Laajasalon raideyhteys

Nykyinen 13 voidaan aivan hyvin lakkauttaa sen jälkeen, kun Kruunusilloilta tuleva 11 tulee sen kanssa samalle radalle. Muutenkin 13 on numero, joka kannattaa jättää antamatta millekään linjalle, ellei ole ihan pakko.
Linja 13 jatkaa aikanaan keskustaan ja tarjoaa yhteyden Kalasataman alueelta keskustaan. Hyvä vain, että kumpikin linja on olemassa. Sitä paitsi yhteys Nihdistä pohjoiseen poistuisi jo ennen pikaratikan jatketta keskustaan, jos 13 lakkautettaisiin.
 
Siis...onko tarkoitus tukkia keskustan raiteistoa vielä 13:llakin? Luulisi kaikille olevan itsestään selvää, että yksille raiteille/pysäkille ei normaalioloissa saa sijoittaa kolmea useampaa linjaa, jotteivät ne joudu väistämään toisiaan.
Olen käsittänyt 11:n olevan nykyinen 13+Kruunusiltain ylitys Kruunuvuorenrannan eteläiseen kääntöpaikkaan ja 12:n Länsiterminaalilta nykyisen 7:n reittiä steissille, siitä Kaisaniemen kautta Hagikseen ja Kruunusiltain yli Yliskylään, ja vaunujenkin samaa mallia kuin jokerilla, jolloin paikkoja riittänee ainakin hieman useammille kuin katu-Articeissa.
 
Pari vuotta vanhassa linjastosuunnitelmasa 13:a on tarkoitus ohittaa varsinainen ydinkeskusta eli kulkea Snelmanninkadun ja Aleksanterinkadun kautta Kolmikulmaan jahka 14 yhdistetään 17:sta Postikadun kautta.

Nyttemmin 14:sta siirtyminen pois Kolmikulmasta näyttää epävarmemmalta ja hiljattain KYLK:ssä olleessa Länsiterminaalin pikaraitiotien yleissuunnitelmassa oli käytetty linjastoa, jossa 13 kääntyy ympäri Mikonkadun tilausliikennepysäkin kautta.
 
Kylkin suunnitelmassa käytetään siis tällaista linjastoa:

Näytä liitetiedosto 9172

Saa tosin nähdä, toteutetaanko tuota, koska tuohan on todella kallis.
En tiedä, onko tuossa oikein karsimisen varaa. Jos nelonen menisi Fredrikinkatua Eiraan (7,5 minuutin välein), ykkönen Arkadiankadun kautta Olympiaterminaalille, seiska Meilahden sairaalalle kuten nykyisin ja vitonen jäisi satamalinjaksi, nelosen kapasiteetti ei varmaan riittäisi, koska etenkin Meilahden ja Kampin välinen osuus on kuormittunut ja lisäksi nelosen Stockmannin yhteydestä on tullut paljon palautetta. Ennemmin jatkaisin seiskan (vaihtoehtoisesti 11:n tai 13:n, jolloin 7 menisi Länsi-Pasilaan) Talinrantaan tai vähintään Munkkivuoren ostoskeskukselle, jolloin runkolinja 500 saataisiin korvattua ainakin tuossa päässä ja Talinrannan tapauksessa myös suunniteltu liityntälinja 18. Tosin 500 menee Munkkiniemen terveysaseman kautta, joten ehkä 18 voisi mennä sieltä ja raitiolinja päättyä Munkkivuoren ostoskeskukselle, jolloin 500 saataisiin kuitenkin korvattua ja Talinrannan 1,5 kilometrin pätkää pidettäisiin ehkä muutenkin liian kalliina.
 
Ykkönen voi hyvin hoitaa Kampin metroaseman ja Eiran välisen yhteyden. Eiran ja Meilahden sairaala-alueen välillä on aina mennyt bussi, koska tuolle välille on ollut luontevaa laittaa bussi, mutta Eiran asukkaille ei ole silti muodostunut nautintaoikeutta suoraan yhteyteen.
 
Kylkin suunnitelmassa käytetään siis tällaista linjastoa:

Näytä liitetiedosto 9172

Saa tosin nähdä, toteutetaanko tuota, koska tuohan on todella kallis.
Itse katsoin voisiko 10 ja 14 eteläiset päätepysäkit vaihtaa (10 kolmikulmaan, 14 kirurgille) koska jos 14 nyt tulee olemaan pikaratikka se varmaankin mahtuisi paremmin kirurgille (myös pysäkin pidennys kirurgilla huomattavasti helpompaa)
 
Mielestäni tässä olisi linjasto, joka sopisi realistisesti toteutettavissa oleville raiteille tukkimatta niitä liikaa. Kaivokatu mainittu kaikkien siitä kulkevien linjojen kohdalla, jotta Manskun ja Mikonkadun välillä voitaisiin toteuttaa kahdet kiskot kumpaankin suuntaan, ja aseman pysäkillä ohjata linjat 5 ja 12 laiturin toiselle puolelle siten, että ovet aukeavat vasemmalta. Samalla pidettäisiin huoli siitä, että jatkossa kaikki uudet vaunut rakennetaan riittävän isoiksi ja kaksisuuntaisiksi.

1 Hernesaari-Kamppi-Töölö-Sörnäinen-Käpylä
2 Kirurgi-Kamppi-Töölö-Pasila
3 Kauppatori-Eira-Bulevardi-Kaivokatu-Hakaniemi-Kallio-Alppila-Meilahti
4 Katajanokka-Aleksanterinkatu-Arkadiankatu-Töölö-Munkkiniemi
5 Katajanokan terminaali-Mikonkatu-Kaivokatu-Mansku-Huopalahdentie-Haaga
6 Hernesaari-Bulevardi-Kaivokatu-Hakaniemi-Sörnäinen-Arabianranta
7 Kirurgi-Aleksanterinkatu-Kruununhaka-Hakaniemi-Sörnäinen-Pasila-Meilahti
8 Länsiterminaali-Ruoholahti-Töölö-Sörnäinen-Arabianranta
9 Länsiterminaali-Kamppi-Kaivokatu-Hakaniemi-Kallio-Pasila-Ilmala (-Postipuisto?)
10 Länsiterminaali-Bulevardi-Mansku-Pikku-Huopalahti
11 Länsi-Pasila-Kalasatama-Kruunuvuori
12 Länsiterminaali-Kamppi-Kaivokatu-Hakaniemi-Kruunuvuori-Yliskylä
15 Jokeri
 
Itse katsoin voisiko 10 ja 14 eteläiset päätepysäkit vaihtaa (10 kolmikulmaan, 14 kirurgille) koska jos 14 nyt tulee olemaan pikaratikka se varmaankin mahtuisi paremmin kirurgille (myös pysäkin pidennys kirurgilla huomattavasti helpompaa)
Kirurgilla on enemmän tilaa, mutta kyllä Kolmikulmaankiin pikaraitiovaunu mahtuu. Tampereella on aika väkinäisesti tasattu kuormitusta raitiolinjojen välillä, mutta olisi sitä mielestäni järkevää tasata kympin ja 14:n välillä, vaikka 14:n vaunuihin vähän enemmän matkustajia mahtuukin.
Samalla pidettäisiin huoli siitä, että jatkossa kaikki uudet vaunut rakennetaan riittävän isoiksi ja kaksisuuntaisiksi.
Toivottavasti ei. Kaksisuuntavaunuilla ei ole pelkästään hyviä puolia, vaan niissä on yleensä ovia puolta kohden vähemmän kuin yksisuuntavaunuissa, mikä pidentää pysäkkiaikoja. Jos ovien määrää lisätään, istumapaikkojen määrä vähenee liikaa. Lisäksi toinen ohjaamo vie ylimääräistä tilaa. Esimerkiksi Tahitinkadun tai Nihdin uudet kääntösilmukat kiertävät korttelin eivätkä siten vie ylimääräistä tilaa.
 
Takaisin
Ylös