Laajasalon raideyhteys

Syy pitkään rakentamisaikaan on varmaan, että tilapäisjärjestelyssä pitää ottaa huomioon aika paljon muuta liikennettä. Ennenhän on ollut käytössä mm. tilapäisiä vaihteita, jotka vain lasketaan olemassa olevan radan päälle, ja sitten rakennetaan rampit kumpaankin päähän. Sellaisesta ei kuitenkaan niin vain aja yli. Tässä tilapäisyhteydessä saa olla aika monta ramppia tms, jotta kävelijät, pyöräilijät ja moottoriajoneuvot pääsevät jatkamaan kulkua, tai sitten raiteet pitää upottaa asfalttiin. Saa nähdä minkälainen tuosta lopulta tulee.
Alkuperäisessä uutisessa on säävaraus maaliskuulle. Jos talvi on hellittänyt kunnolla, niin varamaankin 2 viikkoa riittää. Odotetaan rauhassa, että KLOY kertoo/julkaisee tarkemmasta aikataulusta.
 
Tämän foorumin bussipuolelle, HSL:n talviaikatauluja koskevaan ketjuun, olikin jo raportoitu Siltasaarenkadun katu- ja ratatöiden tämänvuotisista vaikutuksista bussi- ja raitioliikenteeseen. Koska aihe liittyy läheisesti Laajasalon raitiotieyhteyteen, ajattelin linkata uutisen myös tänne.

Tänään julkaistu HSL:n uutinen tietää siis kertoa, että raitiotieliikenne Pitkälläsillalla katkeaa 3. maaliskuuta. Katko kestää peräti marraskuun alkuun asti, ja tänä aikana raitiolinjat 6, 7 ja 9 pätkäistään kukin kahdeksi erilliseksi linjaksi niin, että Hakaniemen puolella katkoa ajavat linjat 6B, 7B ja 9B ja Kaisaniemen/keskustan puolella linjat 6T, 7T ja 9T. Hakaniemen puolella linjat 6B ja 9B kytketään yhteen, 7B taas kääntyy Linjoilla. Keskustan puolella 6T ja 7T kääntyvät Kaisaniemestä Kruununhaan kautta Katajanokan terminaalille (korvaten linjan 5), kun taas 9T ajetaan Mikonkadun ja Senaatintorin kautta Kauppatorille. Linja 3 ajetaan keskustasta Alppilaan Oopperan ja Hesarin kautta.
On tuossa liikennesuunnitelmassa outouksia.

Ensinnäkin linjan 6B voisi lopettaa kokonaan remontin ajaksi, se on aivan turha ja jää olemattomalle käytölle. Tuskin tuohon suunnitelmaan enää muutosta tulee, mutta kun tulee kesä ja kuljettajien kesä niin kaikkien vuorovälien pidentämisen sijasta raitiolinja 6B:n voisi laittaa pitkälle kesätauolle.

Tämä siitä syystä, että Arabian palveluna linja 10 toimisi paljon paremmin linjalla Erottaja - Sörnäinen - Arabia. Jos 6B:tä pitää ajaa eikö tuota 6B turhaketta voisi muuttaa linjalle Hakaniemi - Paavalin kirkko ja kympin ajaa Sörnäisten metroaseman kautta Arabiaan?

Linjat 7B ja 9B olisi parempi yhdistää kuin 6B ja 9B, ajantasaus sitten Hakaniemeen. Kesäaikatauluihin?

Muutenkin kun tulee kesä ja kesäaikataulut kaikkien linjojen vuorovälin pidentämisen sijasta olisi ensi kesänä syytä pidentää niiden linjojen vuorovälejä, joita ei linjamuutosten jälkeen paljon kukaan käytä.
 
Viimeksi muokattu:
Ensinnäkin linjan 6B voisi lopettaa kokonaan remontin ajaksi, se on aivan turha ja jää olemattomalle käytölle. -- Tämä siitä syystä, että Arabian palveluna linja 10 toimisi paljon paremmin linjalla Erottaja - Sörnäinen - Arabia. Jos 6B:tä pitää ajaa eikö tuota 6B turhaketta voisi muuttaa linjalle Hakaniemi - Paavalin kirkko ja kympin ajaa Sörnäisten metroaseman kautta Arabiaan?

Linjat 7B ja 9B olisi parempi yhdistää kuin 6B ja 9B, ajantasaus sitten Hakaniemeen. Kesäaikatauluihin?
Äkkiseltään mietittynä tämähän olisi itse asiassa sangen nokkela tapa järjestää liikenne! Kympin jatko Paavalin kirkolle taitaa nykyisellään olla vähän hätäratkaisu, sillä jos ja kun linjan 10 eteläpäätä halutaan Manskun remontinkin aikaan palvella raitiovaunulla, niin tällöin pohjoispääkin pitää viedä jonnekin - Töölön halli ei ole vaihtoehto, sinne kun ei tällä hetkellä voi ajaa Mannerheimintieltä. Omien havaintojeni perusteella linja on Helsingin- ja Sturenkatujen osuuksilla aika vähäisellä käytöllä tällä hetkellä - tämän puolesta puhuu sekin, ettei tällaista Ooppera-Helsinginkatu-Sturenkatu-linjaa ajeta "normaalioloissa". Siispä ei varmaankaan olisi kovin suuri menetys, jos kymppi jatkuisikin petterin esittämällä tavalla Kurvin kautta linjan 6 normaalille reitille Arabiaan, josta näin tehden saataisiin paremmat yhteydet Kurviin kuin jos kyseinen väli olisi vain linjan 8 varassa. 7B ja 9B yhdistetään joka tapauksessa varayhteyden rakentamisen ajaksi, joten miksei tätä "liittoa" voisi siis jatkaa koko poikkeusliikenteen ajan?

Tässä tuli vielä mieleeni, että jääköhän Hakaniemi pariksi viikoksi ilman raitiovaunuja myös siinä vaiheessa, kun tuo väliaikainen yhteys puretaan?
 
Viimeksi muokattu:
Äkkiseltään mietittynä tämähän olisi itse asiassa sangen nokkela tapa järjestää liikenne! Kympin jatko Paavalin kirkolle taitaa nykyisellään olla vähän hätäratkaisu, sillä jos ja kun linjan 10 eteläpäätä halutaan Manskun remontinkin aikaan palvella raitiovaunulla, niin tällöin pohjoispääkin pitää viedä jonnekin - Töölön halli ei ole vaihtoehto, sinne kun ei tällä hetkellä voi ajaa Mannerheimintieltä. Omien havaintojeni perusteella linja on Helsingin- ja Sturenkatujen osuuksilla aika vähäisellä käytöllä tällä hetkellä - tämän puolesta puhuu sekin, ettei tällaista Ooppera-Helsinginkatu-Sturenkatu-linjaa ajeta "normaalioloissa". Siispä ei varmaankaan olisi kovin suuri menetys, jos kymppi jatkuisikin petterin esittämällä tavalla Kurvin kautta linjan 6 normaalille reitille Arabiaan, josta näin tehden saataisiin paremmat yhteydet Kurviin kuin jos kyseinen väli olisi vain linjan 8 varassa. 7B ja 9B yhdistetään joka tapauksessa varayhteyden rakentamisen ajaksi, joten miksei tätä "liittoa" voisi siis jatkaa koko poikkeusliikenteen ajan?
Tuossa nykyisessä suunnitelmassa on vielä se ongelma, että poikkeusreittisuunnitelmassa ratikka 3 on vaarassa ruuhkautua todella pahasti välillä Lasipalatsi - Helsinginkatu - Sörnäinen.

Helsinginkadun ja Flemarin risteyksen pysäkeistä on näet varmaan tulossa huippuvilkkaat, eikä siinä yksi linja keskustaan riitä, kun Karhupuiston ympäristöstä kuitenkin halutaan ratikalla liikkua keskustaan ja kävellään sitten Hesarille kun yhteys ratikalla Oopperan kautta ei ole paljon sen hitaampi kuin ennen Hakaniemen kautta. Linja 10 pitäisikin myös ruuhkanhallintasyistä saada kulkemaan Sörnäisten metroaseman kautta samoille pysäkeille kun linja 3.
 
Viimeksi muokattu:
Alkuperäisessä uutisessa on säävaraus maaliskuulle. Jos talvi on hellittänyt kunnolla, niin varamaankin 2 viikkoa riittää. Odotetaan rauhassa, että KLOY kertoo/julkaisee tarkemmasta aikataulusta.
Tulkitsin alkuperäisen pohdiskelun siten, että kaksikin viikkoa kuulostaisi melko pitkältä ajalta. Säävaraus tietysti tuo epävarmuutta aikatauluihin,
 
Tuossa nykyisessä suunnitelmassa on vielä se ongelma, että poikkeusreittisuunnitelmassa ratikka 3 on vaarassa ruuhkautua todella pahasti välillä Lasipalatsi - Helsinginkatu - Sörnäinen.
Ja jos jotain menee pieleen Helsinginkadulla maaliskuussa, koko juttu on pilalla.
 
Tuossa nykyisessä suunnitelmassa on vielä se ongelma, että poikkeusreittisuunnitelmassa ratikka 3 on vaarassa ruuhkautua todella pahasti välillä Lasipalatsi - Helsinginkatu - Sörnäinen.

Helsinginkadun ja Flemarin risteyksen pysäkeistä on näet varmaan tulossa huippuvilkkaat, eikä siinä yksi linja keskustaan riitä, kun Karhupuiston ympäristöstä kuitenkin halutaan ratikalla liikkua keskustaan ja kävellään sitten Hesarille kun yhteys ratikalla Oopperan kautta ei ole paljon sen hitaampi kuin ennen Hakaniemen kautta. Linja 10 pitäisikin myös ruuhkanhallintasyistä saada kulkemaan Sörnäisten metroaseman kautta samoille pysäkeille kun linja 3.
Ei kolmonen käsittääkseni aja Hesaria Sörnäisiin (Kurviin) asti, vaan kääntyy nelosen tavoin Urheilutalolta omalle reitilleen kohti Alppilaa. Linjat 3 ja 4 kulkevat siis Lasipalatsin ja Töölön tullin välin samaa reittiä, ja siten helpottavat toistensa kuormitusta.
 
Linja 9B vaikuttaa myös hieman turhalta, sillä varmaankin poikkeusreitillä oleva linja 2 riittänee konepajalle jolloin 2 pitäisi vain jatkaa Ilmalaan
 
Linja 9B vaikuttaa myös hieman turhalta, sillä varmaankin poikkeusreitillä oleva linja 2 riittänee konepajalle jolloin 2 pitäisi vain jatkaa Ilmalaan
Kutoseen verrattuna ysin jatke Hakaniemeen on aika paljon tärkeämpi, koska siltä ei muuten olisi ollenkaan vaihtoyhteyttä metroon tai edes sisääntulovälien busseihin. Olet kuitenkin ihan oikeassa, että linjojen jaetulla reitillä on aika varmasti ylikapasiteettia.
 
Kahdeksan kuukauden tauko yhden korttelivälin uusimisen vuoksi tuntuu sekin varsin pitkältä,
Hesarin tämänpäiväisessä jutussa (linkki) on tällainen kommentti projektipäällikkö Teuvo Syrjälältä.
”Kisko- ja vaihdeurakka valmistuisi Siltasaarenkadun ja Hakaniemenrannan risteyksessä kohtuullisen nopeasti, mutta kaupungin kunnallisteknisiin töihin tarvitaan kahdeksan kuukautta. Kadun alla on kalliota, jota ei voida louhia räjäyttämällä talojen läheisyyden ja alla kulkevan metrotunnelin vuoksi”, Syrjälä sanoo.
 
Hesarin tämänpäiväisessä jutussa (linkki) on tällainen kommentti projektipäällikkö Teuvo Syrjälältä.
Ihanko se raitiotie pitää louhia Hakaniemessä? Suurimmaksi osaksi Hakaniemi on merestä vallatulle täyttömaalle rakennettua aluetta, mitä nyt Siltasaari on ollut kuivan maan nyppylä. Kunnallistekniikan luulisi voitavan laittaa omalla ajallaan uusiksi ja jonnekin muualle kuin juuri sen pikaraitiotien alle.
 
Ihanko se raitiotie pitää louhia Hakaniemessä? Suurimmaksi osaksi Hakaniemi on merestä vallatulle täyttömaalle rakennettua aluetta, mitä nyt Siltasaari on ollut kuivan maan nyppylä. Kunnallistekniikan luulisi voitavan laittaa omalla ajallaan uusiksi ja jonnekin muualle kuin juuri sen pikaraitiotien alle.
Niin no Siltasaari olikin juuri tuossa kohdassa. Siksi siinä on kalliota. Ja ajattelitko siis, että kunnallistekniikka pistetään uusiksi sitten kymmenen vuoden päästä, kun Pitkälläsillalla kulkee myös Laajasalon ratikka ja Viikin-Malmin ratikka? Saadaan aikaan mahdollisimman paljon häiriötä!
 
Kaikki projektit mitä nyt tehty näyttää aina laittavan koko paketin uusiksi, Hämeentielläkin meni eniten aikaa kun löysivät putkia joita ei kartassa jne.
 
Takaisin
Ylös