Länsimetro

Ja näinpä ollen uuden järjestelyn pitäisi auttaa. Ja sehän taas nähdään ensi viikolla.

Jonoa liukuportaille ei tosiaan tänä aamuna ollut, sen sijaan M300 tuli jo Matinkylässä niin täyteen, että viimeisessäkin vaunussa oli seisojia.

Suomes jtn puolet tosta, kun pitää jättää vähintään askelma, mielellään kaks, rakoa edelliseen.

Jos ihmiset osais, ei jäis liukuportaiden kapasiteetista kiinni.

No ei, kyllä maailmallakin jätetään liukuportaissa rakoa. Lue se paperi, oli ihan mielenkiintoinen; mm. alaspäin menevien liukuportaiden kapasiteetti todettiin suuremmaksi kuin ylöspäin menevien, syynä oletettavasti juuri se ettei tarvitse tuijottaa toisen selkää (tai takapuolta).
 
Epsoolaisten typerien kuntapäättäjiemme katumusharjoitusta, kun viimeinkin ovat tajunneet Suuren Itäisen Satamakaupungin Sortajanaapurimme painostuksen alla tehtyjen idioottimaisten länsimetropäätösten aiheuttama täydellinen tuska ja kärsimys omille Vapaan Espoomme asukkaille:
https://yle.fi/uutiset/3-10034486
 
Kuljettajatkin alkavat kypsyä länsimetroon:
https://yle.fi/uutiset/3-10076744

Onko tuosta tarkempaa tietoa, koska seuraava erä kuljettajia valmistuu? Itseä myös aiheesta tietämättömänä kiinnostaisi tietää, mitä nuo neljä eri kellonaikaa ovat, joita kuljettajat joutuvat ajaessaan seuraamaan?

Nuo tuossa jutussa mainitut kyselytulokset ovat kyllä melko hurjan kuuloisia:

Alle viidennes kyselyyn vastanneista kuljettajista näkee, että HKL:n johto on pätevä johtamaan organisaation toimintaa. Harvempi kuin joka viides on sitä mieltä, että johto pitää lupauksensa.

Vain reilu kymmenesosa katsoo, että yhtiön johto ottaa heidät mukaan omaa työympäristöään koskeviin päätöksiin.
 
"Ei voi sanoa yleisesti, että työilmapiiri on heikko."

Taisi tulla Lehmuskoskelta tämän vuoden tähän mennessä räikein vähättely.

Vastaukset osoittavat kyllä kiistattomasti, että työilmapiiri on varsin yleisesti heikko.
 
Eiköhän työkkäristä tule halukkaita uusia kuskeja ja ammattiliitto samalla kuriin!
 
Eiköhän työkkäristä tule halukkaita uusia kuskeja ja ammattiliitto samalla kuriin!

Joo, jos ei pysty metronkuljettajan hommiin, kannattaa etsiä muita töitä. Toki tuota yksinkertaisempaa ja helpompaa tehtävää on nykyisessä työelämässä vaikea mistään löytää. Suurin haaste on, että homma on äärimmäisen tylsä, toistuva ja kuitenkin vaatii tarkkuutta.

Tuo homma olisikin syytä automatisoida. Tietokone on väsymätön kuski, ei sairastu eikä valita.
 
Joo, jos ei pysty metronkuljettajan hommiin, kannattaa etsiä muita töitä. Toki tuota yksinkertaisempaa ja helpompaa tehtävää on nykyisessä työelämässä vaikea mistään löytää. Suurin haaste on, että homma on äärimmäisen tylsä, toistuva ja kuitenkin vaatii tarkkuutta.

Tuo homma olisikin syytä automatisoida. Tietokone on väsymätön kuski, ei sairastu eikä valita.
Oletkohan ajanut joskus metrojuna?
 
Oletkohan ajanut joskus metrojuna?

En, mutta olen ajanut henkilöautoa ja kuorma-autoa. Niissä on ratti, jolla pitää ohjata autoa. Nopeusrajoituksia pitää noudattaa, pysyä tiellä ja varoa muita liikkujia.

Metro on juna, joka kulkee raiteilla. Siinä on kaasu ja jarru. Myös ovia pitää välillä avata ja sulkea. Todella paljon helpompi homma kuin bussin tai auton ajo.

Hommaan pitää suorittaa kahdeksan viikon koulutus, oikeasti ok hoksottimilla varustettu ihminen oppisi tuon homman muutamassa päivässä, mutta kun tuossa hommassa kuolee tylsyyteen jos ei ole aika yksinkertainen tyyppi, joten siihen kannattaa kouluttaa henkilöitä, jotka sopivat hyvin yksinkertaisiin rutiinitehtäviin ja kohtuullisen hyvin viihtyvät niissä. Siksi koulutukseen käytetään noin paljon aikaa.
 
Viimeksi muokattu:
29
En, mutta olen ajanut henkilöautoa ja kuorma-autoa. Niissä on ratti, jolla pitää ohjata autoa. Nopeusrajoituksia pitää noudattaa, pysyä tiellä ja varoa muita liikkujia.

Metro on juna, joka kulkee raiteilla. Siinä on kaasu ja jarru. Myös ovia pitää välillä avata ja sulkea. Todella paljon helpompi homma kuin bussin tai auton ajo.

Hommaan pitää suorittaa kahdeksan viikon koulutus, oikeasti ok hoksottimilla varustettu ihminen oppisi tuon homman muutamassa päivässä, mutta kun tuossa hommassa kuolee tylsyyteen jos ei ole aika yksinkertainen tyyppi, joten siihen kannattaa kouluttaa henkilöitä, jotka sopivat hyvin yksinkertaisiin rutiinitehtäviin ja kohtuullisen hyvin viihtyvät niissä. Siksi koulutukseen käytetään noin paljon aikaa.

No sit vaan metro kurssille. Sulla ei ole mitään käsitystä metron ajamiseta.Ei mullakaan olen vaan 29vuotta veivannut Bussin rattia ja sekin on mennyt ihan päin prinkkalaa koko ajan ja kaiken huononnuksen on aiheuttanut HSL siellä on suurin osa tyypeistä ihan tietämättömiä mitä tämä oikea työ täällä ihmisten ja liikenteen parissa on ei tätä opi muuta kun tekemällä.
 
Joo, jos ei pysty metronkuljettajan hommiin, kannattaa etsiä muita töitä. Toki tuota yksinkertaisempaa ja helpompaa tehtävää on nykyisessä työelämässä vaikea mistään löytää. Suurin haaste on, että homma on äärimmäisen tylsä, toistuva ja kuitenkin vaatii tarkkuutta.

Tuo homma olisikin syytä automatisoida. Tietokone on väsymätön kuski, ei sairastu eikä valita.

Automatisaatiohanke on nimenomaan syynä tähän nykyiseen tilanteeseen. Mikäli junia ei oltaisi lyhennetty, niin oltaisiin pärjätty kolmannesta pienemmällä kuljettajamäärällä.
Automatisointi on niin kallista, että sillä maksaisi kuljettajien palkat ikuisuuteen asti. Sitäpaiti automaatti ei edes säästä kaikkia henkilöstöresursseja, koska henkilöstöä siirretään junavalvojiksi ja metrovalvomoon.
 
Takaisin
Ylös