Re: Järkeä Kombiin
Antero Alku sanoi:
Liikennöintikuluja en jaksa nyt laskea.
Minulla työpäivä koostuu tänään palvelimen vahtimisesta kello 6-19, joten tässähän oli aikaa. Aloitin siirtämällä YVA:n kaikkien vaihtoehtojen luvut Exceliin. Saan noin 100 000 euron tarkkuudella samat luvut, joten kaavat lienevät kunnossa. Sitten pidensin metron ja kombin vuorovälit kolmesta viiteen minuuttiin ja jatkoin kombin Herttoniemeen. Tässä joudutaan hieman arvioinnin puolelle, joten yritin valita varmoja arvoja.
Purin YVA:n kombin ja metron huipputunnin kalustomäärät juniksi jakamalla kolmella. Siitä laskin vuorovälillä kierron. Sen jälkeen oletin, että kombi ajaa Hakaniemi-Herttoniemi 8 minuutissa. Metrolle ilmoitetaan nyt 7 minuuttia matkustajille, joten kyseessä on varman päälle arviointi. Kääntöajat eivät muutu pidentämisestä. Tästä laskin kalustomäärän takaisin päin uudella vuorovälillä ja kombin osalta uudella kiertoajalla (metrolla ei muutu):
Metro: 63 yksikköä / 3 yks =21 junaa * 3 min = 63 min kierto / 5 min = 12,6 = 13 junaa * 3 vp = 39 yksikköä.
Kombi: 51 yksikköä / 3 osaa = 17 junaa * 3 min = 51 min kierto + 8 min = 59 min kierto / 5 min = 11,2 = 12 junaa * 3 osaa = 36 yksikköä.
Tässä kohtaa tietysti oivalsin, että junatunnit = junamäärät ruuhkassa ja päivällä. Vuorovälihän päivällä on sama. Yksiköitä pätkitään.
Tästähän sitten lasketaan vielä kilometrit. Menetelmätarkistuksena jaoin kombivaihtoehdot metrokilometrit 3*21*2:lla ja sain kuin sainkin suunnilleen nykyisen metroradan pituuden.
Metrolle tulos on silloin (2032 / 21) * 13 = 1260 ruuhkassa. Ruuhkan ulkopuolella kerrotaan 3/2:lla lyhyemmille junille ja sadaan 840. Pyöristykset ylöspäin.
Kombille lasketaan ensin radan pituus eli 1948 / (3*17*2) = 19,1. Sikäli hauska lukema, että SRS:n raidekaavion ja YVA:n ratapituuksien summa on 3,17 + 2,4 + 6,7 + 4,3 = 16,57. Kääntöraiteita ei ole mukana, mutta eipä ole metrollakaan, nehän eivät ole linjalla. SRS:n raidekaavion mukaan Herttoniemeen on 5,32 km. Lasken alla sekä YVA:n ratapituuteen summaamalla että oikeaksi luulemallani pituudella.
Ratapituusvaihtoehdot ovat siten 24,42 (yva) ja 21,89 (oma). Vastaavat vaunukilometrit ovat ruuhkassa 1760 ja 1580 pyöristäen ylös tasaviiteen. Ruuhkat taas kertomalla kahdella kolmasosalla ja vastaavasti pyöristäen.
Pikaratikoiden ja lähijunien tarpeen pidin ennallaan.
Näin laskien ratkaisu on 11,92 tai 12,19 miljoonaa edullisempi kuin nollavaihtoehto, kun metron vastaava luku on näin laskien 10,56.
Yhtenä ongelmana jää tosin yli metrojunia, joilla ei tee mitään. Jos metrovaunupareja on nyt 54 ja niillä ajatellaan ajettavan 50 yksikön metroa ilman hukkaa YVA:ssa, voidaan olettaa, että nyt poistettaisiin pian nokkajunat ja jäisi 51 vaunuparia, joista 47 "tehollisia". Silloin 47-39=8 vaunuparia jää yli. Niiden päivähinta on noin 2,06 miljoonaa vuodessa. Jos peruskorjauksen jättäisi nyt väliin, menetys ei olisi valtaisa.
Luultavasti olen tehnyt häpeällisiä huolimattomuusvirheitä herättyäni tänään viideltä aamulla, mutta vapaasti saa korjata.
EDIT: Löysin heti yhden virheen taulukoistani. Nyt tuli edullisempaa. Merkkasin ensin vahingossa junatunnit vaunutunteina.
EDIT2: Muutama kirjoitusvirhe pois ja lauserakenteita selvennetty.