Amsterdamin, Kööpenhaminan ja Helsingin metrosta.
Antero postasi grafiikan raitioteiden ja metrojen rakennusmäärästä Euroopassa. Sikäli mikäli se mitään tarkoittaa, niin monet Eurooppalaiset pääkaupungit ovat investoineet metroihinsa paljon Helsinkiä aikaisemmin. Siinä missä metroja rakennetaan enimmäkseen pääkaupunkeihin ja raitioverkkoja pienempiin kaupunkeihin, ei mielestäni ole mitään erikoista. Metroja on sitä paitsi tehty enemmän kuin mitä vääristellyssä grafiikassa näkyy.
Mutta se on tietysti hyvä, että täällä foorumilla on kaksi jotka kertovat ketkä ovat hölmöjä, tyhmiä ja päänsisäisen puhdistuksen tarpeessa olevia, niin ei meidän muiden tarvitse ajatella. Pitäisikö esim. Madridin, Pariisin ja Lontoon purkaa metronsa? Onko esimerkiksi tämä tyhmyyttä ja hölmöyttä:
http://subway.umka.org/maps/madrid.gif ?
Amsterdamissa metro on toimiva ja integroinnit ratikkaan on tehty toimivasti. Hienoa että verkostoa laajennetaan.
Kööpenhaminassa on käyttöönottokokemuksien jälkeen rustattu automaatti toimimaan, eikä alun ongelmia enää esiinny. Kööpenhaminan metropäätöksen taustalla oli mm. Brescian, Rooman, Milanonon ja Thessalonikin sijoitukset samanlaiseen systeemiin. Onneksi Helsingissä metrosta on alunalkaen tehty sellainen, että lisäkapasiteetti on mahdollinen. Kööpenhaminassa en ole varma tehdäänkö kaksi seuraavaa linjaa samoille junakoolle. Ahdasta Kööpenhaminan metrossa tuskin tulee olemaan pitkään aikaan. Metro liikennöi 24h/vrk ja automaatti mahdollistaa jopa minuutin tai lyhyemmän vuorovälin. Kööpenhaminan metro on tottakai tilava niin kuin metrot on.
Metro on vertaansa vailla oleva kulkupeli. Jos jossain Portugalin nurkassa vedetään raitiokiskoja, on siitä esimerkiksi korkeintaan Turkuun. Enkä tiedä olisiko Turkulaisten viisasta matkia sitä. Helsingin ei tule lähteä pioneeriksi. Varsinkaan jo valmistuessaan vanhentuneeseen ja alikapasiteettiseen haihatteluun. Pääkaupunkiseudun tarve on erilainen kuin kivalta näyttävä esimerkki missä ratikka menee tunneliin.
Helsingin metrossa tehdään päivittäin reilut 194 000 matkaa. Vuodessa matkoja kertyy 56 miljoonaa. Metro on ainoa kustannys-hyöty -ratioltaan kannattava ja kapasiteetiltaan sopiva. Vain metrolla voidaan saada 200 000 ihmistä joukkoliikenteen piiriin. Vain metro voi tarjota nopean yhteyden ja lyhyen vuorovälin. Metron vuoroväli on 2-4 minuuttia kun lähijunalla lyhimmillään se on 10 minuuttia. Ruuhka-aikaan Helsingin metro on ylikäytössä. On lähes mahdotonta saada istumapaikkaa ja seisoessa hyvä jos mahtuu kääntymään. Se on hyvä että ihmisille on metroasemilla palveluja. Mitä siitä tulisi jos he vielä kauppakasseineen ja muine ostoksineen tunkisivat metroon, siis ruuhka-aikana? Saati hitaaseen ja ahtaaseen ratikkaan.
Tänäkin päivänä, joidenkin tahoilta parjattu ja haukuttu Helsingin metro, kerää lähes 200 000 matkaa. Ja meillä täällä Helsingissä on vain yksi metrolinja. Kyllä se vain on niin, että tämän metron vieminen uusille reiteille on parasta palvelua pääkaupunkiseudun joukkoliikenteelle pitkiin aikoihin.