Laajasalon raideyhteys

kruunusiltojen kalusto on jo tilattu, joten myöhässä ovat https://www.transtech.fi/index.php?id=243&archive=&cat_ids=&news_id=62
Tuo oli itse asiassa yksi niistä harvoista asioista joka otettiin huomioon (ainakin jotenkuten):
Mikäli pitkät vaunut on jo tilattu, niitä voidaan käyttää esim. Raide-Jokerin (oma kommentti: eipä muuten voida kun nekin on jo tilattu) ja myöhemmin toteutettavien muiden pikaraitiolinjojen liikennöinnissä.
 
"Uudesta, Korkeasaaren ja Kruunuvuorenrannan yhdistävästä Kruunuvuorensillasta on tulossa Suomen pisin, korkein ja pitkäjänteisin silta – ja se on maailmanluokassakin poikkeuksellinen, sillä näin isoja siltoja ei ole maailmallakaan rakennettu pelkästään joukkoliikenteen, jalankulun ja pyöräilyn käyttöön. Sillasta tulee siten kiinnostava nähtävyys paitsi kokonsa, myös sen suunnittelun takana olevan edistyksellisen liikenneajattelun ansiosta."

https://kruunusillat.fi/tiedotteet/kruunuvuorensilta-helsingin-uusi-ikoni/
 
Merkillinen tiedote. Maailmassa on aika pitkiä rautatiesiltoja, siten ollen joukkoliikennesiltoja, muttei taida olla montaakaan siltaa, jotka olisivat "joukkoliikenteen, jalankulun ja pyöräilyn käyttöön". Jalankululle nyt ei ylipäänsä kannata rakentaa kovin pitkiä siltoja, koska rajansa sillä on, kuinka pitkiä matkoja ihmisten voi odottaa kävelevän. Eli kaikkineen vähän sama kuin että maailman pisin Kruunuvuorenselän ylittävä silta, eli mitätönkin on merkittävää, kunhan kriteerit ovat erikoiset/tarkat.

Lisäksi "edistyksellinen liikenneajattelu" on melkoista provosointia tai sitten Kruunusiltojen tiedottaja on valittu vasemmistoliiton jäsenkirjan perusteella. Tai molemmat.

Julkinen sektori on kyllä.
 
Maailmassa on aika pitkiä rautatiesiltoja, siten ollen joukkoliikennesiltoja, muttei taida olla montaakaan siltaa, jotka olisivat "joukkoliikenteen, jalankulun ja pyöräilyn käyttöön".

Itselleni tulee mieleen Kruunuvuorensiltaa pidemmästä ainakin Mississippin Memphisin ja West Memphisin välillä ylittävä Harahan Bridge (1516 m). Se on yli 100 vuotta vanha rautatiesilta, jolle valmistui 2016 jalankulun ja pyöräilyn väylä nimeltään Big River Crossing.
 
Viimeksi muokattu:
^ No sekin vielä, eli kovasta yrityksestä huolimatta Kruunuvuorensilta ei edes ole maailman pisin edistyksellistä liikenneajattelua ilmentävä silta.

Kruunusiltojen markkinointiviestintä ei oikein lennä.
 
Itselleni tulee mieleen Kruunuvuorensiltaa pidemmästä ainakin Mississippin Memphisin ja West Memphisin välillä ylittävä Harahan Bridge (1516 m). Se on yli 100 vuotta vanha rautatiesilta, jolle valmistui 2016 jalankulun ja pyöräilyn väylä nimeltään Big River Crossing.

Mutta eihän se ole joukkoliikennesilta? Käsittääkseni City of New Orleans (Amtrakin juna) ei ylitä siltaa, vaan kulkee Memphisissä kokonaisuudessaan joen itäpuolta.
 
Hakaniemensillan rakentaminen alkaa

"Kruunusillat-allianssi aloittaa uuden Hakaniemensillan rakennustyöt helmikuussa 2022. Alkuperäinen Hakaniemensilta on valmistunut vuonna 1961, ja se alkaa olla jo huonokuntoinen. Sillan uusimistarve on ollut lähtölaukaus koko alueen kehittymiselle, ja se tuo mukanaan mahdollisuuksia parantaa myös kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen yhteyksiä."

https://kruunusillat.fi/tiedotteet/uuden-hakaniemensillan-rakentaminen-alkaa/
 
Kruunusiltojen sivuilla näkyy myös tieto, että huhti-joulukuussa töitä tehdään Haakoninlahdenkadulla, Stansvikin rantakadulla ja Mirandankadulla. Tällöin myös on ilmeisesti tarkoitus asentaa jo ensimmäisiä kiskoja sinnekin.
 
Onko tämä katusuunnitelma Korkeasaareen toteutumassa tällaisenaan? Kiinnitin huomiota tuolta löytyvään pistoraiteeseen. Mikä sen tarkoitus on? Mahdollistaa kaksisuuntaisten ratikoiden kääntäminen Korkeasaaresta takaisin keskustaan? Vai säilytyspaikka hajonneelle vaunulle? Vai jotain muuta? Suunnitelman selostus ei valaise asiaa.
 
Sivistynyt arvaus on että on varauduttu Korkeasaareen päättyviin lisävuoroihin. Sivuraiteella on tilaa kääntää vaunu muuta liikennettä häiritsemättä.
 
Sivistynyt arvaus on että on varauduttu Korkeasaareen päättyviin lisävuoroihin. Sivuraiteella on tilaa kääntää vaunu muuta liikennettä häiritsemättä.

Tämä kävi tosiaan mielessä, mutta jotenkin kuvittelisi, että ainakaan säännölliseen liikennöintiin ei ole tarvetta pitkillä kaksisuuntaisilla vaunuilla. Luulisi, että siinä tulisi runsasta ylikapasiteettia, kun siitä kulkee ratikoita ihan mukavasti muutenkin. Toki tietysti, jos tällä erää keskustan suunnasta tulisi siitä ohi vain yksi linja ja toinen tulisi Kalasataman suunnasta, niin olisiko sitten tuollaisella oikeasti tarvetta? Jotkut erikoistapahtumat toki vielä asia erikseen.
 
Tämä kävi tosiaan mielessä, mutta jotenkin kuvittelisi, että ainakaan säännölliseen liikennöintiin ei ole tarvetta pitkillä kaksisuuntaisilla vaunuilla. Luulisi, että siinä tulisi runsasta ylikapasiteettia, kun siitä kulkee ratikoita ihan mukavasti muutenkin. Toki tietysti, jos tällä erää keskustan suunnasta tulisi siitä ohi vain yksi linja ja toinen tulisi Kalasataman suunnasta, niin olisiko sitten tuollaisella oikeasti tarvetta? Jotkut erikoistapahtumat toki vielä asia erikseen.

Saattaisiko tilausliikenne olla sitten vaihtoehto? Voisi hyvin toimia jonain yrityssuhdehommana kärrätä seurallinen porukkaa tilausbussin sijasta ratikalla Korkeasaareen.
 
Tämä kävi tosiaan mielessä, mutta jotenkin kuvittelisi, että ainakaan säännölliseen liikennöintiin ei ole tarvetta pitkillä kaksisuuntaisilla vaunuilla. Luulisi, että siinä tulisi runsasta ylikapasiteettia, kun siitä kulkee ratikoita ihan mukavasti muutenkin. Toki tietysti, jos tällä erää keskustan suunnasta tulisi siitä ohi vain yksi linja ja toinen tulisi Kalasataman suunnasta, niin olisiko sitten tuollaisella oikeasti tarvetta? Jotkut erikoistapahtumat toki vielä asia erikseen.

Yleisötapahtumien erikoisvuorot eivät ole ihan tavattomia nykyisinkään. Yleensähän niitä ajetaan busseilla, Korkeasaareenkin, mutta Kruunusiltojen myötä saareen ei kannata ajaa juuri muuten kuin ratikalla.
 
Onko tämä katusuunnitelma Korkeasaareen toteutumassa tällaisenaan? Kiinnitin huomiota tuolta löytyvään pistoraiteeseen. Mikä sen tarkoitus on? Mahdollistaa kaksisuuntaisten ratikoiden kääntäminen Korkeasaaresta takaisin keskustaan? Vai säilytyspaikka hajonneelle vaunulle? Vai jotain muuta? Suunnitelman selostus ei valaise asiaa.

Yleissuunnitelmasta löytyy vastaus:

Korkeasaaren sillan itäpuolella raiteiden pohjoispuolella on esitetty varauksena pistoraide kolmen vaunun seisottamista varten. Vaunujen seisottamismahdollisuudella varaudutaan Korkeasaaren suuriin kysyntäpiikkeihin ja raitioliikenteen häiriötilanteisiin esim. vaunun rikkoutumiseen tai Kruunuvuorensillan sulkemiseen.
 
Takaisin
Ylös