Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka
Tärkeintä länsimetron vastustajille ei ole se, että tarvitseeko joku metroa, vaan uskonsota helsinkiläisten rakastamaa nopeaa oranssia matoa vastaan.
Jos Tapiolasta menee metroja 2min välein, kuten suunniteltu, tekee se 30 vuoroa tunnissa, mikäli myös metronvastustajien kelloissa on 60 minuuttia.
Matinkylästä vuoroväli on kait tarkoitus olla tuplat, eli 4 min.
Metronvastustajat perustelevat länsimetron tarpeettomuutta, sillä, että he tietävät jo vuosia etukäteen, ettei kukaan halua matkustaa Tapiolasta esim Itäkeskukseen tai Matinkylästä Kulosaareen. Tällä luodaan mielikuvaa pk-seudusta jonkinlaisena erillisista saarekkeista koostuvana alueena tyyppiä L.A, jossa "hyvät" eivät mene "pahoihin paikkoihin". Pk-seutu on kuitenkin yksi kokonaisuus, ja vaikka Itä-Helsingillä on aika paljon eroa verrattuna vaikka Etelä-Espooseen, on suurin osa mielikuvaa. Kummassakin paikassa on paljon pientaloa, on "hyviä" alueita (Westend, Haukilahti, Marjaniemi...) ja "huonoja", kuten "Itis, Olari.." ja sitten kaikkea siltä väliltä. Espoon ihmeellisyyden korostaminen palvelee ajatusmallia, jonka mukaan "Helsinki tuo pakolla metron Espooseen ja nyt kaikki spurgut tulevat Westendin minkkiturkkirouvien autotalliin asumaan". Tosiasiassa kyse on poliittisesta juonimisesta, espoolaisesta sellaisesta, joka on estänyt pk-seudun liikennejärjestelmän kehittämisen vuosikymmeniä. Ei ole kelvannut ratikka, eikä metro. Espoo myös vastusti aikoinaan kiivaasti YTV:n yhteistä jätehuolta ja seutulippua.
Tapiola on luonnollisesti tapaus sinänsä ja busseja menee kohtalaisen hyvin, mutta siihen se sitten jääkin. Kun bussirallista keskustaan päästään eroon, ja Tapiolasta pääsee metrolla keskustaan, voidaan bussiliikennettä kohdistaa taas eri tavalla, kuten tehokkaaseen liityntäliikenteeseen. Metro säästää aika monen ihmisen matka-aikaa, siis aluekeskuksesta aluekeskukseen. Esim. tuleva Kalasatama-Otaniemi. Metro ei tietenkään palvele jokaisen nimbylän omakotitaloaluetta, mutta jos ajatellaan, että jokaiselle bussipysäkille Etelä-Espoossa taataan 4min vuorovälit, suora bussi Helsinkiin. Paljonko tarvitaan rahaa ja busseja, jotta jokainen espoolainen voi päästä bussillla 4min vuorovälillä Helsinkiin?Aika paljon, ja pitkässä juoksussa enemmän rahaa kuin metrossa.Metron vahvuus on nimenomaan siinä, että että sen kuljetuskapasiteetti on valtava, verrattuna esim raitiovaunuihin tai busseihin.Luonnollisesti liityntäliikenteen käyttäjät joutuvat osittain kärsimään tästä, mutta vastaavasti he tietävät yhden asian: jos myöhästuu bussista, ei ole niin vakavaa, omalla autollakin voi mennä metroasemalle, ja odotusaika ei ole kovin pitkä. Mielestäni pitäisi tehdä Itä-Helsingissä tutkimus siitä, kuka haluaa suoran bussiliikenteen takaisin vielä Itä-Helsinkiin, siis niiden keskuudessa, jotka ovat eläneet sen ajan, kun bussiralli oli Itäväylällä. Onko muita kuin Antero?