Länsimetro

Tätä näkyä länsimetron vastustajat rakastavat:

http://jlf.fi/galleria/showphoto.php?photo=951

Sen lisäksi Kamppi olisi tietenkin pitänyt maalaisbussiromantiikan nimissä jättää rakentamatta ja sanoipa eräs Dippainssi, että nämä vihreät laatikot olisi pitänyt kaiken kukkuraksi syöttää Helsingin katuverkkoon, jotta pörinä ja dieselinkäry olisi täydellistä. Ja tietenkin kaikki idänsuunnan bussit olisivat täyttäneet Rautatientorin ja matka Vuosaareen olisi vienyt tunnin.:eek:
 
Tätä näkyä länsimetron vastustajat rakastavat
Jos aiot viihtyä tällä foorumilla pitempäänkin, suosittelisin jo rauhoittumista. JLF on ollut siitä hieno paikka, että tänne ei ole pesiytynyt Suomi24:n tyyliä, mitä tuollainen tunteellinen linkittelysi valitettavasti edustaa.
 
Anteeksi, että näytin kuvan Kampista, kun se oli täynnä linjureita ja maantieässiä, eikö olisi saanut?

Heh.tunteellista linkittelyä joo, eli kuva siitä millainen diesel-laakso ja takapiha Kamppi oli aiemmin. Onneksi on todistusaineistoa maantieässiä vastaan.
 
Viimeksi muokattu:
Anteeksi, että näytin kuvan Kampista, kun se oli täynnä linjureita ja maantieässiä, eikö olisi saanut?
Voisitko vihdoinkin myös keskittyä asiaan eikä ihmisten haukkumiseen vihjailulla ja toistamalla samaa valitustasi useissa keskusteluketjuissa:
...sanoipa eräs Dippainssi, että nämä vihreät laatikot olisi pitänyt kaiken kukkuraksi syöttää Helsingin katuverkkoon, jotta pörinä ja dieselinkäry olisi täydellistä. Ja tietenkin kaikki idänsuunnan bussit olisivat täyttäneet Rautatientorin ja matka Vuosaareen olisi vienyt tunnin.:eek:
Lisäksi voisit olla laittamtta sanoja toisten suuhun. Vai voitko osoittaa, missä "eräs Dippainssi" on sanonut "...syöttää Helsingin katuverkkoon, jotta pörinä ja dieselinkäry olisi täydellistä." Kun et voi, yritäpä myöntää, että kirjoitit näin aivan itse ja oma-aloitteisesti.

Antero
 
Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. :lol:

Ei tässä ketään ole haukuttu millään tavalla ja kyse ei ole valituksesta vaan mielipiteestä. Miksi sinä toistat mielipidettäsi päivästä toiseen täällä, onko sekin valitusta?
Olet käsittääkseni esittänyt, että Espoon suunnasta tulevat autot olisi pitänyt ohjata Helsingin katuverkkoon nk "heilurilinjoina".
Eli satoja maantieässiä lisää katuverkkoon ahtaalle niemelle. Kyselin jo aiemmin, millaiselta risteykset Mansku-Simonkatu, Mansku-Postikatu, Mansku-Kaivokatu ja Mansku-Arkadiankatu sekä Kaisaniemenkatu näyttäisivät, mutta enpä saanut vastausta.
 
Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. :lol:
En nähnyt linkittämässäsi kuvassa sitä, mistä valitat. Eli heiluriliikennettä. Kuva on kampin kentän bussiasemalta ja sinne päättyvästä bussilinjasta - jonka bussilla muuten pääsi lähemmäksi keskustaa kuin nykyään.

Ei tässä ketään ole haukuttu millään tavalla ja kyse ei ole valituksesta vaan mielipiteestä. Miksi sinä toistat mielipidettäsi päivästä toiseen täällä, onko sekin valitusta?
Oikeastaan tätä jaarittelua ei pitäisi jatkaa, mutta jos nyt kerran vielä.

Satuin kirjoittamaan heilurilinjoista vastauksena sinun kirjoitukseesi juuri valtionarahoitusketjussa - jossa siis valitit siitä, että olen sellaisesta vaihtoehdosta kirjoittanut. Ja kas, samasta asiasta kirjoitat myös täällä Länsimetroketjussa.

Minä en toista mielipidettä, vaan faktaa. Sinun mielipiteesi on, ettei minun esittämäni fakta ole faktaa vaan mielipidettä. Sinä olet siinä kuitenkin väärässä, ja siihen näyttävät väsyvän jotkut muutkin tällä foorumilla.

Olet käsittääkseni esittänyt, että Espoon suunnasta tulevat autot olisi pitänyt ohjata Helsingin katuverkkoon nk "heilurilinjoina".
Niin olen. Mutta missä olen perustellut sitä sillä, että "...pörinä ja dieselinkäry olisi täydellistä." Sinä kirjoitit niin tässä viestissäsi:
...sanoipa eräs Dippainssi, että nämä vihreät laatikot olisi pitänyt kaiken kukkuraksi syöttää Helsingin katuverkkoon, jotta pörinä ja dieselinkäry olisi täydellistä. Ja tietenkin kaikki idänsuunnan bussit olisivat täyttäneet Rautatientorin ja matka Vuosaareen olisi vienyt tunnin.:eek:
(Anteeksi muille jälleen toisto, mutta kun näyttää olevan pakko vääntää ratakiskosta. :smile: )

Eli satoja maantieässiä lisää katuverkkoon ahtaalle niemelle. Kyselin jo aiemmin, millaiselta risteykset Mansku-Simonkatu, Mansku-Postikatu, Mansku-Kaivokatu ja Mansku-Arkadiankatu sekä Kaisaniemenkatu näyttäisivät, mutta enpä saanut vastausta.
Kerran vielä: heilurilinja ei lisää vaunujen eikä bussien (sinun nimityksesi nykyään "maantieässä") määrää.

Kysymyksesi mainitsemistasi katuosuuksista on irrelevantti. Mutta voin vastata siihen esimerkiksi näin: rauhallisemmilta kuin nykyään. Miksikö? Sen vuoksi, että heiluriperiaate ei tarkoita sitä, että täsmälleen samat linjat kuin nykyään yhdistetään heilureiksi ja mikään muu ei muutu. Vaan kyse on vaihtoehtoisista linjastorakenteista. Sillä heiluriperiaatteessa kaikkia linjoja ei ole tarpeen johtaa yhden pisteen kautta kuten tehdään päättyvien linjojen kanssa.

Nykytilanteen ja metron ja keskittämisen vaihtoehtoisen kehityksen tulosta voit nähdä esim. Freiburgissa, Karlsruhessa, Strasbourgissa tai monissa muissa Keski-Euroopan kaupungeissa, joissa keskustoista on tehty elinvoimainen ja menestyvä seudun ydin.

Perehdy ja opiskele enemmän, luulet vähemmän! Niin minäkin olen tehnyt.

Antero
 
Kampin terminaalin myötä etäisyys piteni joitakin kymmeniä metrejä "keskustaan". En pidä asiaa kovin ongelmallisena, en kyllä tiedä onko asiasta tehty tieteellistä selvitystä.

Äskettäin kommenttini poistettiin, mutta uskalsin siinä epäillä, että sinunkin mielipiteisiisi voi rahtusen verran lipsahtaa omaa mielipidettä mukaan, mutta ilmeisesti ei.
 
HS uutisoi nyt länsimetron hinnan nousemisesta. Ainakin tällä hetkellä uutinen puhuu kustannusarviosta vielä markkoina :)
 
Näin sitä hivutetaan kansan silmissä vähän kerrallaan, ettei totuus tuntuisi niin kovalta.

Valistunut arvaukseni on, että tarjouspyyntökierroksen jälkeen puhutaan ykkösellä alkavista luvuista, jos tarjouksia pyydetään siitä, mitä Espoon valtuusto viime vuonna vaati. Ja kun tarjoukset näyttävät olevan 20-25 % kalliimpia kuin hankesuunnitelmat, niin Louko joutuu julkaisemaan noin 800 miljoonan euron hinnan kunhan tulee aika vihdoin kertoa.

Tämä sabluuna on sama kuin vaikka musiikkitalon kohdalla, siinä kun on jo edetty tarjouksiin saakka. Ensin puhutaan 500 miljoonasta, jonka perusteena ovat vanhentuneet suunnitelmat ja laskelmat. Sillä hinnalla (tarkkaan ottaen 452 M€) idea myytiin valtuustolle. Kun sitten tehdään uusi suunnitelma ja kustannusarvio, niin se nousee 50-70 % vanhasta, kuten keskustatunnelin kanssa. Eli siitä päästään 800 miljoonaan. Ja sitten se 25 % vielä tarjousvaiheessa, niin miljardihan se on.

Saa kyllä sitten haukkua, jos pieleen menee. :smile:

Antero
 
Asiallisesti ottaen metrohanke olisi otettava samalla tavalla uudelleen arvioitavaksi kuin musiikkitalon kanssa nyt käy. Espoon valtuusto taipui tekemään suunnittelupäätöksen metrosta, jonka hinta oli 452 miljoonaa. Sellaista metroa, josta päätettiin, ei kyseisellä hinnalla ole eikä tule. Metro näyttää ylittävän kustannusarvionsa jopa rajummin kuin musiikkitalo.

Kalliiksi tulee, jos metron osalta ryhdytään töihin ja myönnetään totuus vasta sitten, kun ensimmäiset montut ovat jo tekeillä. Länsimetron hyödyt ovat lukuisiin haittoihin nähden niin vähäisiä, että lähes miljardi on täysin todellisuudentajua vaikka oleva hinta.
 
Asiallisesti ottaen metrohanke olisi otettava samalla tavalla uudelleen arvioitavaksi kuin musiikkitalon kanssa nyt käy.
Musiikkitalossa on sellainen ongelma että kukaan ei oikeastaan halua sellaista. Kansa ei ole kiinnostunut korkeakultuurista vaan hömppähuveista. Makasiinit olisivat kelvanneet suurimmalle osalle kansaa, mutta päättäjät halusivat tontille jotain arvokkaampaa kuin kirpputoria ja underground-liikkeen kokoontumispaikkaa, eikä Makasiineille löytynyt mitään arvokkaampa käyttöä, koska kaupunki on erilaisia museoita täynnä. Jos aikoinaan Kiasman rakentamista olisi lykätty, olisi kompromissina voitu Nykytaiteen Museo sijoittaa makasiineihin.

Kalliiksi tulee, jos metron osalta ryhdytään töihin ja myönnetään totuus vasta sitten, kun ensimmäiset montut ovat jo tekeillä. Länsimetron hyödyt ovat lukuisiin haittoihin nähden niin vähäisiä, että lähes miljardi on täysin todellisuudentajua vaikka oleva hinta.

Voihan Espoon valtuusto pohtia metroa uudelleen, mutta silloin pitää tuoda myös esiin laskelmat myös siitä mitä metron rakentamatta jättäminen maksaa. Kaikki kallistuu, myös busseilla ajaminen.

t. Rainer
 
Lisäksi YVA olisi tehtävä uudestaan, koska asiat ovat sen julkistamisen jälkeen, metropäätöksen yhteydessä muuttuneet.

Espoon valtuuston metrosuunnittelun aloittamispäätöksessä edellytettiin metron rakentamisen lisäksi, että autoväylä Kehä I:lle tehdään mittava remontti. Tämä parantaa luonnollisesti autoilun edellytyksiä idän ja lännen välisessä liikenteessä, jonka parantamiseksi metroa on perusteltu. Tätä ei ole voitu ottaa huomioon tehdyssä YVA:ssa, ja on selvää, että YVA:ssa rimaa hipoen positiivisen puolelle päässyt metro muuttuu miinusmerkkiseksi, kun sen rakentaminen johtaa autoiluinvestointien kiirehtimiseen.
 
Ikävä kyllä minusta vaikuttaa jos Länsimetroa ei rakenneta, länteen ei tule mitään ratkaisua pitkään aikaan. Vaikka varmaan länsimetro etenee vaikka kustannukset kasvavatkin.

Minusta kyllä paras ratkaisu olisi kombivaihtoehto, jossa tunnelia rakennettaisiin vain Ruoholahdesta Katajaharjuun, jolloin vain Lauttasaareen tarvittaisiin asema ja sen jälkeen runkolinja kulkisi Tramwest tyyppisesti länsiväylän käytävässä ja pistot ulos runkolinjalta olisi rakennettu kevyesti. Lännessä (ja myöhemmin nykyisessä Sipoossakin) käytettäisiin katukelpoista kalustoa. Ja pitkällä aikavälillä kaikki kalusto muutettaisiin katukelpoiseksi.

Nykyinen metrokalusto on tuossa ratkaisussa jonkinlainen ongelma. On aika paha ehdottaa että koko nykyisellä metrokalustolla heitettäisiin vesilintua. Vaikka ei tuokaan olisi ihan mahdoton ratkaisu. M100 sarja ei ole kauhean nuori.

Laiturikorkeus ja vaunun laiturietäisyys on taas ongelmana jos käytetään samassa tunnelissa sekä metro että nykyisentyyppistä katukelpoista kalustoa. Vaikka varmaan metron laiturikorkeudellekin voisi rakentaa katukelpoista kalustoa, pikaratikkatyyppisessäkin ratkaisussa kuitenkin rakennetaan jonkinlaiset pysäkit. Ja jonkinlainen automaattinen "invaliuska" kombiratikoihin olisi kehitettävissä.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös