Jos liityntä koettaisiin oikeasti täysin pielessä olevana ratkaisuna, asia näkyisi ja kuuluisi nk. kansalaiskeskustelussa.
Sinällään tämä on mielenkiintoinen kysymys. Nk. kansalaiskeskustelua kyllä on. Mistä muusta johtuisi se, että liityntäliikennettä on vastustettu Helsingin seudulla useaan otteeseen (nk. Runkolinja 1955-58, Itämetrokeskustelu 1970-luvulla, Leppävaaran kaupunkiradan käyttöönotto, Länsimetrokeskustelu)?
Meillä on kuitenkin Suomessa mielenkiintoinen perusongelma. Ainakin kolmessa suurimmassa kaupungissa (Helsinki, Turku ja Tampere) ihmiset vakuuttavat kyselyissä olevansa tyytyväisiä joukkoliikenteeseen. Samaan aikaan kuitenkin joukkoliikenteen käyttö laskee tai ainakin sen kulkumuoto-osuus laskee.
Epäilen, että kyse on siitä, että laajasti ei osata vaatia oikeasti käyttökelpoista joukkoliikennettä. Vaikuttaa ikävä kyllä myös siltä, että Suomessa on myös kolmessa suurimmassa kaupungissa varsin laajasti hyväksytty se, että joukkoliikenne on tarkoitettu vain lapsille, vanhuksille, köyhille ja muille vammaisille.
Ne, jotka tarvitsevat kilpailukykyistä joukkoliikennettä, ovat Helsingin seudulla pääosin asettuneet alueille, joilla on kilpailukykyiset joukkoliikenneyhteydet eli kävelyetäisyydelle raideliikenteestä tai nopeista bussilinjoista.
Itä-Helsingin osalta: tätä on ikävä toistaa, mutta Itä-Helsingissä ne alueet, jotka sijaitsevat metron kävelyetäisyyden ulkopuolella ovat suureksi osaksi kahta tyyppiä (poikkeuksia luonnollisesti on):
1. Vauraita pientaloalueita, joilla auton omistus on korkealla (esim. Marjaniemi)
2. Kerrostaloalueita, joilla suuri osa asunnoista on kaupungin ja yleishyödyllisten tahojen vuokra-asuntoja (esim. Kivikko, Kurkimäki, Vesala)
Näiden asukkaista merkittävä osa ei joko tarvitse joukkoliikennettä tai ole kiinnostunut siitä, onko joukkoliikenne laadukasta vai ei.
Itä-Helsingissäkin pääosa niistä, jotka tarvitsevat laadukasta joukkoliikennettä, ovat hakeutuneet kävelyetäisyydelle metroasemista, jonka osoittaa se, että 700 m säteellä metroasemista asuntojen arvo on Helsingin lähiöiden keskiarvoa korkeampi.