Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Tässä saisi olla tämä uusi HS:n tänään esittelemä "kevytmetro" vielä yhtenä vaihtoehtona mukana. Vaikka oikeastaan se sisältyy jo tuohon köysirataan, onpahan vain maan alla kulkeva köysirata.
Siis miten niin? No siten niin, että molemmissa, sekä köysiradassa että minimetrossa, on se vakava puute, että suurin osa matkoista edellyttää vaihtamista molemmissa päissä. Ensin bussilla Laajasalon-asemalle ja sitten keskustassa ratikalla tai jollain muulla välineellä perille. Keskustan asemista sekä Espa että Kamppi ovat syrjässä siltä alueelta, jonne pääosa matkoista suuntautuu (Kolmen sepän ja rautatieaseman välinen alue, ks. Laajasalon joukkoliikenneselvitys).
No tuohan oli enimmäkseen yhden firman myyntiesite. Lähes joka kohdassa viitattiin myyjän antamiin tietoihin.Pari sanaa niistä kustannuksista.
Köysiradan vertailukustannuksiin tulisi laskea:...
Ja se pitäisi myös sanoa ääneen että ne halvat liikennöintikustannukset tulee siitä että koreissa ei ole lainkaan henkilökuntaa. Mitä sitten kun joku rupeaa riehumaan niissä tai syttyy tulipalo?
En myöskään heti ymmärrä miten maisemallisesti 80 metrin tornit ja köydet niiden välillä on vähemmän ongelmallinen kuin silta.
Mutta kun se gondoli roikkuu 90 metrissä, sen varusteiden luotettavuudelta vaaditaan aivan toinen taso kuin maanpinnalla kulkevalla laitteella. Se tarkoittaa suomeksi paljon enemmän työtä, työtunteja ja euroja kuin bussi- ja ratikkahuollossa.
Onpahan asiaa ainakin selvitetty. Voidaanko nyt päättää sen sillan rakentamisesta?
Maanpinnalla kulkeva laite voidaan minkä hyvänsä vikaantumisen kanssa pysäyttää ja tyhjentää oitis matkustajista. Hätäpoistumismahdollisuutta ei gondoleissa ole. Ei myöskään yksinkertaista mahdollisuutta siirtyä vikaantuneesta vaunusta toiseen missä hyvänsä.Saisko tälle väitteelle jotain perusteita? Ratikan massa on sellainen, että kyllä vaununkin luotettavuus kulkuneuvona kaupunkiliikenteessä on aika vakava asia.
Oletko havainnut jossain sukellusveneen, jotka ovat yleistymässä joukkoliikennevälineinä?Silloin sukellusvene tarjoaisi merellisen ja vaihdottoman joukkoliikenneyhteyden Laajasalosta keskustaan. Se olisi sellainen vetonaula, jota tultaisiin ihmettelemään kauempaakin!
Huomasitte varmaan tämän aamuisen hesarin artikkelin. http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunk...i_otti_uudelleen_esiin_koysiratasuunnitelman/
Ja paperiversiossa otsikkona oli Merellistä kotiseuturetkeilyä köysiradalla.