Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Sitä varten on keksitty yhteiskuntataloudellisen kannattavuuden laskentamenetelmä, jossa jokainen autolla ajettu sekunti on tuottoa. Mutta merkittävämpi tekijä on se, että valtion kannattaa edistää autoilua, koska autoilu on valtiontalouden keskeinen verotulojen lähde.Aivan. Länsimetro on valtiolle pieni tuettava verrattuna juuri moniin tiehankkeisiin. Esm 50km pätkä moottoritietä maksaa 500+ miljoonaa euroa ja tällaiseen hintaan kuuluu tien omistussuhde rakennuttajalle seuraavaksi 20v vuodeksi. Miten tällainen hanke on kannattava?
Joukkoliikenne sen sijaan on valtiontaloudelle vain riesa, jota tuetaankin puhtaasti poliittisista syistä. Joukkoliikenteen kannattavuutta on myös yritetty todistaa yhteiskuntatalouden kautta, mutta kehnolla menestyksellä. Vain harvoin joukkoliikennehanke nopeuttaa autoilua kylliksi, jotta sieltä saadaan niitä arvokkaita aikasäästösekunteja.
Länsimetro ei ole valtiolle mikään pikkujuttu. Maassa on muitakin liikennehankkeita, myös joukkoliikenteen hankkeita. Osa niistä on välttämättömiä, osa selvästi hyödyllisiä. Valtio pystyy irroittamaan liikennehankkeiden rahoitukseen tietyn summan, ja se on sitten jaettava tärkeysjärjestyksessä. Tässä tärkeysjärjestyksessä länsimetro on kuitenkin hännillä, vaikka se poliittisesti onkin "kärkihanke".
Länsimetron edut eivät ole liikenteelliset, sen myönsivät kannattajatkin Espoon valtuustossa syksyllä 2006. Hyötyjä tulee maanomistajille ja rakennusliikkeille. Samat hyödyt tai jopa enemmän hyötyjä saadaan huomattavasti vähemmälläkin rahalla, joten miljardin tunnelimetro ei ole tälläkään perusteella kannattava tai ensisijainen. Ja jos nämä hyötyjät myös maksaisivat, he valitsisivat taatusti sellaisen "metron", jolla tulojen ja menojen erotus tuottaa maksimivoitot.
Antero