juhanahi sanoi:
Metrokin kehitettynä Pasilan suuntaan ja Lentokentälle ja edelleen Sipooseen ja..
Jokeri pikaraitiotienä on kannatettava hanke, mutta metroa on loogista jatkaa sinne mihin se "osoittaa". Metron "jatkaminen" eri järjestelmällä on jo nykypäivää.
Joukkoliikenteen vakiokäyttäjät eivät ole nuoria urheilijoita, joista on ihan mukava juosta kilometri ja hengailla asemilla, liukuportaissa ja suojateillä vaihtaessa välineestä toiseen. Moneen kertaan mainittu bussilinja 81 on siitä väkevä todiste.
Ihmiset haluavat päästä bussiin, ratikkaan, metroon tai junaan läheltä. Eivätkä he halua vaihtaa. Nämä asiat voisi joukkoliikenteen suunnittelussa uskoa, eikä keksiä verukkeita sille, miksi pitkä kävely ja vaihtaminen eivät ole väliksi, kun ei haluta tai osata tehdä kunnollista joukkoliikennettä.
Tämän seudun väestötiheydellä tai rakentamisen ja maankäytön tehokkuudella metro tai muu raskas raideliikenne ei koskaan voi toimia kuten joukkoliikenteen pitäisi. Siksi ei metroa pidä jatkaa, koska tehtyä virhettä ei pidä kerrata. Voi antaa anteeksi sille, että metroa ylipäätään 1950-luvulla suunniteltiin, koska väestönkasvu oli silloin valtava. Mutta se pysähtyi jo ennen kuin metro alkoi kuljettaa ihmisiä. Nyt pitäisi keksiä suunnitlema sille, miten metrosta päästään mahdollisimman vähin vahingoin seudulle sopivaan joukkoliikenteeseen, ei päin vastoin.
Käykää lukemassa raporttini Prahasta
www.kaupunkiliikenne.net/praha . Hakekaa sieltä raideliikenteen linjakartta ja katselkaa sitä ajatuksella. Lukekaa, mitä olen siitä kommentoinut. Käyttäkää aivojanne asian kanssa.
Prahassa on saman verran porukkaa kuin täällä. Neukut tekivät sinne väkisin metron, mutta fiksut prahalaiset eivät kuitenkaan antaneet hävittää ratikoitansa, koska ne toimivat jo silloin paremmin kuin se metro koskaan.
Seuratkaa ratikoiden värillisiä reittejä siitä reittikartasta. Ottakaa mielivaltaisia lähtö- ja päätepisteitä ja katsokaa, monellako vaihdolla matkan pääsee. Suuri osa kahden pysäkin välisistä matkoista onnistuu ilman viaihtoa, vaikka nämä pysäkkiparit olisivat kaikki eri "sormilla". Käytännössä kaikkien pysäkkiparien välillä voi matkustaa yhdellä vaihdolla. Siis melkein kaikki ratikkalinjat risteävät jokaisen toisen linjan kanssa. Ja se tapahtuu samalla pysäkillä ilman puolen kilometrin juoksua liukuportaissa ja jalkakäytävillä, kuten vaihto metrosta junaan meillä keskustassa.
Ei ole ihme, että metrojen kanssa rinnan kulkevilla ratikkalinjoilla vaunut ovat hyvässä kuormassa.
Toki Prahassa on bussilinjoja syöttämässä metroja ja ratikoita. Mutta se on eri asia kuin täkäläinen typeryys siitä, että se yksinkertaisinkin matka lähiöstä keskustaan täytyy rakentaa yhdellä vaihdolla. Ja minne vain muualle aina kaksi vaihtoa.
Haukutaan espoolaisia vaikka kuinka, niin kyllä sielläkin on niitä, jotka ymmärtävät joukkoliikenteen toiminnasta enemmän kuin vain sen, että metro pitää tehdä, viis kaikesta muusta. Voi miettiä Prahaa ja lukea eilisen ks-lautakunnan esityslistaa. Muu on tärkeämpää kuin päästä Isota omenasta Kampin keskukseen tai Itäkeskukseen. Kovin vähän on näissä asuntoja ja työpaikkoja.
Jos espoolaiset haluavat vain autoilla, niin miksi he maksaisivat metrosta? Jos he haluavat oikeasti kehittää joukkoliikennettä, niin miksi he silloin valitsisivat huonoimman ja kalliimman vaihtoehdon. Niin tai näin, logiikka johtaa samaan tulokseen.
Antero