- Liittynyt
- 24 Syyskuu 2005
- Viestit
- 2,703
Tämä kuvaa hyvin, miten metro ja henkilöauto ovat kovasti toisilleen sukua: palvelut siirtyvät ihmisten läheltä metron lähelle, aivan kuten palvelut ovat siirtyneet ihmisten läheltä autojen lähelle.
Jos palvelujen keskittäminen on kuitenkin trendi, niin kumpi näistä on parempi vaihtoehto? Minusta se metroasema alkaa kuulostaa ihmeen hyvältä sijoittamisvaihtoehdolta Kehä III:n varren sijaan, kun olen näitä kumpaakin kokeillut. Malmilla on hyvä esimerkki siitä, kuinka automarket, julkisten palvelujen keskittymä ja juna-asema voidaan yhdistää kätevästi. Asumista tosin voisi olla enemmän siinä välittömässä läheisyydessä. Muualla Suomessa (erikoistapauksina pääradan pikkukaupunkiketju) on lähestulkoon tuntematonta, että Prismaan voisi päästä hyvin julkisilla kulkuvälineillä. Malmin Prisman kohdalla ei ole myöskään pilattu kaupunkiympäristöä parkkipaikkamatolla, vaan parkkipaikat ovat talon alla piilossa.
Mielenkiintoista pohdittavaa on muuten siinä, että miten paljon lähikauppojen kuihtuminen liittyy liityntäliikenteeseen. Siinä kun ostokset voi tehdä vaihtaessa kulkuvälineestä toiseen kotimatkalla. Jos pakollista vaihtoa ei olisi, ostettaisiinko ruoat jostain muualta, kuten lähikaupasta tai työpaikan läheltä, vai jäätäisiinkö varta vasten pois supermarketissa käymistä varten.