Länsimetron Ruoholahti-Matinkylä osuuden todenmukainen hinta on korkeintaan 600-650 miljoonaa euroa, suhdannekohoaminen ja kaksi sisäänkäyntiä mukaan laskettuna.
Se on hyvä, että tiedät paremmin kuin miljoonilla euroilla konsulttitöitä tehneet DI:t.
Seba, ymmärrän että sinua kiukuttaa. Ei ole kivaa lukea mediasta, kun joku itselle tärkeä hanke on vastatuulessa. Kuitenkin se kiukku olisi hyvä kohdistaa nyt jonnekin muualle kuin Martti Merraan, jota suomit täällä useassa käytännössä samansisältöisessä viestissä.
Metron kallistuminen johtuu suurimmaksi osaksi siitä, että YVA ei ollut rehellinen. Pelkästään automaattimetrosta, jota YVA:ssa ei huomioitu mutta jonka tuleminen ja kustannukset tiedettiin Espoon valtuustokäsittelyä ennen, saadaan jo 50 Me lisälasku. YVAn tekijät eivät myöskään vaivautuneet kysymään pelastuslaitokselta, voidaanko uusi metro tehdä 70-luvun turvallisuustasolla. Jos olisivat vaivautuneet kysymään, oltaisiin nekin kymmenet miljoonat saatu reilusti mukaan jo YVA-vaiheessa.
Ei ole MM:n vika, että YVA tehtiin juostenkusten ja ehkä tarkoitushakuisesti.
Se, että metrosta ei haluta itähelsinkiläistä karvalakkimallia a la Kontula, ei ole kenenkään yksittäisen poliitikon juttu eikä suinkaan mikään uusi asia. Asiasta on sovittu Espoon valtuustossa silloin v. 2006 enemmistön valtuutetuista kannattatessa tätä "ehtolistaa". Emme me millään voi mennä syyllistämään siitä ehtolistasta jotain yhtä tiettyä henkilöä, vaikka mieli tekisikin.
Ja sitten vielä se Länsimetro Oy. MM on johtavia espoolaisia kokoomuspoliitikkoja, valtuuston jäsen ja kaupunkisuunnittelulautakunnan pj. Eiköhän hän ole ihan oikea mies Länsimetro Oy:n hallitukseen. Kontrolli olisi näissä piireissä ihan hyvä juttu, eli ihan hyvä, jos Länsimetro Oy:n juttuja ruvetaan syynäämään, mutta en usko, että sieltä tässä vaiheessa löytyy mitään vedätyksiä, pikemminkin alaspäin jos johonkin suuntaan sitten.
Sanoit aiemmassa postauksessa muuten, ettei metro tule maksamaan 800 Me. Ei tulekaan, kyllä se vielä lähemmäs miljarida nousee ellei ylikin.