Eipä siinä, ihan hyvä että tämäkin näkökulma kerrotaan ihmisille. Jossain määrin näen kuitenkin ongelmalliseksi sen, että itse pöydällä seisovasta elefantista kukaan ei puhu mitään. Kuka sanoisi ääneen sen, että Länsimetro ei ollut joukkoliikennehanke? Että Länsimetron onnistumista ei ratkaise liityntäliikenne, vaan Espoon tuleva kaavoitus? Tässä vaiheessa on enää turha sen kummemmin itkeä kaatunutta maitoa, mutta se että vihdoin alettaisiin puhua totta, lisäisi painetta sinne suunnalle, jonne sitä kaivataan, eli Espoon lähiösuunnitteluvirastoon, vai millä nimellä asianomainen putka nyt länsinaapurissa kulkeekaan.
Ei tuo nyt toisaalta kovin suuri salaisuus ole. Metron varrella kuitenkin rakennetaan, kaavoitetaan ja valitetaan kaavoista sen verran, että metron vaikutus maankäyttöön ei voi olla jäänyt epäselväksi ainakaan yhtään asiaa seuraavalle asujaimistolle. Toki se, miten paljon bussilla kulkeminen käytännössä vaikeutuu, varmaan jäi tajuamatta, eikä HSL tiedottamisessaan tietysti puhu Espoon kaavoittamisesta. Miksipä puhuisi.
Ite ihmettelen, että jos ensin ilmoitetut matkustajamäärät menivät noin paljon hutia, niin miten ihmeessä Matinkylässä on onnistuttu kokemaan ruuhkaa? Vai onko kyseessä todellakin vain 20 minuutin piikki aamulla?