- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 5,978
Lisäksi YVA olisi tehtävä uudestaan, koska asiat ovat sen julkistamisen jälkeen, metropäätöksen yhteydessä muuttuneet.
Espoon valtuuston metrosuunnittelun aloittamispäätöksessä edellytettiin metron rakentamisen lisäksi, että autoväylä Kehä I:lle tehdään mittava remontti. Tämä parantaa luonnollisesti autoilun edellytyksiä idän ja lännen välisessä liikenteessä, jonka parantamiseksi metroa on perusteltu. Tätä ei ole voitu ottaa huomioon tehdyssä YVA:ssa, ja on selvää, että YVA:ssa rimaa hipoen positiivisen puolelle päässyt metro muuttuu miinusmerkkiseksi, kun sen rakentaminen johtaa autoiluinvestointien kiirehtimiseen.
Kyllä Kehä I:n isot remontit mm Leppävaarassa on huomioitu YVA:ssa. Ne työt ovat olleet PK-seudun tärkeimmäksi listattujen liikennehankkeiden joukossa, ellei peräti tärkein, vuosikaudet.
Sensijaan esim yksityisautoilun kustannusten kehitystä itse autoilijalle ei ole voitu YVA:ssa ennustaa. Lähitulevaisuudessa autoilu tulee olemaan halvempaa kuin koskaan aikaisemmin, siitä tulevat pitämään huolen autoveron alentuminen ja vain kosmeettiset inflaatiokorjaukset polttoaineveroihin. Vastaavasti joukkoliikenteen käyttö kallistuu, kuinkas muuten.
Oikeastan halvimmalla Espoo pääsisi, jos luopuisi länsimetrosta, ja jakaisi jokaiselle asukkaalleen bensan tai auton ostoon oikeuttavia seteleitä sen edestä mitä metro maksaisi. Sen jälkeen voitaisiin lopettaa bussiliikenne lähes kokonaan.
t. Rainer