Länsimetroon liittyviä myyttejä
Nyt kun asia on oikeassa ketjussaan, voi myös kommentoida itse asiaa.
Länsimetron osalta hyvin suurena ongelmana on, että metroa puolustetaan argumentein, joilla ei ole mitään tekemistä sen metron kanssa, jota on suunniteltu. Länsimetrosta on kuitenkin RaideYVA:aa varten tehty yleissuunnitelma sekä parhaillaan tehtävät suunnitelmat ja bussiliikenteen syöttölinjasto.
Kannattaa huomioida, että metroratkaisun parantaminen esimerkiksi lisäämällä asemia tai lisäämällä syöttölinjastoa, lisää myös sen kustannuksia.
Puran tässä muutamaa myyttiä:
1. Länsimetron rakentaminen parantaa selkeästi isojen alueiden saavutettavuutta
Etelä-Espoossa Tapiolan, Matinkylän ja Espoonlahden suuralueilla oli v. 2003 n. 120 000 asukasta. Länsimetron pysäkkien normaalilla vaikutusalueella (600 m pysäkeistä) asuu näistä noin 14 500 asukasta ja liityntäalueella loput, n. 105 500 asukasta. Lauttasaaressa noin puolet 20 000 asukkaasta asuu metroaseman vaikutusalueella ja loput liityntäalueella.
Yleiskaavaehdotuksen mukainen lisärakentaminen heikentää kattavutta, koska siitä vain 7,2% on asemien vaikutusalueella. Suunnitelluista uusista työpaikoista hieman suurempi osa (kerrosalasta 24,4%) on metroasemien lähellä, mutta ei kovin suuri osa.
Metron jatko Kivenlahteen parantaa tilannetta jonkin verran, n. 18 800 asukkaalla, jolloin n. 27,2% asukkaista asuu metron varressa, ja lisärakentamisestakin 23% sijaitsee metron varressa.
Liityntäalueellakin toki joidenkin matka-aika lyhenee, mutta samalla muuttuu vaihdolliseksi.
Länsimetro parantaa varsin pienen alueen saavutettavuutta ajallisesti. Tämä käy ilmi jo RaideYVA:n niistä kartoista, joissa näkyy matka-aikoihin kohdistuvat muutokset.
RaideYVA:ssa oli laskettu matkanopeus metrossa nyt käytettävää suuremmalla kiihtyvyydellä, ilman Koivusaaren asemaa ja laskematta mukaan automaattimetron edellyttämien turvajärjestelyjen asettamia viivytyksiä.
Kun nämä viivytykset laskettaisiin mukaan, kuva muuttuisi - huonompaan suutnaan.
2. ja koska metron vuoroväli on tiheä, aikataulukyttäys ei ole arkipäivää.
Vain pieni osa Etelä-Espoon asukkaista ja työntekijöistä voi käyttää metroa ilman liityntäbussia.
3. Tulee myös houkuttelevaksi jättää auto p+r-paikkaan.
Kuinka monelle 120 000 asukkaasta, tulevaisuudessa n. 150 - 160 000 asukkaalle, riittää P+R - paikkoja? Semminkin, kun kyseiset P+R - paikat on pakko rakentaa laitospysäköintinä, joka edullisinakin ratkaisuina maksaa 10 - 30 000 € / autopaikka.
Liityntäpysäköinti on marginaalinen lisäpalvelu, joka ei juurikaan vaikuta joukkoliikenteen käyttömäärään verrattuna siihen, että joukkoliikenne tuodaan lähelle lähtö- ja tulopaikkaa.
4. Metro ja raskas raideliikenne on niin Tukholmassa kuin monissa muissakin paikoissa osoittanut toimivuutensa.
Tästä on käyty foorumilla pitkät keskustelut. Tukholman metro on oleellisesti Helsingin metroa ja myös ajateltua Länsimetroa paremmin suunniteltu järjestelmä seuraavista syistä:
- Tukholman metro on suunniteltu samanaikaisesti palvelemansa alueen kaupunkirakenteen kanssa siten, että pääpalvelualueella kaikista asunnoista on (alueesta riippuen) enintään 500 - 900 m kävelymatka.
- Tukholman metrolle on suureksi osaksi varattu maanpäällinen ura, jonka vuoksi sen toteuttaminen oli oleellisesti halvempaa
- Tukholman metron geometrinen mitoitus on oleellisesti joustavampi kuin Helsingin metron, joka mahdollistaa sen sovittamisen paremmin kaupunkirakenteeseen.
Mielestäni olisi vallan erinomaista, jos Helsingin seutu olisi aikanaan suunniteltu järkevästi mitoitetun metron varteen. Valitettavasti vain sekä kaupunkirakenteen että metron suunnittelussa mentiin aikaanaan metsään, erityisesti olettamalla, että kävelyetäisyyksiä voidaan "paperilla" pidentää ja liityntäbussiliikenteellä ja liityntäpysäköinnillä voidaan korvata sitä, että matkat jäävät liian pitkiksi.
Etelä-Espoon ongelma raskaan raideliikenteen kannalta on yksinkertaisesti se, että alueen rakenne on liian hajanainen. Kerrostalovaltaiset Tapiola, Olari-Matinkylä ja Soukka-Kivenlahti koostuvat useista osa-alueista, joille kaikille tarvittaisiin oma asema. Mutta kun ei sovi Länsimetrokonseptiin!