Otetaanpas torstai-illan kevennykseksi pieni leikki. Kun kulosaarelaisten Rantojen Miesten Yhdistys, vai mikä ryhmä onkaan, on saanut poliitikot nyt höpöttelemään tuosta ratikkalautasta, niin leikitään hetki, että sellainen olisi ihan oikeasti vaihtoehto ja sellaisia lauttoja olisi ihan aikuisten oikeasti olemassa. Ja kun Rantojen miesten säännöillä leikitään, niin hyväksytään mukisematta heidän täällä
http://www.kulosaarelaiset.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=151&Itemid=212 esittämänsä asiat. Eli:
- kahdella ratikkalautalla voidaan tarjota vartin vuoroväli reitillä Laajasalo-Katajanokka
- lautat maksavat 7-8% sillan hinnasta, eli 0,075 x 190 Me = 14,25 Me
Lisäksi tietysti leikitään, että ratikoiden matkustajamäärät eivät lautan takia laske, joten KSV:n mitoittama raitiovaunukapasiteetti (Laten mainitsema 3 min vuoroväli) on perusteltu myös ratikkalauttavaihtoehdossa.
Rantojen miehet laskevat, että sillasta ei kannata maksaa 190 Me, kun lautat maksavat 14,25 Me ja säästö on sitten jo aikamoinen. No niinpä onkin! Vai onkohan vaan?
Laten antaman arvion mukaan lauttoja olisi oltava 2,5 min vuorovälin liikennöintiä varten. Siispä tarvitaankin kahden sijasta kaksitoista lauttaa. Niiden hinta onkin 85,5 Me. Oho. Mutta ei se mitään, säästöön jäi yhä edelleen 104,5 Me. Iso raha! On millä temmeltää siellä Kulosaaren rantamilla.
Mietitäänpä sitten ajoaikoja. Sitä ei ole tiedossa, mistä Rantojen miesten lautta lähtisi, mutta leikitään, että se lähtisi samasta paikasta, minne sillan pää Laajasalossa on tulossa. Sieltä mentäisiin sitten Katajanokan kärkeen. Kun kahdella lautalla voi ajaa Rantojen miesten mukaan vartin välein, niin lautan ajoaika voisi olla 10 minuuttia, ja sitten säästyisi 5 minuuttia oleiluun rannalla. Siis lauttamatka Laajasalo-Katajanokan kärki = 10 min. Ehkä se olisi enemmänkin, mutta nyt leikitään Rantojen miesten säännöillä.
Katajanokan kärjestä ratikkamatka Kolmen sepän patsaalle kestää nykyisten ajoaikojen mukaan noin 13 minuuttia olettaen, että Katajanokan terminaalin pysäkiltä lauttarantaan ajaa noin kahdessa minuutissa. Siis 23 min Laajasalon rannasta Kolmelle sepälle.
KSV:n vuoden 2008 selvityksen mukaan siltaratikka ajaa Kruunuvuorenrannasta Kolmelle sepälle 14 minuutissa. Eroa on siis 9 minuuttia. Oikeasti eroa on enemmän, koska tuo mittapiste ei ole siinä sillan alkupäässä, vaan syvemmällä asuinalueella. Mutta ei nyt takerruta siihen. Leikitään myös edelleen, ettei se vaikuta ratikan houkuttelevuuteen, vaan matkustajamäärät pysyvät yhtä korkeina, vaikka matka kestää kauemmin.
Kun kierros on 18 minuuttia pidempi, täytyy Laten mainitsemalla viiden minuutin vuorovälin linjalla olla neljä vaunua enemmän lautta- kuin siltavaihtoehdossa. Ja 7,5 min vuorovälin linjalle tarvitaan lisävaunuja 2,4. Pyöristetään nyt Rantojen miesten mieliksi se kahteen, vaikka oikeasti tällaisissa laskelmissa jo 2,05 pyöristyisi suoraan kolmeen, valitettavasti. Siis kuusi uutta ratikoiden kokopäivävuoroa.
Lautat ovat pitkäikäisiä. Niillä voi ajella ainakin 40 vuotta. Samoin ratikankin käyttöikä on 40 vuotta. Meillä on siis 40 vuotta aikaa käyttää tuo iso säästö, 104,5 miljoonaa, ja siltikin Rantojen miesten ratkaisu on vain sillan hintainen. Katsotaanpa, päästäänkö siihen. 104,5 miljoonaa euroa jaettuna 40 vuodelle antaa 2,6 miljoonaa euroa joka vuosi. Mahtava lottovoitto! Mihin kaikkeen se mahtaa riittää?
Yksi ratikan kokopäivävuoro kaikkine kuluineen maksaa noin 0,7 Me vuodessa. Tarvitsimme niitä lautan vuoksi kuusi, eli 4,2 miljoonaa euroa palaa jo siihen joka vuosi. Voi itku! Kassaan jäikin 1,6 miljoonan euron vaje joka vuosi, vaikka piti säästöä tulla.
Ja vielä ei lautta liikkunut metriäkään. Sillä sen liikennöintikustannuksiin ei jäänyt senttiäkään rahaa.
Jokohan Rantojen miehiä itkettää, kun leikki päättyi näin ikävästi?
PS Paljonkohan se kahdentoista ratikkalautan liikenne mahtaisi maksaa? Jos joku löytää maantielauttaliikenteen kustannuksia, niin olisi kiva nähdä.