Joukkoliikenteen palvelutaso on heikentynyt (oli siitä sitten oikein päätetty tai ei) lähinnä maaseudun ja pienempien kaupunkien paikallisliikenteen osalta.
Ensinnäkin: konkreettiset päätökset tai suunnitelmat ovat olemassa. Hae vain minkä tahansa seudun liikennejärjestelmä- tai yleiskaavasuunnitelmat 1960-70-luvun taitteesta, sieltä löytyy.
Toisekseen, myös Helsingin seudulla on tehty ratkaisu 1960-70-lukujen vaihteessa, että joukkoliikennettä kehitetään ainoastaan Helsingin keskustaan suuntautuvilla akseleilla, koska näillä autoliikenteen kasvua ei ole mahdollista turvata. Muilla suunnilla (kuten poikittaisliikenteessä) autoilun vapaa kasvu turvataan väylärakentamisella ja joukkoliikennettä ei kehitetä.
Osaltaan tilanne myös Etelä-Espoossa on seurausta tästä. Joukkoliikennettä Helsingin keskustaan on kehitetty, mutta muuta joukkoliikennettä on tosiasiallisesti parantanut vasta Jokeri. Länsimetro ei kehitä kehämäisiä yhteyksiä.
Omasta kokemuksestani voin sanoa että raideliikenenaseman olemasasolo asuntojen arvoon vaikuttaa lähinnä niin, että jos sen ympärillä on paljon levottomuutta ja järjestyshäiriöitä, voivat asunnot riittävän kaukana asemalta olla jopa kalliimpia kuin vieressä.
Tämä on vain sinun mutu-arviosi. Lisäksi kannattaa muistaa, että Laakson väitöksessä muut tekijät oli eristetty, ja tarkasteltiin vain raideliikenteen vaikutusta. En tiedä, mitä kaikkia tekijöitä oli eristetty, mutta todennäköisesti ainakin asuntojen omistusmuoto.
Laakson tutkimuksessa oli havaittu n. 200 m vyöhyke aivan asemien vieressä, jossa arvo oli alempi kuin sitten taas n. 200 - 600 m vyöhykkeellä. Tämä liittynee häiriöihin (esim. liityntäbussit, kapakat).
Jos haluaa todistaa että teoria pitää yhä tänään kutinsa, pitäsi tehdä uusi analyysi.
Ensinnäkin, omaa mutu-teoriaasi (raideliikenne vaikuttaa lähinnä negatiivisesti) et ole todistanut millään tavoin.
Toisekseen, näin laajat tilastolliset tutkimukset vaativat hyvin laajoja otantoja ja ovat raskaita tehdä. Olisi tietysti perusteltua päivittää 10 v. vanha tutkimus. Mutta sen teko vaatii kunnon rahoituksen.
Mutta: asuntojen hinnanmuodostuksen perusasioita ei 10 v muuta. Luonnollisesti nousukauden aikana "imagotekijät" vahvistuvat, mutta kannattaa muistaa, että sijainti on aina tärkein asunnon hintaan vaikuttava tekijä.