Hs julkaisi eilen vielä kolmannen artikkelin metron ongelmista
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005843932.html.
tässä tuli hieman tarkennusta siihen kuinka pahasta kapasiteettiongelmasta on kyse:
Sosiaalisessa mediassa on alkanut olla lähes yhtä paljon tarinoita täpötäysistä junista ja pelkistä seisomapaikoista Urheilupuiston asemalla kuin Kulosaaren tai Herttoniemen metroasemilla.
Helsingin seudun liikenteen keväisen matkustajalaskelman mukaan Espoossa metrojunien kaikki istuinpaikat ovat käytössä kello 7.45–8.35 välillä Matinkylä–Kamppi. Tapiolasta lähtevissä junissa on tuolloinkin mahdollisuus päästä istumaan.
Tosiaan täysillä meinataan nyt kai sitä, ettei ole istumapaikkoja, joka on täysin eri asia, kuin että kyytiin ei mahdu. Tuossa artikkelissa nyt kyllä mainitaan että se 'kyytiin ei mahdu' tilanne tulee Kivenlahden jatkeen aloittaessa, jota odotettiinkin.
Niin no kuukauden päästä niitä lisäbusseja on kuitenkin tulossa neljän eri reitin voimin. Nopeasti laskettuna niissä pitäisi riittää kapasiteetti noin 900 matkustajan kuljettamiseen Espoosta Helsinkiin ruuhkatuntia kohden.
Saas kyllä nähdä pärjäävätkö nuo bussit kuitenkaan ajoajassa metrolle kun ruuhkapiikissä jonot ovat Porkkalankadulta pahimmillaan Lauttasaaren liittymään saakka reunimmaista vanhaa bussikaistaa myöten.
Noiden A-linjojenhan tarkoitus ei ole lisätä kapasiteettia, vaan helpottaa ylipitkiä liityntämatkoja tulevan Kivenlahden jatkeen vaikutusalueelta, ja ne ovat poistumassa metrojatkeen aloittaessa. Huoli matkustuajoista on siten hyvinkin perusteltua, ja näyttää siltä että Helsingin 35-vuotinen perinne joukkoliikenteen jalkaanampumisesta Metron takia senkun jatkuu.
Metron haaroittamisessa vaikuttaa se, mistä haaroitetaa. Jos haaroitetaan Tapiolasta, niin tilanne on vastaava kuin nyt ja jos haaroitetaan Matinkylästä joudutaan maksamaan se sama 100M€ kun tehdään 'kääntöraide' haarautuman aluksi puhumattakaan itse haaran hinnasta. Tämän lisäksi jos lähdetään haaroittamaan suuntaan, jota petteri ehdotti, niin Olariin, ja Suurpeltoon tulee tosi kiemurteleva matka keskustaan, joka nollaa kaikki raskaan metron nopeushyödyt. Tapiolasta haaroittamalla tuskin saadaan kevennettyä kuormaa Kivenlahden linjalla, kun Olari ja alueet pohjoiseen ja koilliseen siitä eivät edusta suurta osaa matkustajista verrattuna tiheästi rakennettaviin asemien ympäristöihin ja kerrostalolähiöihin radan eteläpuolella. Saman effektin ilman haaraa voi tehdä ajamalla runkobussimaisia tai pika -linjoja Tapiolaan ja keskittämällä lisärakentamista Rantaradan varteen, jossa on kapasiteettia vuosisadaksi.
New Yorkissa on painittu viime vuodet kapasiteetin riittämisen kanssa ja siellä siis kapasiteetti on jo ennestään raskasraiteen tasoa, eikä pikaraitiotien, kuten Helsingin Metrossa. Rahoituksen puuttuminen ja Yhdysvaltojen infraprojektien kyseealaisen suuri hinta-taso on poikinut kaikenlaisia propellipää -ideoita ratkaisuiksi. Yksi näistä on sellainen, jossa ajetaan pitempiä junia kuin laiturille mahtuu ja asemien jakaminen vuorottain ns. A ja B asemiksi, joissa eri pää metrojunasta on laiturin kohdalla.
https://www.youtube.com/watch?v=l_4dLT9hul0.
Jos tätä soveltaisi Helsingin metroon, ei ensinnäkään tarvitsisi jakaa A ja B asemiksi kuin Länsimetron asemat, kun vanhalle puolelle mahtuu jo 6 vaunun junat. Junien ei myöskään tarvitse pysähyä juuri siten että 4 vaunua on laiturin kohdalla vaan limittäen, siten että 5 vaunua on laiturin kohdalla ja äärimmäisestä on vain yksi ovi laiturin kohdalla. Vaihtoehtoisesti esimerksi 2 viimeisen vaunun tyhjentäminen Ruoholahdessa toisi mukanaan häiriöherkkyyttä järjestelmään joka on tällä hetkellä jo ennestään häiriöherkkä. Kun kapasiteetti tulee oikeasti ajankohtaiseksi ollaan jo 2020-luvun lopulla ja M100 sarja on eläkkeellä, mikä tarkoittaa, että kaikissa junissa pystyy kulkemaan ainakin yhteen toiseen vaunuun ja kaikki 6 vaunua olisi savutettavissa lyhyiltä laitureilta. 6 vaunuisten junien ajaminen tosin tarkoittaisi ainakin osan M300 sarjan junien pidentämistä tai sellaisen M400 sarjan junien hankkimista joista osa olisi 2 vaunuisia M300 junien kanssa yhteen sopivia. Myöskin länsimetron asemien päädyissä olevat palo-ovet pitäisi siirää syvemmälle tunneliin, mutta se tuskin maksaa edes sen verran kuin automatisointi.