- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 5,978
Minua ei häiritsisi, vaikka etelä-Espooseenkin jätettäisiin joitakin suoria bussilinjoja Helsingistä metron aloittamisen jälkeen. Etenkin 190-alkuiset pitäisi jättää. Vrt Keski-Espooseen jätetyt kulkevat aivan eri reittiä kuin juna.Keski-Espoossa on tarjolla myös bussiyhteydet, joista osa on liityntäyhteyksiä, osa suoria yhteyksiä. Pyöräiliityntää ei ole pakko käyttää, sitä voi käyttää, jos se on omasta mielestä hyvä vaihtoehto.
Minun mielestäni autoliityntä raideliikenteen varteen ei ole ollenkaan huono asia, jos se toimii. Espoossa kun tuppaa olemaan niiin, että lähes joka taloudella on auto, ja sillä hoidetaan joka tapauksessa ostokset ja lasten hakemiset tarhasta jne, eli jos aseman yhteydessä on kauppakeskittymä, niin auto voi työpäivän aikana olla liityntäparkissa, pääasia että sillä ei lähdetä ajamaan toistakymmentä kilsaa Helsingin keskustaan.Todellinen seuraus virheellisistä joukkoliikenteen suunnitteluperiaatteista on se, että keskivertopulliainen istuu auton rattiin sen sijaan että polkisi metroasemalle.
Pyöräliityntä on myönteinen lisäpalvelu, mutta se ei korvaa sitä, että joukkoliikenne tulee suunnitella niin, että pääosa käyttäjistä jaksaa kävellä päälinjojen pysäkeille.
Olen samaa mieltä kanssasi siitä että marras- ja huhtikuun välisenä aikana ei pidä olettaa että pyöräily olisi varteenotettava vaihtoehto. Mutta kävely 1 km asti, jos kävelytieverkosto on hyvätasoinen, ei ole ylivoimainen matka kävellä junalle.
t. Rainer