Vs: Länsimetroon liittyviä myyttejä
Etelä-Espoossa on nyt kuitenkin kaksi erillistä linjastoa, Helsinkiin menevä Länsiväylää kulkeva linjasto ja Espoon omiin aluekeskuksiin vievä sisäinen linjasto.
Tämä on aivan totta. Etelä-Espoon nykyisen bussijärjestelmän selvä ongelma on se, että Helsinkiin vievillä linjoilla ei oikein järkevästi pääse Tapiolaan, Matinkylään ja Otaniemeen.
Liityntälinjastossa on se vaikutus, että voidaan yhdistää aluekeskuksiin vievät linjat ja liityntälinjat.
Toki myös suoriin yhteyksiin perustuvassa raideliikenteessä voidaan nykyistä paremmin yhdistää sisäisiä ja Helsinkiin vieviä linjoja.
Keskeinen ongelma on toki se, että nyt suunnitteilla oleva Länsimetro ulottuu vain Matinkylään eli yksi aluekeskus jää palvelematta. Siitä, millä hinnalla päästään Kivenlahteen, ei ole mitään aavistusta. Tämä on yksi keskeinen ongelma koko asiassa:
1. Kaikki tietävät, että Matinkylään päättyvä metro on torso
2. Metron kannattajat eivät halua puhua Kivenlahteen ulottuvan metron hinnasta
Paperilla ehkä noin, mutta eihän metroasemien vaikutusalue oikeasti lopu kuin veitsellä leikaten 600 m päähän asemasta.
Ei toki. Mutta on harhaista luulla, että palvelutaso 600 m kauempana asemasta on enää millään tavalla hyvä. On selkeästi todettava, että liityntäalueella metro huonontaa palvelua. Toki voi halutessaan kävellä kilometrinkin asemalle, mutta se kestää sitten normaaleilla kävelynopeuksilla 10-15 min (4-6 km/h).
Henkilöautolla kyllä, mutta polkupyöräliityntä näyttää olevan varsin suosittua.
Aivan totta. Pyöräliityntä on selvästi autoliityntää merkittävämpi mahdollisuus juuri siksi, että yhden auton tilaan mahtuu noin 15-20 pyörää. Pyöräpysäköintiä voidaan sijoittaa myös alueille, joilla ei voi sallia autopysäköintiä.
Käsitteellä p+r kutenkin viitataan yleensä vain autojen liityntäpysäköintiin.
Pyöräliityntäänkin liittyy kuitenkin ongelmia. Esimerkiksi se, että suurin osa Helsingin seudun asukkaista ei ole halukkaita pyöräilemään talvella. Tilannetta voi toki korjata esim. valistuksella ja parantamalla kunnossapitoa.
Pyöräliityntä ei kuitenkaan korvaa sitä, jos joukkoliikennejärjestelmä on lähtökohtaisesti suunniteltu hölmösti.