Länsimetro

Kuten on aiemmin myös mm Anteron kanssa keskusteltu, niin on aika kulttuurisidonnaista miten pitkiä matkoja viitsitään kävellä. Helsingin kantakaupungissa ei vissiin kahtakaan sataa metriä, mutta esikaupunkialueilla joutuu usein kävelemään paikasta toiseen kilometrin, ellei parikin.

Kantakaupungissa ei ole kiva kävellä, kun koko ajan joutuu pysähtymään liikennevaloihin ja ohi ajavat henkilöautot roiskuttavat rapaa päälle. Esikaupunkialueella on kävelylle ja pyöräilylle pyhitettyjä reittejä kauniin luonnon keskellä, sellaisia tallustelee paljon mukavammin. Toisaalta vieläkin mukavampaa on useimpina vuodenaikoina tallustella maanalaisia lämmitettyjä ja autottomia käytäviä pitkin kantakaupungilla.
 
Yksi seikka joka voi rajoittaa kävelyhalukkuutta, (ja lisää käytännössä autoilua) on se, että nykyisin monet kantavat joko työantajien pakottamina tai omasta tahdostaan läppäriä mukanaan jatkuvasti työpaikan ja kodin välillä. Se pitää ainakin toisen käden varattuana koko ajan, ja painaa sen verran mukavasti, ettei sitä viitsi kovin pitkiä matkoja kantaa.

Nykyäänhän on näitä kevyitä läppäreitä, mm. ThinkPadin X-sarja ja muut vastaavat kilon läppärit. Olen miettinyt, miksi liikemiehet eivät käytä nykyistä enemmän olkalaukkuja tai reppuja, joihin saisi läppärin kätevästi sujautettua. Kädessä kannettava läppärilaukku on minusta epäkäytännöllinen ja voro vohkii sellaisen helposti.
 
Espoon vaatimalla laatutasolla :D
Metro on laadukas kyllä, mutta ei asemien hulppeita tarvitse olla. Missä oli Espoon laatutasovaatimukset kaupunkiradan asemien suhteen? Tai Espoon dösäkatosten? Tuo laatutasovaatimus on kyllä sanahelinää. Länsimetron asemat voidaan tehdä miellyttäviksi, avariksi ja valoisiksi edullisesti. Useammalla kuin yhdellä sisäänkäynnillä.

Mutta mistä tämä uutinen yhtäkkiä? Vain muutama viikko sitten metron (ruoholahti-matinkyläosuus) lopullisen hinnan uutisoitiin kohoavan hieman yli 600 milj€. Nyt yhtäkkiä se on 800 milj€ "suunnittelulähteiden" mukaan. Kerrataanpa. Muutama päivä sitten Antero Alku kirjoitti tänne hinnan olevan miljardi ja myöskin 1,2 miljardista oli keskustelua. Tänään aamulla kuin tyhjästä turkulainen tunnettu pikaratikkalobbaaja Mikko Laaksonen kertoi hinnan olevan 800 milj€. Veikkaan että ko. kirjoittelija(t) ovat tämä hämärä "suunnittelulähde" ja siten tämän disinformaatiouutisen taustalla.
 
Mutta mistä tämä uutinen yhtäkkiä? Vain muutama viikko sitten metron (ruoholahti-matinkyläosuus) lopullisen hinnan uutisoitiin kohoavan hieman yli 600 milj€. Nyt yhtäkkiä se on 800 milj€ "suunnittelulähteiden" mukaan. Kerrataanpa. Muutama päivä sitten Antero Alku kirjoitti tänne hinnan olevan miljardi ja myöskin 1,2 miljardista oli keskustelua. Tänään aamulla kuin tyhjästä turkulainen tunnettu pikaratikkalobbaaja Mikko Laaksonen kertoi hinnan olevan 800 milj€. Veikkaan että ko. kirjoittelija(t) ovat tämä hämärä "suunnittelulähde" ja siten tämän disinformaatiouutisen taustalla.

Rauhoitu nyt hyvä mies. Joku voi vaikka loukkaantua.
 
Oleellisinta on se, että uutisessa Länsimetro Oy:n hallituksen jäsen Martti Merra (kok) vahvistaa osuuden Ruoholahti - Matinkylä tämänhetkisen kustannusarvion olevan noin 800 miljoonaa euroa. Käytännössä asia on siis sama, kun yhtiö tiedottaisi asian virallisella tiedotteella.

Lähde ei siis ole tämän foorumin kirjoittelu, vaikka toimittaja on toki voinut saada innoituksen kirjoitukseensa tästä ketjusta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vain muutama viikko sitten metron (ruoholahti-matinkyläosuus) lopullisen hinnan uutisoitiin kohoavan hieman yli 600 milj€. Nyt yhtäkkiä se on 800 milj€ "suunnittelulähteiden" mukaan.


No tämähän johtuu juuri siitä, että todellista hintaa on pantattu, luultavasti siksi, ettei sitä ole haluttu veronmaksajain tietoon. Eipä tämänhetkinenkään "varma" 800 M€ välttämättä pidä paikkansa.

Muutama päivä sitten Antero Alku kirjoitti tänne hinnan olevan miljardi ja myöskin 1,2 miljardista oli keskustelua.


Ja tämän suuntaista väitän minäkin ilman pelkoa siitä, että tulen olemaan väärässä. Lisäksi tässä projektissa on aika sama, tuleeko hinta olemaan 800 M€, 1000 M€ tai 1200 M€, jos kerran alkuperäinen oli 452 M€.

Tänään aamulla kuin tyhjästä turkulainen tunnettu pikaratikkalobbaaja Mikko Laaksonen kertoi hinnan olevan 800 milj€. Veikkaan että ko. kirjoittelija(t) ovat tämä hämärä "suunnittelulähde" ja siten tämän disinformaatiouutisen taustalla.


Jäikö uutiset lukematta?

Jos joku täällä väittää jotain, se olet sinä. Ja toisin kuin sinä, Alku ja Laaksonen eivät kerro näitä arvioitaan faktatietoina vaan ilmoittavat niiden olevan arvauksia, toisinaan jopa alan kokemuksiin pohjautuvia. Sinun faktana esittämät arviosi hinnoista, aikatauluista ja menellään olevista hankkeista ovat taas täysin omia haaveitasi, jotka eivät liity joukkoliikenteeseen eikä täten mielestäni kuulu tälle foorumille.

Ja tuollaiset pikaratikkalobbaaja-nimitykset voit vetää pytystä alas muiden ajatustesi kanssa. Eihän kukaan sinuakaan täällä ole haukkunut pohjoismetrolobbaajaksi. Vaikka toisaalta sitähän sinä luultavasti toivoisitkin.
 
Ylen uutiset tänään kello 16:10:

Länsimetron hinta on lähes kaksinkertaistunut alkuperäisistä suunnitelmista. Hankkeen rakennuskustannukset näyttävät kohoavan nyt jo yli 800 miljoonaan euroon, YLEn ruotsinkielinen uutistoimitus kertoo.
Enpä malta olla kuittaamatta, että mitäs minä olen sanonut tässä viime aikoina. Sen sijaan valitettavasti joudun myöntämään, ettei minulta ole kysytty mitään, joten en saa mitään kunniaa tästäkään.

Saisikos tästä nyt kiintoisan kinastelun aiheen siitä, mitä tästä seuraa. Seuraavassa vaihtoehtoja:
  • Ei vaikuta mihinkään. Kaikki osapuolet tuplaavat osuutensa.
  • Valtio sanoo, ettei nosta osuuttaan. Helsinki sanoo, ettei vaikuta. Espoo sanoo, ettei nosta osuuttaan. Katsotaan, miten pitkälle pääsee.
  • Kaikki sanovat, että rahaa on vain vanhan budjetin verran, joten tehdään se mitä sillä saadaan.
  • Espoon valtuusto pyörtää vaatimuksensa ja hyväksyy jonkin karvalakkiversion.
  • Palataan kalliiksi väitettyyn pintametroon, jonka tunnelirakentamisen kuluja ei louhinta ja automaattivaatimukset nosta.
  • Yhdistetään länsimetro ja Töölön metro eli Helsinki alkaa rakentaa Töölön metroa, joka voi jatkua Meilahden kautta Espooseen.
  • Otetaan joku RaideYVA:n liityntäliikenneratikka.
  • Metro rakennetaan Tapiolaan ja siitä länteen jatketaan Raidejokerilla.
  • Hylätään metro toistaiseksi ja jatketaan busseilla.
  • Hylätään metro pysyvästi ja toteutetaan RaideYVA:n kehitetty bussi, hinta on 54 M€.
  • Ryhdytään kehittämään TramWestiä yhdessä Raidejokerin kanssa.
  • Ryhdytään kehittämään kevytmetrokonseptia RaideYVA:n kombin pohjalta.
  • Ryhdytään rakentamaan metroa sitä mukaa kun rahaa riittää, ehkä asemaväli kerrallaan.
  • Myydään Länsimetro Oy venäläisille sijoittajille PPP-hankkeeksi ja saadaan sittenkin Moskovalaisen näköisiä metrojunia.
Muita hyvä tai huonoja ehdotuksia!

Antero
 
Hylätään metro toistaiseksi ja jatketaan busseilla.

Ikävä kyllä pelkään tämän vaihtoehdon toteutumista. Sitten koko prosessi on ikään kuin taas alettava alusta - tai siihen se käytännössä todennäköisesti menee - ja saadaan taas odottaa vuosikymmeniä ennen kuin minkäänlaisia raideratkaisuja Etelä-Espoossa nähdään Raidejokeria lukuunottamatta.

Oman päänsä sisällä voi sitten taas itse kukin miettiä, onko parempi tehdä Länsimetro lähivuosina hintalapulla, joka lähestynee jo kolminkertaista summaa alkuperäiseen arvioon nähden. Minun korvaani kumpikaan vaihtoehto ei kuulosta hyvältä, mutta toisaalta en olisi suuna päänä nostamassa TramWestiäkään jalustalle, ennen kuin tiettyihin toteutukseen liittyviin seikkoihin ja mahdollisiin ongelmiin, joita on tässäkin ketjussa sekä aihetta varsinaisesti käsittelevässä ketjussa puitu henkilöstä riippuen enemmän tai vähemmän asiantuntevasti, on löydetty sopivia ratkaisuja.
 
Viimeksi muokattu:
Tulipa tähänkin topikkiin pitkästä aikaa jotain uutta ja oikeaa asiaa! Iänikuiseen väittelyyn ehti jo kyllästyä.

Muita hyvä tai huonoja ehdotuksia!

Helsinki tekee oman osuutensa Lauttasaareen (Koivusaareen?) asti, maksoi mitä maksoi. Lauttasaarelaiset vastustavat.

Espoo riitelee. Demarit haluaisivat miljardimetron hinnalla millä hyvänsä, mutta kokoomus ja vihreät kaatavat hankkeen liian kalliina. Ainakin, jos kokoomus on siinä vaiheessa ehtinyt jo saada haluamansa kehätiet kuntoon.

Valtio maksaa Helsingille n. 15% sen kustannusosuudesta, mikä siis olisi se "luvattu" 30% 452:sta.
 
YLE sanoi:
Ympäristövaikutusten arvioinnin mukaan metro Helsingin Ruoholahden ja Espoon Matinkylän välillä ei lisäisi joukkoliikenteen käyttäjämäärää tai lyhentäisi keskimääräistä matka-aikaa Helsingin keskustaan.

Tämä siis suoraan valtion yleisradioyhtiön sivulta. Pyytäisin nyt kanssafoorumilaisia lukemaan tämän asian ihan suoraan sieltä YLE:n sivulta. Enää ei toivottavasti tarvitse väitellä täällä siitä, onko tuo yllä oleva tieto "pikaratikkalobbareiden" omaa keksintöä ja propagandaa.
 
Oman päänsä sisällä voi sitten taas itse kukin miettiä, onko parempi tehdä Länsimetro lähivuosina hintalapulla, joka lähestynee jo kolminkertaista summaa alkuperäiseen arvioon nähden.

Olen jo pitkään puhunut miljardimetrosta. Eiköhän tuo 800 Me ole vielä alakanttiin. Sen voi viedä nyt valtuustoon, ja hilata sitten erillispäätöksellä ylöspäin miljardiin myöhemmin.

Arviosi kolminkertaistumisesta on siinä mielessä osuva, että itämetron kanssa kävi juuri niin. Ei siis olisi mikään ihme tässäkään.

Espoon vaatimalla laatutasolla ... Tuo laatutasovaatimus on kyllä sanahelinää. Länsimetron asemat voidaan tehdä miellyttäviksi, avariksi ja valoisiksi edullisesti. Useammalla kuin yhdellä sisäänkäynnillä.

Mielestäni on muuten mielenkiintoista, miten metron kannattajatkin nyt sitten tuntuvat kelpuuttavan karvalakkimallin. Espoon taannoisessa metrovaltuustossa nimenomaan päätettiin, että metrosta tehdään laadukas, asemista viihtyisiä ja sisäänkäynneistä runsaita. Eli jos tehdään, niin tehdään kunnolla. Niinhän se pitää olla. No, nyt kun hintalappu on tiedossa, niin ei kai tässä tosiaan käy niin, että tyydytään sellaisiin Kontula-tyyppisiin ratkaisuihin? Muistatteko vielä tänne foorumillekin postatut kuvat Kontulan "viihtyisästä" metroasemasta, joka rahanpuutteen vuoksi tehtiin karvalakkitasoiseksi? Sellaistako Espooseen nyt halutaan?

Metroa haukutaan menneen maailman vehkeeksi ja kuuskytlukulaiseksi. Halutaanko sen nyt sitten myös näyttävän siltä? ;)

Seba, jos olet viestisi kanssa tosissasi, niin vie nyt ihmeessä äkkiä CV Länsimetro Oy:lle, pääset ihan varmasti suunnittelemaan metroasemia! :D
 
Seba, jos olet viestisi kanssa tosissasi, niin vie nyt ihmeessä äkkiä CV Länsimetro Oy:lle, pääset ihan varmasti suunnittelemaan metroasemia! :D


Juu, Seballa on aineksia firmaan. Perustavat vielä osakeyhtiön Pohjoismetrollekin. Siellä Sebasta tehdään luultavasti tj. tai muu ylempi henkilö, kun on sen verran kovan luokan visionääri (jos tunneliin nyt visioita tarvitaan).
 
Takaisin
Ylös