- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 5,978
Re: Järkeä Kombiin
Nyt on enää kysymys siitä, että kun eletään vuotta 2030 tai 2040, ja kun kombin suosio on tietenkin ollut niin räjähdysmäinen, kun kaikki kombiradan varren asukkaat sekä vähän kauempaakin tulevat ovat jättäneet autonsa kotiin , niin riittääkö kombin kapasiteetti enää? Jos vuoroväliä lisätään, niin voidaan joutua jopa vähentämään metron vuorovälejä tunnelissa, ellei sitten ryhdytä ajamaan esim Mellunmäkeen pelkästään kombijunilla metron sijaan. Osaako joku sanoa mikä on metron pienin mahdollinen vuoroväli ilman automatisointia? Voiko kombijunan kapasiteettia lisätä kytkemällä esim 4 yksikköä yhteen?
Kombin paras puoli olisi ilman muuta se, että Espoossa voitaisiin metroradan hinnalla pidentää rataa Kivenlahden suuntaan tai rakentaa toinen haara Olarin kautta uudelle Suurpellon alueelle. Kokonaan uuteen kaupunginosaan vietynä se herättäisi paljon enemmän myönteisensävyistä kiinnostusta kuin metron vetäminen 30-50 vuotta sitten rakennettuihin kaupunginosiin, kuten ollaan huomattu. Ei pidä myöskään unohtaa Sipoon suuntaa, jos sinne aletaan joskus rakentamaan, niin kombi voisi jatkaa sinne Mellunmäestä.
t. Rainer
Tuohon 36 yhtaikaan liikenteessä olevaan kombiyksikköön pääsin minäkin päässä laskelmalla, kun oletin että vuoroväli on 5 minuuttia ja sama vaunu ehtii tehdä tunnissa edestakaisen keikan. Niillä oletuksilla, jos kolmen yksikön kombijunan enimmäismatkustajamäärä on n 600, (Bombardierin sivujen mukaan 540), kombi pystyisi hoitamaan nykyisen bussiliikenteen, jonka kapasiteetti on 100 lähtöä / tunti * 60-70 matkustajaa.late- sanoi:Tuossa yllä teen korjauslaskelman, jonka tulos on 36 yksikköä.
Nyt on enää kysymys siitä, että kun eletään vuotta 2030 tai 2040, ja kun kombin suosio on tietenkin ollut niin räjähdysmäinen, kun kaikki kombiradan varren asukkaat sekä vähän kauempaakin tulevat ovat jättäneet autonsa kotiin , niin riittääkö kombin kapasiteetti enää? Jos vuoroväliä lisätään, niin voidaan joutua jopa vähentämään metron vuorovälejä tunnelissa, ellei sitten ryhdytä ajamaan esim Mellunmäkeen pelkästään kombijunilla metron sijaan. Osaako joku sanoa mikä on metron pienin mahdollinen vuoroväli ilman automatisointia? Voiko kombijunan kapasiteettia lisätä kytkemällä esim 4 yksikköä yhteen?
Kombin paras puoli olisi ilman muuta se, että Espoossa voitaisiin metroradan hinnalla pidentää rataa Kivenlahden suuntaan tai rakentaa toinen haara Olarin kautta uudelle Suurpellon alueelle. Kokonaan uuteen kaupunginosaan vietynä se herättäisi paljon enemmän myönteisensävyistä kiinnostusta kuin metron vetäminen 30-50 vuotta sitten rakennettuihin kaupunginosiin, kuten ollaan huomattu. Ei pidä myöskään unohtaa Sipoon suuntaa, jos sinne aletaan joskus rakentamaan, niin kombi voisi jatkaa sinne Mellunmäestä.
t. Rainer