Länsimetro

Eipä siinä, ihan hyvä että tämäkin näkökulma kerrotaan ihmisille. Jossain määrin näen kuitenkin ongelmalliseksi sen, että itse pöydällä seisovasta elefantista kukaan ei puhu mitään. Kuka sanoisi ääneen sen, että Länsimetro ei ollut joukkoliikennehanke? Että Länsimetron onnistumista ei ratkaise liityntäliikenne, vaan Espoon tuleva kaavoitus? Tässä vaiheessa on enää turha sen kummemmin itkeä kaatunutta maitoa, mutta se että vihdoin alettaisiin puhua totta, lisäisi painetta sinne suunnalle, jonne sitä kaivataan, eli Espoon lähiösuunnitteluvirastoon, vai millä nimellä asianomainen putka nyt länsinaapurissa kulkeekaan.

Ei tuo nyt toisaalta kovin suuri salaisuus ole. Metron varrella kuitenkin rakennetaan, kaavoitetaan ja valitetaan kaavoista sen verran, että metron vaikutus maankäyttöön ei voi olla jäänyt epäselväksi ainakaan yhtään asiaa seuraavalle asujaimistolle. Toki se, miten paljon bussilla kulkeminen käytännössä vaikeutuu, varmaan jäi tajuamatta, eikä HSL tiedottamisessaan tietysti puhu Espoon kaavoittamisesta. Miksipä puhuisi.

Ite ihmettelen, että jos ensin ilmoitetut matkustajamäärät menivät noin paljon hutia, niin miten ihmeessä Matinkylässä on onnistuttu kokemaan ruuhkaa? Vai onko kyseessä todellakin vain 20 minuutin piikki aamulla?
 
Ite ihmettelen, että jos ensin ilmoitetut matkustajamäärät menivät noin paljon hutia, niin miten ihmeessä Matinkylässä on onnistuttu kokemaan ruuhkaa? Vai onko kyseessä todellakin vain 20 minuutin piikki aamulla?

Yleinen teoria on ainakin ollut se, että väki pakkautuu junassa lähelle aseman sisäänkäyntiä Matinkylässä. Siten junan toisessa päässä voi olla melko täyttä, niin että syntyy vaikutelma ruuhkasta, vaikka junan toinen pää olisi melko tyhjä. Itse en ole käynyt katsomassa tilannetta Matinkylässä, joten tuo on vain veikkailua kuulemieni juttujen perusteella.
 
Marja vastasi viestiini kohtuullisen pitkästi ja epämääräisesti. Ei aio oikaista, mikä sinänsä ei yllätä. Koko uutinen on tyyppiesimerkki valemedian toiminnasta: voimakkaan asenteellinen "uutinen", jonka faktat esitetään niin vinossa, että kaikki paitsi valveutuneimmat lukijat käsittävät asian väärin. Mietin, pitäisikö tuosta kannella JSN:eek:on, kun oikaisuakaan ei suostuta tekemään.

Tämä on sikäli vähän hassua, että olen oikeastaan samaa mieltä tuosta itse asiasta, espoolaispäättäjien typeryydestä ja rahankäytöstä, kuin HS. Mutta silti sieppaa se, että puolueettomaksi itseään väittävä on kaikkea muuta kuin sitä.

HS reakoi yleensä juttujen oikaisuviesteihin, kun perustelee taustat. Lisäksi on erittäin suositeltavaa laittaa viesti myös toimittajan yläpuolella oleville tahoille tiedoksi cc:nä. Kaupunkitoimituksen esimiehelle, uutispäätoimittajalle sekä vastaavalle päätoimittajalle. Tällöin vastine ei jää ao. toimittajan kontolle.
 
Ite ihmettelen, että jos ensin ilmoitetut matkustajamäärät menivät noin paljon hutia, niin miten ihmeessä Matinkylässä on onnistuttu kokemaan ruuhkaa? Vai onko kyseessä todellakin vain 20 minuutin piikki aamulla?

339-DF jo aiemmin epäili että ruuhkautumisen aiheuttaa ennemminkin itse asema kuin junat. Matinkylän aseman kapasiteetti ei yksinkertaisesti riitä näin valtavalle liityntäliikenteelle eikä sitä sellaiseksi ole suunniteltukaan koska lopullisessa tilanteessahan osa liityntälinjoista ohjataan mm. Kivenlahteen jolloin matkustajamäärät jakautuvat tasaisemmin ja Matinkylän paine hellittää. Olen kyllä samoilla linjoilla tässä. Ruuhkapiikki todellakin koskee vain aamuruuhkaa ja taitaa olla melko lyhyt. Joidenkin havaintojen perusteella se ajoittuu n. 8.00-8.30 väliselle ajalle ja tuo pitää varmaan aika hyvin paikkansa koska yleensä muuallakin tuohon aikaan on hyvin ruuhkaista.
Ongelma korjaantuisi jo sillä että kaikki junat ajettaisiin Matinkylään aamuruuhkassa klo 7.30-8.30 välillä jolloin junia lähtisi 50% nykyistä enemmän ja saataisiin matkustajia niihin Tapiolasta lähteviin puolityhjiin juniin. Matkustajia on myös ihmetyttänyt miksei liukuportaita voida ohjata siten, että aamuruuhkassa alaspäin kulkisi kaksi porrasta jolloin välityskyky terminaalista laiturille paranisi? Aamuruuhkan jälkeen portaat käännettäisiin kulkemaan kuten nytkin, eli kaksi ylös ja yksi alas. Onko tämä jotenkin teknisesti liian hankalaa? Ainakin tällä viikolla portaat ovat kärsineet muutenkin teknisistä ongelmista https://www.tekniikkatalous.fi/talo...oimi-vartijat-vahtivat-tyomatkalaisia-6696518. Mielenkiinnolla odotan mitä keinoja HSL ehdottaa tilanteen ratkaisemiseksi ja onko lisäjunien ajattaminen Matinkylään yleensä mahdollista.
 
Viimeksi muokattu:
Alaspäin metroasemalle kulkee yksi liukuporras kuulemma turvallisuussyista. NÄin annostellaan laiturilla olevien matkustajien määrää. Laiturilta pois pitää päästä nopeammien kuin laiturille.
 
Yleinen teoria on ainakin ollut se, että väki pakkautuu junassa lähelle aseman sisäänkäyntiä Matinkylässä. Siten junan toisessa päässä voi olla melko täyttä, niin että syntyy vaikutelma ruuhkasta, vaikka junan toinen pää olisi melko tyhjä. Itse en ole käynyt katsomassa tilannetta Matinkylässä, joten tuo on vain veikkailua kuulemieni juttujen perusteella.

Ilmiö on tuttu lähijunaliikenteessä. Siellä syynä on se että vilkkaimmille asemille kuten Stadiin ja Pasilaan saavuttaessa poistuminen tapahtuu junan kulkusuuntaan päin. Matinkyläläisistä osa on ehkä oppinut näille tavoille jos ovat aikaisemmin asuneet lähijunalinjojen varrella.

t. Rainer
 

Aika jännä. Arvelin kyllä, että tällä viikolla matkustajamäärät saattaisivat olla edellistä viikkoa pienemmät, mutta en kyllä ihan tätä ajatellut. No, ehkäpä Matinkylän ruuhkaisuus tulee yksinkertaisesti siitä, että Espoon joukkoliikenteessä keskimääräistä suurempi osa matkoista on työmatkoja, ja työmatkoihin kuuluu tarkkarajainen aamuruuhka ja vähän pidemmälle aikavälille asettuva iltapäiväruuhka.

Ja onhan tämän hetken tilanteessa vielä sekin, että ehkä noin neljännes koko Espoon joukkoliikennematkoista kulkee aamuisin tasan yhden rullaportaan kautta. Siis Matinkylään tuleva liityntäliikenne. Kohta ilmeisesti jo kahta rullaporrasta myöten, mikä tuplaa tämän potentiaalisen pullonkaulan kapasiteetin. Mietin tässä, että pitäisi kaivaa jostain rullaportaan kapasiteetti ja verrata sitä metron kapasiteettiin, mutta en taida nyt jaksaa.
 
Matinkylässä kokeillaan HSL:n mukaan vaihtaa liukuportaiden suuntaa aamuruuhkassa siten, että alas pääsee kaksia portaita. Kokeilu totetaan maanantaista perjantaihin 22.-26. tammikuuta. Järjestyksenvalvojat valvovat, että asemalaituri ei ruuhkaudu liikaa, ja pysäyttävät tarvittaessa toisen alaspäin vievän portaan.
 
No minä jaksoin. Bodendorf et al. kertoo, että suurin rautatieasemalla havaittu kapasiteetti alaspäin vievissä liukuportaissa oli vajaa 108 henkeä minuutissa. M300 vetää noin 600 matkustajaa, eli yksi liukuporras ei sitä ihan ehdi viidessä minuutissa täyttää.

Mutta tämäpä mainiota, kiitos! Eiköhän tässä ala olla jo selityskin ruuhkautumiseen selvä. Rullaportaan kapasiteetti on siis hyvin lähellä liityntäliikenteen kapasiteettia, jos se kerta on jonkin verran pienempi, kuin metron kapasiteetti. Eli ei tarvita kovin suurta ruuhkapiikkiä busseja, niin homma ei toimi. Ja tällainen piikki tulee helposti, kun bussit eivät kuitenkaan tule tasaisena virtana. Ja näinpä ollen uuden järjestelyn pitäisi auttaa. Ja sehän taas nähdään ensi viikolla.
 
Liiytyntaliikenteessa on vielä parannettava Olarinkin suuntaan. Vaikka kolme linjaa kulkee sunnuntaisin tarjoten yhteensä 8 vuoroa tunnissa Olarinkatua pitkin, niin yhteys on vain neljältä metrovuorolta, vaikka metroja kulkee kuudesti tunnissa.

531, 532 ja 533 reitit ja aikataulut voisi kyllä järjestää niin, ettei erillistä 531B:tä tarvita, 532 voisi lähteä 531:n nykyiseltä päätepysäkilta.
 
No minä jaksoin. Bodendorf et al. kertoo, että suurin rautatieasemalla havaittu kapasiteetti alaspäin vievissä liukuportaissa oli vajaa 108 henkeä minuutissa. M300 vetää noin 600 matkustajaa, eli yksi liukuporras ei sitä ihan ehdi viidessä minuutissa täyttää.
Suomes jtn puolet tosta, kun pitää jättää vähintään askelma, mielellään kaks, rakoa edelliseen.

Jos ihmiset osais, ei jäis liukuportaiden kapasiteetista kiinni.
 
Jatkan vielä yhteyksistä Matinkylän asemalta Olarin suuntaan. Arkisin metroja saapuu illalla Matinkylään kahdeksan jälkeen kymmenen minuutin välein aina tyyliin 06,16,26... Viimeinen metro on Matinkylässä 23:46.
Matinkylä(M) Olarin suuntaan: 22:41 lähtee 532 ja 22:42 531, 23:01 lähtee 533 ja 23:02 531B, 23:11 lähtee 532 ja 23:12 531B, seuraavat lähtee sitten kahdenkymmenen minuutin päässä noista (533 ja 531B). Taaskin Olarin suuntaan bussit lähtee ikäänkuin pareittain tarjoten yhteyden samalta metrolta ja tuossakin parilta metrolta ei ole ollenkaan bussiyhteyttä. Sekin on huomattava, että Olarin suunnassa 531B:llä ainoa pysäkki millä 532 tai 533 ei pysähdy, on sen päätepysäkki Kuunkehrällä. Kun Matinkylästä viimeinen metro lähtee 23:09, 23:12 ja sen jälkeen aseman ohi kulkevilla 531B-vuoroilla ei pääse Kalastajanmäen suunasta enää vaihtamaan metroon ja aina kun tuo jatkaa Olariin, toinen bussi kulkee samaan aikaan pysähtyen samoilla pysäkeillä yhtä lukuunottamatta.

Toinen juttu puolestaan on se, että tuo 5 minuutin vaihtoaika 532/533 busseihin metrosta on aika tiukka. Metroasemalta tultaessa on kolmet liukuportaat, joista kahdet vähän pidemmät ja yhdet lyhyet, sen lisäksi matkalla on yksi kadun ylitys ja siinä yhdet liikennevalot. Metrot eivät kulje sekunnintarkkuudella, niin kyllä tuosta bussiyhteydestä voi hyvinkin myöhästyä. Tietenkin hyvällä tuurilla myös bussi lähtee hieman myöhässä. Yöllä nuo liikennevalot ei myöskään taida olla toiminnassa?
 
Tuo 531B on kyllä uppo-outo. Matinkylän metroasemalle päättyy kymmeniä bussilinjoja ja laitetaan yhdelle linjalle B-vuoroja sen sijaan että Matinkylän metroasemalta etelään jatkettaisiin enemmän linjoja kuin vain yksi.
 
Tuo 531B on kyllä uppo-outo. Matinkylän metroasemalle päättyy kymmeniä bussilinjoja ja laitetaan yhdelle linjalle B-vuoroja sen sijaan että Matinkylän metroasemalta etelään jatkettaisiin enemmän linjoja kuin vain yksi.
Eiköhän tuo palvele sekä Kuitinmäen, että Matinkylän rannan tarpeita. Jorviin saakka ei välttämättä kannata ajaa yhtä tiheällä vuorovälillä. Luulisi tosin, että apulinjan tarve olisi vain ruuhka-aikaan.
Matkustajilla kestänee jonkin aikaa oppia, että B:t jää Kuitinmäkeen.
 
Takaisin
Ylös