla kiinni.
Viimeksi muokattu: