Länsimetro

Lisäksi Rautatieaseman liikenteestä merkittävä osa on vaihtoja junaan. Jos Länsimetron sijaan kehitettäisiin kehäsuuntaista liikennettä (esim. Jokeri), niin luultavasti vaihtojen tarve Rautatieasemalla vähenisi.


Minusta jokerista ei saada Etelä-Espoossa paljonkaan irti, jos ei ole olemassa Länsiväylän suuntaista raideyhteyttä. Jokerin käyttö perustuu hyviin vaihtoyhteyksiin ja niitä ei nykyisellä hajanaisella bussijärjestelmällä oikein muodostu.
 
Lisäksi Rautatieaseman liikenteestä merkittävä osa on vaihtoja junaan. Jos Länsimetron sijaan kehitettäisiin kehäsuuntaista liikennettä (esim. Jokeri), niin luultavasti vaihtojen tarve Rautatieasemalla vähenisi.
Tuskin vähenee. Jokerihan on jo nyt olemassa, bussiversiona, mutta se on liian hidas, eikä raiteille laitettuna nopeutuisi juuri. Jos haluaa päästä esim Tikkurilasta etelä-Espooseen se käy nopeiten aina keskustan kautta.

Ainoa joka konkreettisesti voisi olla nopeampi olisi suora, kehäykkästä myötäilevä metro tai "oikea" pikaraitiotie, mutta sellaisen rakentamisessa ei ole järkeä ennenkuin Suur-Helsingissä on n 2 miljoonaa asukasta.

t. Rainer
 
Tuo Martti Merra on kyllä tyypillinen poliittinen peluri. Viime kunnallisvaalien alla hän oli maireasti metron rakentamispäätöksen puolella, mutta kuten aikaisemmassa viestissä kirjoitin, kun oli äänestyksen paikka, Martti Merra 11 muun Kookoomusvaltuutetun kanssa äänesti metron rakentamispäätöstä vastaan.
 
800 milj€ ei ole oikea hinta. Sen ovat vehkeilleet Espoon kookomuslaiset käyttäen apuna mm. "laatuvaatimusta". Tätä 800milj€ hintatietoa levittänyt Martti Merra (kok), joka myös Länsimetro Oy:n hallituksen jäsen, äänesti Espoon kaupunginvaltuustossa metron rakentamista vastaan.
Olepa sitten hyvä ja esitä meille sellaiset laskelmat, joilla a) rakennetaan länsimetro suunnilleen sen alkuperäisellä hinnalla 452 me ja b) sillä hinnalla rakennetusta metrosta tulee sen tasoinen, että se houkuttelee paitsi nykyiset käyttäjät, myös uusia asiakkaita kyytiinsä ja vähentää yksityisautoilua.

Tällaiset laskelmat olisi mukava nähdä, koska sellaisiin ei pystynyt edes YVA. Etkä pysty sinäkään, koska 452 miljoonalla, tai edes 500-600 miljoonalla ei saa sellaista metroa.

On aivan turha ryhtyä tekemään propagandaa, että espoolaiset ovat nyt vesittäneet metron vaatimalla sinne kaikenlaista, kun Espoossa on ainoastaan todettu, että metron asemista on tehtävä korkeatasoisia. Sen pitäisi olla itsestään selvää kaikille, jotka kannattavat joukkoliikenteen kehittämistä. Siitä huolimatta, että näyttää olevan myös sellaista henkeä, että kansalaisten pitäisi nöyrinä ja katse asfaltissa suostua ankeisiin asemiin, vaihtojen lisääntymiseen ja jopa yli kilometrin kävelymatkoihin sekä hyväksyä kritiikittä se, että tällainen maksaa mitä tahansa.
 
Ja mitä suurempi valtayksikkö, sitä etäämmäksi kansalaisesta vallankäyttö siirtyy.

Mutta toisaalta, mitä suurempi valtayksikkö, sitä todennäköisempää on, että siellä toimitaan lain mukaan. Pienissä piireissä on helpompi vetää kaverien pussiin niin, että kaikki ovat mukana samassa juonessa. Isommissa piireissä löytyy usein joku vasikka, joka käräyttää tällaisen. Helsingissä voi olla osuuskauppalla vaikeampi sanella kaavoitusta kuin maakunnissa, senhän osoittaa se, että S-ryhmä joutui Helsingissä ostamaan Esso-ketjun, jotta sai liikepaikkoja. Maakunnissa niitä on tippunut ihan muutenkin, ihan parhailta paikoilta.
 
Länsimetrolla voi olla positiivisia (tai negatiivisia) vaikutuksia maankäyttöön

Mitäs mieltä olette edellä moneen otteeseen mainitun Talvitien kommentista "metro EDISTÄÄ urban sprawlia"? Tuo tuntui aika hassulta mielipiteeltä, koska yleensähän ajatellaan, että raskas raideliikenne vähentää kaupunkirakenteen hajoamista. Ja on se Etelä-Espoo silti hajonnut, vaikka ei siellä metroa olekaan.

Matkustin tänään taas metrolla, suhtauduin siihen eri tavalla katsottuani tuon videon. Jokaisella suurkaupungilla maailmassa on oma monumenttinsa. Monissa kaupungeissa kyseessä ovat jokseenkin turhat asiat, kuten Eiffelin torni tai Vapaudenpatsas, ne ovat "vain" näkötorneja, joskin hienoja sellaisia. Helsingissäkin on mukava olla joku suurkaupungin merkki, joka on täällä metro. Piristävän oranssina, siistinä, nopeana ja nykyaikaisena se luo kaupungista myönteisiä mielikuvia ihmisille. Metro myös muistuttaa vielä tänäkin päivänä vahvasti vasemmistolaisesta 1970-luvusta ja sen ajan tyylisuunnista, kuten oranssista värityksestä. Metro on hieno esimerkki siitä, kuinka edistyksellistä suomalainen teknologia oli 1970-luvun lopussa, sillä vielä tänäkin päivänä metro on moderni tekniikaltaan. Kolisevat ja hitaat ratikat taas ovat tärkeä muisto kaupungin historiasta ja korostavat kiireetöntä puolta.

Ok, monumentin rakentaminen on kallista, mutta tässä tapauksessa siitä on liikenteellisiäkin hyötyjä, koska metrolla voidaan alittaa ruuhkat. Metroasemat ovat myös itsessään parhaimmillaan taideteoksia, jotka piristävät valollaan Pohjolan pimeässä talvessa. Metron ansiosta Helsinki on henkisesti hieman lähempänä New Yorkia ja muita suurkaupunkeja kuin ilman sitä. Tietysti monilla muillakin asioilla on vaikutusta siihen, mutta metro luo ihmisille perinteisesti suurkaupungin fiilistä. Metron vaikutusta Helsingin imagoon ei voi rahassa mitata.
 
Viimeksi muokattu:
Minusta jokerista ei saada Etelä-Espoossa paljonkaan irti, jos ei ole olemassa Länsiväylän suuntaista raideyhteyttä. Jokerin käyttö perustuu hyviin vaihtoyhteyksiin ja niitä ei nykyisellä hajanaisella bussijärjestelmällä oikein muodostu.

Suurin arvo jokerin siirtämisellä raiteille liittyy maankäyttöön. Raiteilla toteutettuna Jokeri saadaan linjattua lähemmäs työpaikkkoja ja asuntoja (eli niitä matkan lähtö- ja määräpisteitä). Eihän kehätiellä ketään asu (kuitenkin siellä se 550 tällä hetkellä kulkee). Lisäksi Jokeri saattaisi mahdollistaa kaavoituksen tihentämistä toiminta-alueellaan. En ole nähnyt niin tarkkoja suunnitelmia, että osaisin arvioida kuinka merkittäviä edellä mainitut tekijät ovat, mutta on joka tapauksessa selvää, että hankkeessa ei ole kyse pelkästään siitä että Jokeri-bussit korvataan raideliikenteellä.

Minusta Länsimetro ei sinänsä vaikuta paljonkaan Jokerin toimivuuteen. Periaatteessa bussivahto on jopa näppärämpi kuin vaihto metrosta (tapahtuu samassa tasossa). Pahimmillaanhan metron kanssa tulee useampikin vaihto (liityntäbussi -> metro -> Jokeri) siinä missä busseilla pärjätään yhdellä (bussi -> Jokeri).

Kari
 
Nykyinen liiallinen kunnallinen itsehallinto on iso ongelma. Paras ratkaisu pääkaupunkiseudun hallinnon ongelmiin on Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten pakkoliitos. Niin saadaan aikaan paljon nykyistä parempi hallinnollinen kokonaisuus.
Ja tämä kissanhännän veto siirtyy vain sitten Kirkkonummen, Vihdin, Nurmijärven, Tuusulan, Keravan ja Sipoon rajoille. Millä se ratkaistaan? Liittämällä loppujen lopuksi koko Suomi Helsinkiin?

Antero
 
Helsinki, Espoo, Vantaa ja Kauniainen voitaisiin jakaa uudestaan kymmeneen 100000 asukkaan peruskuntaan, joiden rajat noudattaisivat luonnon muovaavia rajoja. Näillä olsii sittne yhteinen Suur-Helsingin seutuhallinto jne.
Joku tällainen kuulostaisi minusta järkevältä.

Antero
 
Mitäs mieltä olette edellä moneen otteeseen mainitun Talvitien kommentista "metro EDISTÄÄ urban sprawlia"? Tuo tuntui aika hassulta mielipiteeltä, koska yleensähän ajatellaan, että raskas raideliikenne vähentää kaupunkirakenteen hajoamista.
Niinhän sitä luulisi. Vaan mihinkäs suuntaan seutu on kasvanut tai levinnyt? Ratojen suuntaan. Viimeksi Mäntsälästä tuli Helsingin lähiö, joka on ajallisesti yhtä lähellä kuin Vuosaari ja Mellunmäki.

Metron sekä raskaan raideliikenteen ja urban sprawlin yhteys syntyy kahdesta asiasta.

Ensinnä kaupungin kokoa rajoittaa matka-aika. Kun matkustaminen nopeutuu, kaupunki voi laajentua pidemmälle. Junat kulkevat nopeasti, nopeammin kuin metro, joten 45 minuutin kaupunginraja siirtyy 50-60 km:n päähän. Motarit ja auto aiheuttavat toki aivan samaa, mutta nopea raideliikenne edistää hajautumista autoilun rinnalla.

Toiseksi tulevat asumispreferenssit ja asumisen hinta. Kun hinta on kiinni ajallisesta etäisyydestä, väljä asuminen siirtyy etäämmäksi, koska maa on etäämmällä halvempaa. Tehokkaan metron varteen voi ja siten myös rakennetaan tehokkaasti eli tiiviisti eli mahdollisimman paljon henkilöitä per maan pinta-ala. Tehokkaimmillaan ollaan pienten asuntojen kanssa, joilla on myös korkein neliöhinta. Siten isoa asuntoa haluavat tai tarvitsevat optimoivat asunnon ja liikenteen hinnan ja päätyvät autoilun varaan. Sillä auto on nopein liikenneväline kun maankäytön tehokkuus laskee.

Että joko taas puhun metrovastaista potaskaa? Katsokaas vain, miten tällä seudulla on käynyt. Ja kun tämän ketjun nimi on länsimetro, niin mikä olisikaan sen vaikutus näiden asioiden suhteen?

Antero
 
Espoo on Helsingin keskustan nurkalla, vain Lauttasaaren erottamana. Aikoinaan kun edellinen suuri kuntaliitos tehtiin n. 1940-60 silloisen suunnitelman mukaan Leppävaarasta piti tulla osa Helsinkiä. Samaan syssyyn olisi pitänyt liittää Westend, Tapiola ja Otaniemi Helsinkiin. Nyt viimeistään kun ollaan tultu 2000 luvulle Helsingin on aika saada omansa esikaupungeistaan. Pääkaupunkiseutua hallittakoon Kauppatorilta. Helsingin esikaupunkialue Espoo ja Helsingin esikaupunkialue Vantaa, näissä voidaan säilyttää jonkin verran alueellista päätöksentekovaltaa. Mutta toisaalta yhdistyyhän Helsingin, Espoon ja Vantaan valtuustot joten päätöksenteko on edelleen kaikkien saatavilla.

Metro on hieno esimerkki siitä, kuinka edistyksellistä suomalainen teknologia oli 1970-luvun lopussa, sillä vielä tänäkin päivänä metro on moderni tekniikaltaan. Kolisevat ja hitaat ratikat taas ovat tärkeä muisto kaupungin historiasta ja korostavat kiireetöntä puolta.

Kyllä. Helsingin metro oli maailman ensimmäinen vaihtovirtakäyttöinen metro, ja sen yhteydessä tehtiin merkittävä perusteknologian kehitystyö. Helsingin metroon pohjautuva vaihtovirtasysteemi on edelleen ABB Groupin tärkeimpiä vientituotteita.

Olepa sitten hyvä ja esitä meille sellaiset laskelmat, joilla a) rakennetaan länsimetro suunnilleen sen alkuperäisellä hinnalla 452 me ja b) sillä hinnalla rakennetusta metrosta tulee sen tasoinen, että se houkuttelee paitsi nykyiset käyttäjät, myös uusia asiakkaita kyytiinsä ja vähentää yksityisautoilua.

Tällaiset laskelmat olisi mukava nähdä, koska sellaisiin ei pystynyt edes YVA. Etkä pysty sinäkään, koska 452 miljoonalla, tai edes 500-600 miljoonalla ei saa sellaista metroa.

On aivan turha ryhtyä tekemään propagandaa, että espoolaiset ovat nyt vesittäneet metron vaatimalla sinne kaikenlaista, kun Espoossa on ainoastaan todettu, että metron asemista on tehtävä korkeatasoisia. Sen pitäisi olla itsestään selvää kaikille, jotka kannattavat joukkoliikenteen kehittämistä. Siitä huolimatta, että näyttää olevan myös sellaista henkeä, että kansalaisten pitäisi nöyrinä ja katse asfaltissa suostua ankeisiin asemiin, vaihtojen lisääntymiseen ja jopa yli kilometrin kävelymatkoihin sekä hyväksyä kritiikittä se, että tällainen maksaa mitä tahansa.

Kyllä tässä on selvät ainekset. Hieman alle puolet Espoon suurimmasta valtuustoryhmästä äänesti metron rakentamista vastaan. Mutta saivat tällaisen hämärän "laatuvaatimukset" pykälän mukaan minkä varjolla Länsimetro Oy:ssä toimivat Espoon Kokoomuslaiset Länsimetron vastustajat ovat lätkineet metroprojektille lisää hintaa arviolta ainakin 100-150 miljoonan euron edestä. Jos metroprojektin hinnasta, eli tuosta Mikko Laaksosen 800 miljoonasta otetaan 100-200 milj pois se ei tarkoita että Espoon metroasemista tulisi synkkiä sisustamattomia betonilaatikoita.

No no, se nyt on ainakin selvää että Länsimetro Oy:n ja siellä vaikuttaneiden henkilöiden toimia eri ratkaisuihin tullaan varmasti selvittämään. Nyt on kyseessä kuitenkin poliittisista pelureista, esim. Martti Merra joka ennen viime kunnallisvaaleja oli metron rakentamisen puolesta, mutta vaalien jälkeen äänesti metroa vastaan. Ja nyt tällaisia länsimetron vastustajia istuu Länsimetro Oy:n hallituksessa.

Mielenkiinnolla odotan mitä kaikkea erityisesti Espoon Kokoomuslaiset ovat Länsimetroon vaatineet. On syytä tutkia Länsimetro Oy:n kokouspöytäkirjat.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Suurin arvo jokerin siirtämisellä raiteille liittyy maankäyttöön. Raiteilla toteutettuna Jokeri saadaan linjattua lähemmäs työpaikkkoja ja asuntoja (eli niitä matkan lähtö- ja määräpisteitä). Eihän kehätiellä ketään asu (kuitenkin siellä se 550 tällä hetkellä kulkee). Lisäksi Jokeri saattaisi mahdollistaa kaavoituksen tihentämistä toiminta-alueellaan. En ole nähnyt niin tarkkoja suunnitelmia, että osaisin arvioida kuinka merkittäviä edellä mainitut tekijät ovat, mutta on joka tapauksessa selvää, että hankkeessa ei ole kyse pelkästään siitä että Jokeri-bussit korvataan raideliikenteellä.

Niin paitsi että Jokeri 550 menee kehällä vain n. neljänneksen koko reitistä, eli vain Lepuskista etelään olevalla osuudella. Muutenhan reitti on harvinaisen kivasti maankäytön mukainen.'
 
Minua ihmetyttää miten nopean raideliikenteen hintalapuista nousee mieletöntä vastustusta, mutta vuosittain tiehankkeisiin uppoavat miljardit eivät tunnu kiinnostavan ketään. Esimerkiksi 50km pätkä moottoritietä maksaa 500 miljoonaa euroa. Moottoriteiden ja väylien ja katujen leventämiset nekin maksavat satoja miljoonia.

Kaikenlisäksi esimerkiksi Tiehallinto usein maksaa muutaman vuosikymmenen ajan käyttömaksua teistä rakennusurakoitsijalle. Esimerkiksi Helsinki-Turku moottoritien rakentaa (valmis 2008-2009) ja omistaa Ykköstie Oy ja se luovutetaan "korvauksetta" Tiehallinnolle vasta vuonna 2030. Tämä kaikki siis vaikka se rakennettiin veronmaksajien rahoilla.

Länsimetron Ruoholahti-Matinkylä osuuden todenmukainen hinta on korkeintaan 600-650 miljoonaa euroa, suhdannekohoaminen ja kaksi sisäänkäyntiä mukaan laskettuna. Länsimetro rakennetaan suoraan 100 000 ihmisen joukkoliikennevälineeksi. Välillisesti Länsimetrosta hyötyvät kaikki aina pääkaupunkiseudun 1,2 miljoonaan asukkaaseen asti.
 
Minua ihmetyttää miten nopean raideliikenteen hintalapuista nousee mieletöntä vastustusta, mutta vuosittain tiehankkeisiin uppoavat miljardit eivät tunnu kiinnostavan ketään. Esimerkiksi 50km pätkä moottoritietä maksaa 500 miljoonaa euroa. Moottoriteiden ja väylien ja katujen leventämiset nekin maksavat satoja miljoonia.

No tuohan onkin pöyristyttävää. Uusiin tiehankkeisiin ei omasta mielestäni pitäisi panna enää senttiäkään. Mutta taidankin olla äärimmäisyysihminen :)

Se että jossain tuhlataan ei kuitenkaan oikeuta tuhlaamaan toisaalla. 800 miljoonaa joukkoliikennehankkeeseen, joka ei lisää joukkoliikenteen käyttöä eikä nopeuta matkoja, on sekin pöyristyttävää. Itse asiassa 452 miljoonaakin sellaiseen hankkeeseen on pöyristyttävää.
 
Länsimetron Ruoholahti-Matinkylä osuuden todenmukainen hinta on korkeintaan 600-650 miljoonaa euroa, suhdannekohoaminen ja kaksi sisäänkäyntiä mukaan laskettuna.

Se on hyvä, että tiedät paremmin kuin miljoonilla euroilla konsulttitöitä tehneet DI:t. :)

Seba, ymmärrän että sinua kiukuttaa. Ei ole kivaa lukea mediasta, kun joku itselle tärkeä hanke on vastatuulessa. Kuitenkin se kiukku olisi hyvä kohdistaa nyt jonnekin muualle kuin Martti Merraan, jota suomit täällä useassa käytännössä samansisältöisessä viestissä.

Metron kallistuminen johtuu suurimmaksi osaksi siitä, että YVA ei ollut rehellinen. Pelkästään automaattimetrosta, jota YVA:ssa ei huomioitu mutta jonka tuleminen ja kustannukset tiedettiin Espoon valtuustokäsittelyä ennen, saadaan jo 50 Me lisälasku. YVAn tekijät eivät myöskään vaivautuneet kysymään pelastuslaitokselta, voidaanko uusi metro tehdä 70-luvun turvallisuustasolla. Jos olisivat vaivautuneet kysymään, oltaisiin nekin kymmenet miljoonat saatu reilusti mukaan jo YVA-vaiheessa.

Ei ole MM:n vika, että YVA tehtiin juostenkusten ja ehkä tarkoitushakuisesti.

Se, että metrosta ei haluta itähelsinkiläistä karvalakkimallia a la Kontula, ei ole kenenkään yksittäisen poliitikon juttu eikä suinkaan mikään uusi asia. Asiasta on sovittu Espoon valtuustossa silloin v. 2006 enemmistön valtuutetuista kannattatessa tätä "ehtolistaa". Emme me millään voi mennä syyllistämään siitä ehtolistasta jotain yhtä tiettyä henkilöä, vaikka mieli tekisikin.

Ja sitten vielä se Länsimetro Oy. MM on johtavia espoolaisia kokoomuspoliitikkoja, valtuuston jäsen ja kaupunkisuunnittelulautakunnan pj. Eiköhän hän ole ihan oikea mies Länsimetro Oy:n hallitukseen. Kontrolli olisi näissä piireissä ihan hyvä juttu, eli ihan hyvä, jos Länsimetro Oy:n juttuja ruvetaan syynäämään, mutta en usko, että sieltä tässä vaiheessa löytyy mitään vedätyksiä, pikemminkin alaspäin jos johonkin suuntaan sitten.

Sanoit aiemmassa postauksessa muuten, ettei metro tule maksamaan 800 Me. Ei tulekaan, kyllä se vielä lähemmäs miljarida nousee ellei ylikin.
 
Takaisin
Ylös