Jotakin tästä vesiliikennehömpötyksestä kertoo se, että selvityksiä ei tilaa HSL eikä HKL, ja kommentoijakin on Taskesta eikä KSV:stä tai liikenneorganisaatioista.
Huh heijaa. Onhan idän saarille jo aikanaan ollut lautta. Se kuljetti peräti raitiovaunua. Varmaankin raitiovaunun vuoksi lautta oli niin kallis, että touhu oli kaataa koko Kulosaaren kehittämisen. Jos lautta olisi kuljettanut bussia, niin ei olisi tarvinnut Kulosaaren siltaa rakentaa koskaan! Historiasta voisi oppiakin jotain, mutta kaikki vaan eivät taida viitsiä.
Toinen huvittavuus on, että valtakunnan tasolla on näitä lauttoja siellä-täällä. Niiden nimi on lossi. Siinä on se etu, ettei kuljettajan tarvitse olla merikapteeni ja miehitystä ei tarvita Merimiesunionin yms. sopimusten ja määräysten mukaan. Koska lossia ohjaa kiinteä vaijeri. Losseilla ei ole ihan yhtä paljon kuljetettavaa kuin Laajasalon ja kantakaupungin välillä. Mutta silti losseja korvataan silloilla.
Tiedän kyllä taustaa tälle lauttapuuhastelulle, mutta järjen käyttö olisi silti sallittua. Aloitetaan vaikka siitä, että miksi tuhlattaisiin rahaa busseihin, jotka seisovat jouten lautalla viemässä lautan kapasiteettia? Jos lautat ovat yhden bussin kokoisia ja lauttoja on liikenteessä neljä, silloin tarvitaan 4 ylimääräistä bussia, joiden tehtävä on matkustaa paikallaan ollen lautalla Laajasalon ja Katajanokan väliä. Oikein järjestettynä bussillinen ihmisiä siirtyy lautalle yhtä nopeasti tai mahdollisesti nopeammin kuin bussi ja bussin tuenta lauttaan. Vai onko Kruunuvuorenselkä niin rauhallinen, että bussia ei tarvitse lukita lauttaan?
Eli kun bussia kuljettava lautta tulee kalliimmaksi kuin ihmisiä kuljettava, mutta sekin on todettu liian kalliiksi, niin mitä keksitään seuraavaksi? Arvaan kyllä, metrolautta! Tässä on sille aukoton logiikka:
Bussilautan busseille ei ole tilaa Skattalla ja ne jumiutuvat oikeiden autolauttojen autojen ruuhkiin. Metroa taas ei voi haaroittaa Herttoniemestä. Eikä metrolle voi rakentaa tunnelia merenpohjan ruhjeeseen. Joten tehdään lauttayhteys, joka kuljettaa metrojunat Katajanokan ja Laajasalon metroaseman välillä. Ja jotta lautta kulkee nopeammin ja tiheämmällä vuorovälillä, tehdään siitä automaattimetrolautta. Koska metrossa saavat matkustaa ihmiset ja polkupyörät, niiden ei tarvitse päästä automaattimetrolauttaan erikseen, jolloin ei tarvita automaattimetrolauttalaituriovia, ja siten toimimattomat ovet eivät estä automaattimetrolautan hankkimista. Metrojunien kuljettaminen lautalla on ”kannattavaa”, koska muuten pitäisi rakentaa kaksi ylimääräistä metroasemaa, eli asemat molempiin lauttasatamiin. Automattimetrolautta on halvempi kuin bussilautta, koska metro on tunnetusti halvempi kuin bussi.
Olisihan tietty toinenkin vaihtoehto. Jos kerran vaihtaminen bussin ja lautan välillä on niin hankalaa, vaivalloista ja huonoa palvelua, että bussilla pitää ajaa lautalle. Tarjoan täten uuden innovaation liityntäliikenteeseen: Hankitaan seuraavaksi metroon tavaravaunuja, ja hoidetaan liityntä niin, että bussit ajavat metroasemilla tavarametrojuniin. Kun bussien ovet pidetään asemilla kiinni, ei tarvita edes laituriovia. Minkähän vuoksi tätäkään ei vielä tehdä?
Antero
PS: Bussilauttaraportti ei ”tule julkiseksi” vaan se on viranomaisen julkinen asiakirja, jonka viranomainen pyynnöstä lähettää kansalaiselle.