Laajasalon raideyhteys

syväuraiset vaihteet,joissa on vaihteiden lukitus on tietysti hieno juttu, mutta nekää eivät estä kuljettajaa vääntäytymisestä väärälle raiteelle.

No, kyllä tuokin saadaan haluttaessa estettyä. Esimerkiksi niin, että noita Hakaniemenrannan sovitetun raideristeyksen vaihteita ei voi kääntää ilman, että raitioliikenteen ohjauskeskuksesta (LOK) on ohjelmallisesti vapautettu nuo vaihteet.

Kruunuvuorensillan kummankin pään raiteenvaihtopaikoille olisi oikeastaan syytäkin toteuttaa tällainen turvallisuustoiminto.

Ja syväuraiset vaihteet Hesan rataverkolle ovat pitkän matkan toteutuksessa.

Sekä Kruunusillat-hankkeessa, että Kalasataman raitiotiehankkeessa tullaan kuitenkin toteuttamaan kaikki mahdolliset vaihteet ja raideristeykset (eli jotka pyörien leveyden puolesta ovat mahdollisia) alusta asti syväuraisina, joten en ymmärrä, miten tuo ylläoleva kommenttisi olisi millään tavalla relevantti...
 
Helsingissä on vielä se ongelma, että raideverkko ei ole kahteen suuntaan ajettava kuten Tampereella ja Bergenissä. Juuri kun pikaraitioverkko on päättymässä Hakaniemessä tarjotaan kuljettajalle virhemahdollisuus ajaa liikennettä vastaan.

Tämä on melko helposti hallittava riski. Pystyyhän bussillakin ajamaan liikennettä vastaan. Kääntää vain rattia. Käytännössä näin ei tapahdu.

Kahteen suuntaan ajettavuus on myöskin suhteellinen käsite. Bergenissä se lienee teknisesti mahdollista muualla kuin keskustassa, jossa bussit käyttävät samaa väylää. Väärällä puolella (yhdellä raiteella) ajaminen edellyttää kuitenkin siirtymistä rajoitettuihin (puolitettuihin) nopeuksiin, koska näkemiä ei ole mitoitettu kohtaamisnopeuksille. Kulunvalvottujen tunneleiden kulunvalvonta taitaa olla kaksisuuntainen, mutta ajo sielläkin on näköhavainnolla.

bst.jpg
 
Samaa mallia se tietekin on, mutta tuo proto sijoitettaneen kantakaupungin verkolla suoritettavien testien jälkeen Raide-Jokerin verkolle. Sinne menee muukin osa ensimmäisestä tilauserästä. Joskus kun kantakaupungin verkko, jonka yhteyteen Laajasalokin jo lähtökohtaisesti kytkeytyy, ulottuu myös Raide-Jokerin alueelle niin, että 550:n (eli Jokerin) ja muun verkon välille syntyy raideyhteys, tuokin vaunu voi pistäytyä useinkin Laajasalossa. Eli Vihdintien ratikan olemassaolon aikana kantakaupungin verkosta viimeistään on yhteys Jokerillekin. Ruskeasuon uudelta varikolta ei sinänsä olisi pitkä matka johtaa raidetta Jokerille jo ennen Vihdintien pikaratikan tuloa, mutta sellaisia suunnitelmia ei ole toistaiseksi osunut silmiini. Jokerin oma varikkohan tulee Roihupeltoon entisen Varhan paikalle kauas itään. Jossain vaiheessa jotkut isot peruskorjaukset voisivat kuitenkin tulla kysymykseen muualla.
 
Samaa mallia se tietekin on, mutta tuo proto sijoitettaneen kantakaupungin verkolla suoritettavien testien jälkeen Raide-Jokerin verkolle. Sinne menee muukin osa ensimmäisestä tilauserästä. Joskus kun kantakaupungin verkko, jonka yhteyteen Laajasalokin jo lähtökohtaisesti kytkeytyy, ulottuu myös Raide-Jokerin alueelle niin, että 550:n (eli Jokerin) ja muun verkon välille syntyy raideyhteys, tuokin vaunu voi pistäytyä useinkin Laajasalossa. Eli Vihdintien ratikan olemassaolon aikana kantakaupungin verkosta viimeistään on yhteys Jokerillekin. Ruskeasuon uudelta varikolta ei sinänsä olisi pitkä matka johtaa raidetta Jokerille jo ennen Vihdintien pikaratikan tuloa, mutta sellaisia suunnitelmia ei ole toistaiseksi osunut silmiini. Jokerin oma varikkohan tulee Roihupeltoon entisen Varhan paikalle kauas itään. Jossain vaiheessa jotkut isot peruskorjaukset voisivat kuitenkin tulla kysymykseen muualla.

Entisen maaliikennekeskuksen alueelle rakennetaan Postipuisto-nimistä ghettoa. Jos alue olisi älytty jättää käyttämättä turhaan asuntorakentamiseen, olisi se ollut erittäin hyvä paikka bussivarikolle, rakennuslogistiikkakeskukselle ja kiinteistöjen ja katuverkon huoltokaluston varikolle. Myös ratikkavarikolle sijainti olisi ollut hyvä ainakin Jokerin suhteen, linjalle olisi ollut lyhyt siirtymä.
 
Samaa mallia se tietekin on, mutta tuo proto sijoitettaneen kantakaupungin verkolla suoritettavien testien jälkeen Raide-Jokerin verkolle. Sinne menee muukin osa ensimmäisestä tilauserästä. Joskus kun kantakaupungin verkko, jonka yhteyteen Laajasalokin jo lähtökohtaisesti kytkeytyy, ulottuu myös Raide-Jokerin alueelle niin, että 550:n (eli Jokerin) ja muun verkon välille syntyy raideyhteys, tuokin vaunu voi pistäytyä useinkin Laajasalossa. Eli Vihdintien ratikan olemassaolon aikana kantakaupungin verkosta viimeistään on yhteys Jokerillekin. Ruskeasuon uudelta varikolta ei sinänsä olisi pitkä matka johtaa raidetta Jokerille jo ennen Vihdintien pikaratikan tuloa, mutta sellaisia suunnitelmia ei ole toistaiseksi osunut silmiini. Jokerin oma varikkohan tulee Roihupeltoon entisen Varhan paikalle kauas itään. Jossain vaiheessa jotkut isot peruskorjaukset voisivat kuitenkin tulla kysymykseen muualla.

Eikös Helsinkiin oltu suunniteltu kolmea uutta varikkoa ?
 
Helsingissä ei rakennettavat asunnot jää ilman asukkaita, ovatko siis ihmiset jotka muuttavat turhiin asuntoihin itsekin turhia?

Helsingin näkökulmasta suuri osa toki on. Ei välttämättä juuri heistä jotka näihin uusiin asuntoihin muuttavat, mutta toki meillä on kymmenituhansia sellaisia asukkaita pääkaupungissa, jotka olisi maan kokonaisetua ajatellen olisi parempi asuttaa jonnekin muualle maahan kuin sinne, missä neliöt ovat kaikkein arvokkaimpia.
 
Helsingissä ei rakennettavat asunnot jää ilman asukkaita, ovatko siis ihmiset jotka muuttavat turhiin asuntoihin itsekin turhia?

Tuo on yksi näkökulma asiaan, mutta tarkoitin, että oli typerää rakentaa asuntoja juuri tuohon, koska siinä olisi ollut niin hyvä paikka varikoille. (tasainen alue, eikä asutusta naapurissa)
 
Helsingin näkökulmasta suuri osa toki on. Ei välttämättä juuri heistä jotka näihin uusiin asuntoihin muuttavat, mutta toki meillä on kymmenituhansia sellaisia asukkaita pääkaupungissa, jotka olisi maan kokonaisetua ajatellen olisi parempi asuttaa jonnekin muualle maahan kuin sinne, missä neliöt ovat kaikkein arvokkaimpia.

Nah. Ensinnäkin ihan jokainen helsinkiläinen tulee veronmaksajille halvemmaksi kuin keskimääräinen maanviljelijä tai turvetuottaja. 4+ miljardia alkutuotantohumppaan näillä leveysasteilla on Puhallus, veijaritarina, josta pitäisi kirjoittaa kirjoja ja kuvata elokuvia.

Toisekseen ne "kymmenettuhannet" (taidat vähän liioitella) helsinkiläiset, joihin oletan sinun viittaavan, asuvat lähiöissä, joissa neliöt eivät ole juuri sen kalliimpia kuin Savonlinnan keskustassa.

En ymmärrä tätä persuvetoista vähäosaisten ajojahtia, eikö ole empatiaa? Mistä lähtien alaspäin lyöminen on ollut tyylikästä?
 
Tuo on yksi näkökulma asiaan, mutta tarkoitin, että oli typerää rakentaa asuntoja juuri tuohon, koska siinä olisi ollut niin hyvä paikka varikoille. (tasainen alue, eikä asutusta naapurissa)

Tasainen, ei asutusta naapurissa on myös erinomainen alue asuntorakentamiselle. Vuorovaikuttamisen luvatussa maassa on mahdotonta rakentaa laajamittaisesti kenenkään takapihalle.

Varikkojakin toki seudulla tarvitaan, mutta niitä voi onneksi sijoittaa syrjempään ilman että niiden toiminnallisuus kärsii. Siinä missä asunnot syrjässä vaativat runsaasti uutta kunnallistekniikkaa ja palveluja, ja kaavatalous jolla nämä palvelut maksetaan kärsii kun neliöhinnat eivät ole kummoisia ja osa kohteista voi jäädä rakentumatta.
 
Takaisin
Ylös