Isot raideliikennehankkeet pitäisi rahoittaa seudullisina hankkeina pk-seudun kaupunkien yhteisestä pussista, ei hommasta muuten tule mitään.
Minusta tämä ei ole niin itsestäänselvää.
Yhteisestä pussista on rahoitettu moottoritieverkko. Se on merkinnyt sitä, että valtiolta on ilmaiseksi saanut autoliikennettä. Mutta jos joku kaupunki - kuten Helsinki - on halunnut muuta, niin saa hoitaa kaiken itse. Tämä järjestelmä sopii silloin, kun valtiovalta sattuu olemaan sopivalla kannalla. Autokansa on varmasti ollut tyytyväinen - tai ainakin olisi pitänyt. Taitavat kumminkin aina valittaa, ettei ole tarpeeksi teitä.
Meillä on Suomessa lakiin perustuva kunnallinen itsehallinto, jonka mukaan kunta saa itse päättää, mitä se haluaa alueellaan tehdä. Kuntaa ohjaa tässä valtakunnallisten alueiden käytön suunnitelma sekä maakuntakaava. Maakuntakaavan teossa kunta on itse naapureidensa kanssa mukana.
Minä en näe mitään etua sellaisessa ajatuksessa, että kunnalliseen itsehallintoon puututaan siten, että naapuri pääsee sanelemaan, mitä rajan takana tehdään. Valtaan pitää aina liittyä myös vastuu. Silloin ei vastuuta ole, jos naapuri päättää, mitä toisten rahoilla tehdään.
Kunnat päättävät, maksavat ja omistavat katuverkkonsa. Ne päättävät myös siitä, miten joukkoliikenteensä järjestävät. Raidejoukkoliikenne on vain teknisesti erilainen ratkaisu, miksi se pitäisi hoitaa hallinnollisesti poikkeavalla tavalla?
Jos Helsingille on eduksi että Espooseen menee metro, niin Helsinki voi sitten maksaa sen myös. Toisaalta, jos siitä siellä Espoossa sitten on jotain hyötyä, niin Helsingin kuuluisi myös saada se hyöty. Paitsi tietenkin siltä osin, että sen hyödyn edellytyshän on Espoon maa-alue, josta aiheutuva hyöty taas kuuluu Espoolle. Eli mitenkä tässä menetellään?
Juuri tästä riidellään seudullisen joukkoliikennejärjestelmän kanssa. Helsinki on omilla rahoillaan rakentanut ratikat ja metron. Espoo ja Vantaa ovat saaneet valtiolta pääkatunsa sekä raideliikenteen. Helsinki haluaa sitten nyt, että koska se on itse maksanut omat asiansa, sen täytyy saada määrätä myös Espoon ja Vantaan asiat, kun ne eivät ole itse maksaneet mistään. Mutta koska liikenne ja kaavoitus ovat täysin toisistaan riippuvaiset, Helsingistä tulisi myös naapureidensa kaavoituksesta päättäjä.
Tässä on yksinkertaisesti harhanäky. Kaupungin kadut ja raiteet ovat yhtä ja samaa, kaupungin liikenneverkkoa, jota ei voi kilpailuttaa, koska ei voi olla kahta kilpailevaa kaupungin liikenneverkkoa. Jokainen kunta päättäköön, omistakoon, maksakoon ja hyötyköön itse omasta liikenneverkostaan. Sen sijaan liikenteen voi kilpailuttaa. Autoja, junia ja raitiovaunuja voi siirrellä paikasta toiseen.
Antero