Laajasalon raideyhteys

Joten tehdään lauttayhteys, joka kuljettaa metrojunat Katajanokan ja Laajasalon metroaseman välillä. Ja jotta lautta kulkee nopeammin ja tiheämmällä vuorovälillä, tehdään siitä automaattimetrolautta. Koska metrossa saavat matkustaa ihmiset ja polkupyörät, niiden ei tarvitse päästä automaattimetrolauttaan erikseen, jolloin ei tarvita automaattimetrolauttalaituriovia, ja siten toimimattomat ovet eivät estä automaattimetrolautan hankkimista. Metrojunien kuljettaminen lautalla on ”kannattavaa”, koska muuten pitäisi rakentaa kaksi ylimääräistä metroasemaa, eli asemat molempiin lauttasatamiin. Automattimetrolautta on halvempi kuin bussilautta, koska metro on tunnetusti halvempi kuin bussi.

Tässä taas kerran unohtui se merenkulun ja metroliikenteen perusasia, että pinnan alla kyyti on tasaista ja sääolosuhteista ja muun liikenteen häiriöistä riippumatonta. Siksi automaattimetrosukellusvene.
 
Tässä taas kerran unohtui se merenkulun ja metroliikenteen perusasia, että pinnan alla kyyti on tasaista ja sääolosuhteista ja muun liikenteen häiriöistä riippumatonta. Siksi automaattimetrosukellusvene.
Voi ei! Tietenkin automaattimetrosukellusvene! Otan täyden vastuun siitä, etten ole tehtävien tasalla. Kun en kyennyt esittämään lopullista ratkaisua, olen täydellisen pätemätön kaikkeen. Eroan kaikista tehtävistäni, toimistani ja viroistani, entisistä ja tulevista, koska olen esittänyt jotain täydellisen alkeellista ja surkeata enkä ainoata, oikeaa ja itsestäänselvää ylivoimaisen parasta ratkaisua.

Onhan Hmikko automaattimetrosukellusvene atomikäyttöinen, jotta se kykenee liikkumaan saasteettomasti Suomen erityisolosuhteiden paksun ja pitkäaikaisen jääpeitteen alla?

Antero
 
Kyllä vielä neljäs vesiliikenneselvitys on syytä tehdä. Kokonaan selvittämättä on nimittäin houkutteleva vaihtoehto, jossa tehdään kanava Yliskylän ostarilta Koirasaarentietä seuraten Kruunuvuorenrantaan ja vastaavasti Töölönlahdelta Elielinaukiolle. Näin voidaan aloittaa suora vesibussiliikenne Elielinaukiolta Hakaniemen kautta Yliskylään. Tätä vesibussiliikennettä on aikanaan mahdollista jatkaa heilurina esimerkiksi Munkkiniemeen ja korvata siten kallis nelosen ratikka, jossa on aivan liikaa matkustajia.
 
PS: Bussilauttaraportti ei ”tule julkiseksi” vaan se on viranomaisen julkinen asiakirja, jonka viranomainen pyynnöstä lähettää kansalaiselle.

Tirkkonen vastasi, että pyrkivät saamaan selvityksen nettiin heti, kun saavat pari pikkuasiaa viimeisteltyä, muttei osannut tarkkaa aikaa sanoa.

"Tule julkiseksi" tarkoitti viestissäni ihan teknistä julkaisuoperaatiota, de facto julkituloa. De jure se toki on valmistuttuaan julkinen asiakirja. Saataville tuleminen on ehkä parempi ilmaisu sille mitä tarkoitin.

---------- Viesti lisätty kello 17:30 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 17:17 ----------

PS. Minun mielestäni ns. Light Sail -ratkaisut pitäisi tutkia vielä paremmin. Ehdottaisin, että perustamme BrigEast-ryhmän tekemään selvityksen verkostosta, jossa Laajasaloon menee reittejä useihin laitureihin ja joiden aluksille on annettu linjamerkkietuudet. Keskustassa Rautatiekadun tunnelin voisi kaivaa syvemmäksi ja tehdä suoran kanavayhteyden Ruoholahteen.
 
Viimeksi muokattu:
Miehistö, mutinat pois! Sukellusveneiden Ystävät ei mitään kanavia tee, kallio on vain tunneli joka ei ole kohdannut ydintorpeedoa.

---------- Viesti lisätty kello 17:52 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 17:50 ----------

Ehkä kauneinta tässä: Ilmeisesti busseja on lautalla kaksi. Bussiliikenteen tuntikustannus on n. 33€, eli 66€ kahdelta per tunti. Liksaa siitä että istuvat lautassa.

---------- Viesti lisätty kello 17:55 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 17:52 ----------

Tirkkonen vastasi, että pyrkivät saamaan selvityksen nettiin heti, kun saavat pari pikkuasiaa viimeisteltyä, muttei osannut tarkkaa aikaa sanoa.

"Tule julkiseksi" tarkoitti viestissäni ihan teknistä julkaisuoperaatiota, de facto julkituloa. De jure se toki on valmistuttuaan julkinen asiakirja. Saataville tuleminen on ehkä parempi ilmaisu sille mitä tarkoitin.
Vähän rajatapaus jos vielä korjaillaan, asiakirja on julkinen silloin kun "se on käyttötarkoitukseensa valmis". Ootellaan, ja jos ei rupea kuulumaan niin loitsut "kirjallinen salassapitoperuste".
 
Ehkä kauneinta tässä: Ilmeisesti busseja on lautalla kaksi. Bussiliikenteen tuntikustannus on n. 33€, eli 66€ kahdelta per tunti. Liksaa siitä että istuvat lautassa.

Kuljettajienhan ei tarvitse matkustaa lautalla, vaan ajettuaan bussin lauttaan Kruunuvuorenrannassa, ohjastavat lautasta tulleen bussin takaisin Yliskylän tai Jollaksen perukoille.
 
Nythän tässä Laajasalon vesiliikennekeskustelussa on tyystin unohdettu se, että tulevaisuudessa kaikkien ratkaisujen on perustuttava kestävän kehityksen mukaisiin uusiutuviin energialähteisiin.
Joten Laajasalon vesiliikenne on hoidettava kaleerityyppisillä purjelaivoilla, jotka sopivissa tuulioloissa kuljettavat matkustajat tuulienergialla.
Huonommissa tuuliolosuhteissa matkustajat voivat sitten omin voimin soutaa kaleerin perille (vrt. esim. http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaleeri).
Talviolosuhteita varten nämä joukkoliikennekaleerit on rakennettava parhaiden jäämaksuluokkien standardien mukaisesti.
 
Kuljettajienhan ei tarvitse matkustaa lautalla, vaan ajettuaan bussin lauttaan Kruunuvuorenrannassa, ohjastavat lautasta tulleen bussin takaisin Yliskylän tai Jollaksen perukoille.

Mahtaisiko toimia? Tuo tarkoittaa, että lautan pysähdyttyä kuljettajan täytyy nousta siihen, asettautua istumaan rahastuslaukkuineen, käynnistää bussi ja ajaa se ulos. Aika hitaaksi käy lautan purku ja lastaus tuolla tavoin. Turunmaan saaristolautoilla yhteydet ovat todella sukkelia, koska kuljettaja on valmiudessa välittömästi keulaportin avauduttua ajamaan bussin ulos. Ja lautan bussihan täytyy ajaa ulos ennen kuin sinne voi ajaa bussin sisään. Olisi ainakin aikamoista tehottomuutta tehdä sen kokoinen lautta, että sinne mahtuukin kahden bussin sijaan neljä. Polkupyörien lastaus bussien jälkeen siihen tilaan on tietysti mahdollista. Jalan matkustaville se ei sovellu.

Bussilautta saattaa olla teoriassa paras, mutta käytännössä mahdoton toteuttaa, alkaen siitä Katajanokan liikenneverkosta. Hyvällä ilmalla ainakin osa ihmisistä haluaisi myöskin tulla lauttamatkan ajaksi ulos. Vaihdollinen lauttayhteys saattaisi siksi olla kuitenkin parempi ja houkuttelevampi. Tässä asiaa on lähestytty varmasti vain liikenneteknisesti, ei tuotekokonaisuutena, johon liittyy myös tuntemuksia.

Ja siis tietysti muistaen, ettei mikään lauttayhteys ole oikeasti hyvä verrattuna siihen ratikkaan. Ehkäpä tämä bussilautta on lopulta eduksi, kun se todetaan parhaaksi lauttayhteydeksi, mutta silti mahdottomaksi ja kaikin puolin järjenvastaiseksi ratkaisuksi.

Onkohan bussilautalla edes matka-aikaetua verrattuna siihen, että bussi kiertäisi Herttoniemen kautta ja jatkaisi keskustaan?
 
Nythän tässä Laajasalon vesiliikennekeskustelussa on tyystin unohdettu se, että tulevaisuudessa kaikkien ratkaisujen on perustuttava kestävän kehityksen mukaisiin uusiutuviin energialähteisiin.
Onhan meillä Suomessa ollut lossiliikennettä niin, että matkustajat liikuttavat lossia vaijeriin sopivilla kapuloilla. Kyllä lossi kulkisi vauhdilla, kun 50 matkustajaa vetelisivät kapuloista:lol:
 
Onhan meillä Suomessa ollut lossiliikennettä niin, että matkustajat liikuttavat lossia vaijeriin sopivilla kapuloilla. Kyllä lossi kulkisi vauhdilla, kun 50 matkustajaa vetelisivät kapuloista:lol:

Olin jo kirjoittamassa, että onhan Turussa edelleenkin kampiföri käytössä, mutta se onkin viime kesänä poistettu käytöstä ilkivallan takia.
 
Mahtaisiko toimia? Tuo tarkoittaa, että lautan pysähdyttyä kuljettajan täytyy nousta siihen, asettautua istumaan rahastuslaukkuineen, käynnistää bussi ja ajaa se ulos. Aika hitaaksi käy lautan purku ja lastaus tuolla tavoin.
Meneehän tuohon hetki aikaa. Se saadaan kannattavaksi siten, että lautta tekee pidemmän lenkin, jolloin mukana seuraavan kuljettajan palkkakustannukset kasvavat suuremmiksi kuin tuo hidastus;)
 
Olin jo kirjoittamassa, että onhan Turussa edelleenkin kampiföri käytössä, mutta se onkin viime kesänä poistettu käytöstä ilkivallan takia.

Kyllä kampiförikin kai kulkee ihan normaalisti (?), joskaan ei toki juuri nyt, kun joki on jäässä ja korvaajana on jääsilta.

Jääsillasta tuli mieleen, että voisihan Laajasaloonkin sellaisen perustaa. Muina vuodenaikoina kuin talvella sitä tietenkin ylläpidetään jäähdytyslaitteistolla. Juuri niin! Samanlaisilla kuin hiihtoputkia Saharassa ja muita järkioivalluksia, joita ilman ei ihmiskunta enää pärjää.

EDIT: Jaa, etsin vanhoja uutisia, ja totta tosiaan, kampiföri ei ole viime käytöstäpoiston jälkeen kulkenut. Hö!
 
Kukahan on selvityksen tilannut? Sellainen järki asiassa saattaa olla, että vaihtoehtojen kartoitus vaaditaan sillan YVA:aa varten. Nehän tulevat herkästi bumerangina takaisin ELY:stä, jos vaihtoehtoja ei ole kartoitettu riittävästi. ELY-keskuksen Y:eek:sastonhan ei itse tartte laittaa euroakaan näihin selvityksiin, se vain vaatii niitä, jos kokee tarpeelliseksi.
 
PS. Minun mielestäni ns. Light Sail -ratkaisut pitäisi tutkia vielä paremmin. Ehdottaisin, että perustamme BrigEast-ryhmän tekemään selvityksen verkostosta, jossa Laajasaloon menee reittejä useihin laitureihin ja joiden aluksille on annettu linjamerkkietuudet. Keskustassa Rautatiekadun tunnelin voisi kaivaa syvemmäksi ja tehdä suoran kanavayhteyden Ruoholahteen.
Mainio ajatus. Kuka varaa verkkotunnuksen? Täytyykö sitten ruveta tappelemaan Sukellusveneiden Ystävien kanssa? Saako olla jäsenenä molemmissa porukoissa, vai saako sitten kenkää kummastakin? Kuka järkkää aluksi opintomatkan Venetsiaan? Tai Mekong-joen suistoalueen rämeikköihin?

Entäs tällainen idea: Light Sail toimii liityntäliikenteenä sukellusveneisiin. Liityntäterminaalina on Haakoninlahti, jossa matkustajat hyppäävät Light Sail -veneistä sukellusveneisiin. Sitten Light Sail -veneet ajavat lenkin Haakoninlahdella ja pysähtyvät poimimaan sukellusveneistä pintaan kelluvia liityntämatkustajia paluumatkalle. Tehokasta ja nopeaa, eikö vain!

Antero
 
Takaisin
Ylös