Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Re: Espoon kaupunkisuunnittelulautakunta eri mieltä
En ole nähnyt Espoon lausuntotekstiä, mutta tuo järjestely on edelleen mahdollinen, koska uusia lähijunia ei ole tilattu. Itse asiassa tuollainen järjestely on nyt jopa helpompi kuin 1990-luvun alussa. Sillä "kaupunkiradat" voidaan eristää erilliseksi liikenteeksi Berliinin S-Bahnin tapaan. Toisaalta metrokalustoa voidaan pitää duokalustona, johon sovelletaan duokaluston vaatimuksia. Silläkin ratkaistaan se, ettei metrovaunujen korilujuus ole sama kuin lähijunilla. Sellainen ei tullut 1990-luvun alussa kysymykseen.
Mutta arvatkaas vain, onko tällaiselle innovatiivisuudelle tällä seudulla sijaa, kun joukkoliikenne laahaa 1960-luvun ratkaisuissa.
HKL:n metro on tässäkin asiassa epäyhteensopiva, sillä sen vaihteiden vastakisko ei nouse ajokiskon ylätasoa ylemmäksi kuten RHK:n radalla. Tästä syystä JE:n mainitsema yhdistelmäprofiili ei toimi nykyisellä metroradalla. Ja toisaalta, metrojunat "yhteensopivasta" raideleveydestään huolimatta eivät toimi RHK:n radalla.
Leveällä (n. 50 mm) laippauralla ei voi sallia kevyen liikenteen väyliä kuin kohtisuoraan, ja muutakin tieliikennettä raiteen suunnassa pitäisi välttää. Leveäurainen kisko - jota on metron yhdysraiteessa Viikin katukiemurassa - on turvallisuusriski paitsi moottoripyörille myös normaalilevyisille henkilöautorenkaille.
Metroon on valittu Suomen 6000 ratakilometristä poikkeava epäyhteensopiva ratkaisu siksi, että kiskojarrussa ei ole tarvinnut välittää korkeasta vastakiskosta. Kiskojarrujen magneettien rakennetta on hieman muutettava, jotta metrojunat muuttuisivat tältä osin yhteensopiviksi. Muuten metrovaunujen pyöräkerrat ovat täysin yhteensopivat RHK-vaihteiden kanssa.
Antero
Olen jo 1990-luvun alussa ehdottanut mm. tapaamisessa akj. Pekka Korpisen kanssa, että metroradan yhteensopimattomuuden ongelmasta voitaisiin päästä siten, että lähiliikenteeseen ei hankita uusia junia, vaan siirretään nykyiset metrojunat YTV:n lähijunaliikenteeseen ja hankitaan metroradalle matalalattiakalusto.R.Silfverberg sanoi:Kyseessä on heidän osaltaan joko jonkinlainen yritys vedättää länsiraidepäätöstä että koko hanke haudataan niin kauas tulevaisuuteen kunnes Helsinki on ajanut nykyiset M200-sarjan junansa loppuun n 30 vuoden päästä ja muuttanut metronsa raitiovaunuille sopivaksi.
En ole nähnyt Espoon lausuntotekstiä, mutta tuo järjestely on edelleen mahdollinen, koska uusia lähijunia ei ole tilattu. Itse asiassa tuollainen järjestely on nyt jopa helpompi kuin 1990-luvun alussa. Sillä "kaupunkiradat" voidaan eristää erilliseksi liikenteeksi Berliinin S-Bahnin tapaan. Toisaalta metrokalustoa voidaan pitää duokalustona, johon sovelletaan duokaluston vaatimuksia. Silläkin ratkaistaan se, ettei metrovaunujen korilujuus ole sama kuin lähijunilla. Sellainen ei tullut 1990-luvun alussa kysymykseen.
Mutta arvatkaas vain, onko tällaiselle innovatiivisuudelle tällä seudulla sijaa, kun joukkoliikenne laahaa 1960-luvun ratkaisuissa.
Aihe on selvitetty Karlsruhen konsulttien integrointiraportissaR.Silfverberg sanoi:Yksi kysymys Anterolle ja muille jotka tietävät: Eroaako pikaraitiotiellä käytettävien kiskojen ja pyörien profiili niin paljon metron (ja rautateiden) vastaavasta, että samalla raiteella ei raitiovaunu ja metrojuna sellaisenaan voi kulkea, ellei raitiovaunuja joita käytetään metroradalla varusteta metron profiilin mukaan sorvatuilla pyörillä jotka taas eivät mahdu kulkemaan perinteisillä raitiotien katuun upotetuilla urakiskoilla?
HKL:n metro on tässäkin asiassa epäyhteensopiva, sillä sen vaihteiden vastakisko ei nouse ajokiskon ylätasoa ylemmäksi kuten RHK:n radalla. Tästä syystä JE:n mainitsema yhdistelmäprofiili ei toimi nykyisellä metroradalla. Ja toisaalta, metrojunat "yhteensopivasta" raideleveydestään huolimatta eivät toimi RHK:n radalla.
Duoliikenteessä yleinen ratkaisu (kuten Karlsruhessa) on duovaunun yhdistelmäprofiili, joka toimii normaalilla rataverkon vaihderakenteella ja kapaealla raitiotien laippauralla. Saarbrückenissä käytetään raitiovaunuissa rautatieprofiilia. Vanhaa rataa kapealla uralla ei siellä ollut.R.Silfverberg sanoi:Jos näin on, niin kombia ei voi oikein laittaa kulkemaan katuosuuksilla joita pitkin autot ajavat, mutta itse en näe sen olevan kynnyskysymys toimivan radan rakentamiseksi. Miten Karlsruhessa ja muualla jossa raitiovaunut kulkevat rautateillä on asiat ratkaistu?
Leveällä (n. 50 mm) laippauralla ei voi sallia kevyen liikenteen väyliä kuin kohtisuoraan, ja muutakin tieliikennettä raiteen suunnassa pitäisi välttää. Leveäurainen kisko - jota on metron yhdysraiteessa Viikin katukiemurassa - on turvallisuusriski paitsi moottoripyörille myös normaalilevyisille henkilöautorenkaille.
Metroon on valittu Suomen 6000 ratakilometristä poikkeava epäyhteensopiva ratkaisu siksi, että kiskojarrussa ei ole tarvinnut välittää korkeasta vastakiskosta. Kiskojarrujen magneettien rakennetta on hieman muutettava, jotta metrojunat muuttuisivat tältä osin yhteensopiviksi. Muuten metrovaunujen pyöräkerrat ovat täysin yhteensopivat RHK-vaihteiden kanssa.
Antero