Länsimetro

Länsimetro Kirkkonummelle asti?

Länsimetron voittokulku näkyy voimistuvan. Ylen aikaisen uutisen mukaan Kirkkonummen valtuuston puheenjohtaja Timo Haapaniemi (kok) esittää, että metro voisi jatkua Kivenlahdesta Kirkkonummen Sarvvikiin ja Masalaan, ja sieltä jopa Jorvakseen saakka.
 
Epäilemättä yksittäisten naapurikuntien johtajat haluaisivat kuntansa alueelle paremmat joukkoliikenneyhteydet valtion varoin. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä että noin tapahtuisi.

Kirkkonummi on saamassa lähivuosien aikana tie 51:n levennyksen moottoritietasoiseksi joten metron tulo saattaa kestää. Hyvä kuitenkin että voittokulku jatkuu :)
 
Vs: Länsimetro Kirkkonummelle asti?

Rattivaunu sanoi:
Länsimetron voittokulku näkyy voimistuvan. Ylen aikaisen uutisen mukaan Kirkkonummen valtuuston puheenjohtaja Timo Haapaniemi (kok) esittää, että metro voisi jatkua Kivenlahdesta Kirkkonummen Sarvvikiin ja Masalaan, ja sieltä jopa Jorvakseen saakka.
No tämähän se osoittaa miten älykkäällä ja asiantuntevalla pohjalla metrotouhu on.

Kirkkonummelle menee jo yksi metro, mutta sekään ei kirkkonummelaisia kiinnosta. Pitäisikö valaa tunneli sen ympärille, jos sitten pimeä houkuttelisi enemmän matkustajia?

Kirkkonummen tärkein liikennehanke on ollut vuosikausia saada moottoritie Espoon rajalta Kirkkonummen motariosuudelle. Siinä välissä kun on Erikssonin konttorin kohdalla yksi risteys, Shell ja liikennevalot. Niissä joutuu seisomaan parikin kiertoa. Joten ainoa ratkaisu on moottoritie.

Antero
 
Tänään ilmestynyt Helsingin Sanomat jatkaa tutulla linjallaan. Kyseisen aviisin sivulta A14 voisi helposti saada sellaisen käsityksen, että Espoon valtuusto valitsee huomisessa äänestyksessään metron. Eikö Helsingin Sanomienkin kannattaisi malttaa mielensä ja uutisoida tästä aiheesta vasta tiistaina - siis äänestyksen jälkeen?
 
SD202 sanoi:
Eikö Helsingin Sanomienkin kannattaisi malttaa mielensä ja uutisoida tästä aiheesta vasta tiistaina - siis äänestyksen jälkeen?
Helsingin sanomat TEKEE historiaa.:smile:

Antero
 
Antero Alku sanoi:
Helsingin sanomat TEKEE historiaa.:smile:

Teki historiaa tai ei, niin osaako kukaan vastata tällaiseen kysymykseen:

Sunnuntain hesarissa esiteltiin metron historiaa lyhyesti, myös länsimetron.

Sen mukaan Helsinki hylkäsi Espoon ehdottaman lähiliikenerautatien rakentamisen Helsingistä eteläiseen Espooseen 1970-luvun alussa. Tietääkö kukaan millainen tämä ratasuunitelma oli? Oliko se haararata rantaradasta etelään päin, vai länsiväylän suuntainen Lauttasaaren yli länteen? Miten tarkkaan tätä rataa oli suunniteltu? Oliko VR myös hankkeen takana? Vai oliko ehdotus vain jonkinlainen poliittinen vastaveto Helsingin metrosuunnitelmille?

t. Rainer
 
Tänään on sitten se hetki, jota olen henkilökohtaisesti odottanut jo yli 30 vuotta. Tehköön Espoon kaupunginvaltuusto hyvän päätöksen, joka nostaa Espoon todellisten kaupunkien joukkoon ja saa sen joukkoliikenteen aivan uudelle tasolle. Tuo päätos ei vaikuta vain Espoon ja espoolaisten tulevaisuuteen, vaan kantaa kauas tulevaisuuteen. Katsotaan huomenissa, ovatko tulevaisuuden visioni toteutumassa.

Terveisin
nimim. Kyllä Länsimetrolle!
 
Voi suositella. Melkoinen spektaakkeli. Tiukkaa argumentointia ja värikkyyttä.
Kestänee vielä jonkin aikaa.
 
edsel sanoi:
Metrosta myös Pressossa ja näköislehdessä (sivu A16): http://www.digipaper.fi/presso/1800/
Kuin myös Helsingin Sanomien konserniin kuuluvassa, eilen sunnuntaina 24.09.2006 ilmestyneessä Vartti -lehdessä. Vartti -lehti näyttää olevan samaa mieltä metron suhteen kuin konsernin suurinkin lehti. Mutta ei kai sanomalehden tarkoitus ole tuoda lehden omaa mielipidettä julki noin räikeästi...? Tosin HS -konserni on ennenkin onnistunut tuomaan oman mielipiteensä julki - niin politiikan, urheilun kuin nyt myös metroasiankin saralla.

Mitä Espoon kaupunki tänään sitten ikinä päättääkin, niin loppuupa ainakin monivuotinen jahkailu.
 
Albert sanoi:
Myös Firefoxilla. (ainakin 1.5.0.7)

Itsellänikin on sama FF, muttei toiminut (luultavasti siksi, että streami oli auki jo IE:ssä) ja kun vehje itse ilmoitti haluavansa IE:n. No eniweis.

Kasvi kiteytti puheenvuorossaan mielestäni sen, mikä on tällä hetkellä a) paras ja b) ainoa vaihtoehto. Metro tullaan valitsemaan tänään, se on käytännössä varmaa jo ennen äänestyksiä. Se mitä on tehtävä, on erityisesti ryhdyttävä taittamaan peistä raide-Jokerin puolesta. Joukkoliikenteen vuotuista investointimäärärahaa on riittävällä poliittisella tahdolla myös mahdollista nostaa, jolloin Jokeria ei tarvitse haudata vuoden 2030 jälkeisiin määrärahoihin. Sen puolesta täytyy vain taistella. Nähtävissä on, että tämän illan jälkeen metroa ja pikaraitiotietä ei tarvitse enää asettaa vastakkain, vaan ne voivat kulkea käsi kädessä. Tämän illan valtuuston tärkein viesti on, että pääkaupunkiseudun joukkoliikennettä on kehitettävä seudullisesta näkökulmasta, kokonaisuutena. Sehän tulee metron ehdoissakin selkeästi esille. Luulen, että Helsingissäkin alkaa löytyä neuvottelutahtoa Espoon ehtoja kohtaan. Espoon kaikki ehdothan ovat Helsingin näkökulmasta hyödyllisiä, mutta sellaisia joilla Espoota voidaan metropäätökseen painostaa. Poliittista pokeria, jossa Espoo päättää nyt katsoa kortit.
 
Elmo Allen sanoi:
Itsellänikin on sama FF, muttei toiminut (luultavasti siksi, että streami oli auki jo IE:ssä) ja kun vehje itse ilmoitti haluavansa IE:n. No eniweis.
Minulle tuli kyllä javascprit-ilmoitus, että haluaisi IE:n, mutta kun FF:lla klikkasi ok, video aukesi ihan normaalisti... :)
 
Hienoa Espoo: 45 valtuutettua metron puolesta ja 19 vastaan sitä. Tästä on hyvä jatkaa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös