Laajasalon raideyhteys

Jäitä hattuun näiden projektien kanssa! Eihän näissä ole mitään järkeä,...
Wau * Wau ja Wau eli [Wau][SUP]3[/SUP]. Stetson-menetelmän suurena ystävänä puhkun ja pyyhin innostuksen hikeä otsaltani. Tee vielä arvio siitä, miten Koivukylän ja Riihimäen kerrostaloasuntojen hinnat jysähtävät rakettimaisesti taivaisiin tämän suunnitelman toteutuessa! Myös oululaiset omakotitalot nousevat arvossaan, sillä ovathan nekin raskasraideliikenteen välittömässä läheisyydessä ja niiden saavutettavuus Laajasalon ostarin suhteen kasvaa merkittävällä tavalla – olemassaolevaan infrasturuktuuriin tukeutuen. Tästä saanee luotettavan lausunnon Hailuodon kiinteistövälitystoimistosta.

Tämä on siis välttämätön hanke, eikä automaattimetrohankinta saa missään tapauksessa viivästyttää tämän toteutusta. Pisaran 40 miljoonan suunnittelurahat on hetimiten käytettävä tähän!

Antero
 
Wau * Wau ja Wau eli [Wau][SUP]3[/SUP]. Stetson-menetelmän suurena ystävänä puhkun ja pyyhin innostuksen hikeä otsaltani. Tee vielä arvio siitä, miten Koivukylän ja Riihimäen kerrostaloasuntojen hinnat jysähtävät rakettimaisesti taivaisiin tämän suunnitelman toteutuessa! Myös oululaiset omakotitalot nousevat arvossaan, sillä ovathan nekin raskasraideliikenteen välittömässä läheisyydessä ja niiden saavutettavuus Laajasalon ostarin suhteen kasvaa merkittävällä tavalla – olemassaolevaan infrasturuktuuriin tukeutuen. Tästä saanee luotettavan lausunnon Hailuodon kiinteistövälitystoimistosta.

Tämä on siis välttämätön hanke, eikä automaattimetrohankinta saa missään tapauksessa viivästyttää tämän toteutusta. Pisaran 40 miljoonan suunnittelurahat on hetimiten käytettävä tähän!

Antero

Liikennesuunnittelukonsulttitoimistoni otti tänään Hailuoltoon yhteyttä ja videopuheluaivoriihemme tuotti seuraavan tuloksen:

-Kampin kääntöraiteelta aloitettava Pasilan metro, joka liittyy päärataan Pasilassa. Pasilasta eteenpäin päärata muutettava sivuvirtakiskolliseksi ja kalusto metrokalustoksi. Näin sekä Koivukylä, Riihimäki että Oulu kytkeytyvät Järjestelmään pikkurahalla. Riihimäen Peltosaari voitaisiin kytkeä näppärästi Riihimäen metroasemalle köysiradalla.

-Hailuodosta huomautettiin, että muutoinkin metron automatisointi kannattaa toteuttaa Laajasalon liikenneratkaisun kanssa samaan aikaan. Toimivathan köysirata ja monorail automaattisesti, joten saavutetaan huikeita synergiaetuja.

-Erityisperusteluna ratkaisulle on Oulun teknologiaklusterin kiinnittyminen esimerkiksi Keilaniemi-Otaniemi -klusteriin pienin vuorovälein kulkevalla metrolla.

-Mikäli Transtech saa uusien metrojunien tilaukset hoidettavakseen, Kainuun väestö- ja talousongelmat ratkeavat kertaheitolla.

Huom! Koska olemme vielä suunnitteluasteella, on tärkeää, että ymmärretään informaation suunnitelmaluontoisuus. Toteutettavat ratkaisut kerrotaan varmasti aikaan, mutta huhut aiheesta saattaisivat aiheuttaa kovia paineita esim. Laajasalon ostarilla vuokrien ennenaikaiseen nostamiseen jo ennen kuin oululaiset ja riihimäkeläiset alkaisivat tuomaan sinne rahaa. Jätetään tiedottaminen siis asiantuntijoille!

Meni nyt ehkä pikkuisen ohi aiheen, mutta puolustukseni totean, että minua yllytettiin.
 
Voi tietysti olla, että joku haaveileekin ihan tosissaan. Mutta kyllä nuo köysiradat ja lauttajutut on oikeasti pelkkää teatteria. Viimeinen näytös on vielä näyttelemättä siinä farssissa.

Todellisuudessa Laajasalon osalta vaihtoehtoja on kaksi: joko tehdään ratikkasilta tai ajetaan liityntäbusseilla Herttoniemeen. Ratikkasillalla tuntuu olevan vaikutusvaltaisia vastustajia, liityntäbussit sen sijaan ovat pakkopullaa, jonka mahdollinen vastustaminen ei johda mihinkään, kun joukkoliikennettä nyt kuitenkin täytyy olla.
 
Ratikkasillalla tuntuu olevan vaikutusvaltaisia vastustajia, liityntäbussit sen sijaan ovat pakkopullaa, jonka mahdollinen vastustaminen ei johda mihinkään, kun joukkoliikennettä nyt kuitenkin täytyy olla.

Ratikkasilta on tyypillinen hanke, jota helposti vastustetaan ymmärtämättä ollenkaan, mistä on kysymys. Olen kuullut eri keskustelujen yhteydessä monen sinänsä fiksun ihmisen sanovan painokkaasti, että eihän nyt "pelkkää ratikkasiltaa" tietenkään kannata rakentaa, tulee niin kalliiksikin. Tällöin on aina hauska ottaa esille samaa hintaluokkaa olevat Itäkeskuksen risteys- ja Herttoniemen liikenneympyrähankeet, joilla itse asiassa vain siirretään ruuhkia paikasta toiseen. Tässä olisikin tärkeää lobbata riittävän konkreettisilla esimerkeillä. Sinänsä harmi, jos (ja kun) siltahanke kaatuu vanhanaikaisiin asenteisiin ja tietämättömyyteen.
 
Olisko sitä lauttarapparia pikkuhiljaa jossain luettavaksi?

Ei ole ensimmäinen kerta, kun Laajasalon joukkoliikennettä koskeva rappari lojuu mystisesti pahvilaatikossa työhuoneen nurkassa sen sijaan että olisi julkisena asiakirjana jaossa.
 
Kappas, Lontoossa rakennetaan Emiraattien lentoyhtiön sponsoroimana köysirataa Thamesin yli olympialaisten tapahtumapaikkoja yhdistämään. Hieman huolestutavana esimerkkinä sponsori on ilmeisesti ostanut hiihtohissillensä linjaviivan tuubikarttaan. Tietokoneanimaato viritelmästä uutisvideossa. Kuvan perusteella veikkaisin, että vehkeen käyttämisessä on tiettyjä säävarauksia, tai sitten tuulisella säällä ajelua markkinoidaan vuoristoradan korvikkeena.
 
Sun täytynee pommittaa Jari Tirkkosta. Osoite on @hel.fi.
Minulle tuli seuraavanlainen vastaus:
Hei,raportista puuttu muodollinen loppusilaus. Viimeistelisimme mielellään hengentuotteen ennen kuin laitamme sen yleisempään jakeluun, ettei siitä liiku monenlaisia versioita. Asiaan mennee pari-kolme viikkoa. Sopiiko sinulle tällainen aikataulu?

Terveisin Jari Tirkkonen
 
Minua saa nyt syyttää vaikka mistä, mutta heti heräsi ilkeä ajatus siitä, että ovatko nämä viikot seitsenpäiväisiä vai kenties satapäiväisiä? On nimittäin aika paljon viimeistelemistä tiedossa, jos lautasta yrittää naamioida oikeasti kilpailukykyisen vaihtoehdon ratikkasillalle. Ja pikkulinnut ovat kovasti sellaista lauleskelleet, että juuri Taskessa sitä ratikkasiltaa jostain syystä pelätään kaikkein eniten. Miksi, sitä en tiedä.
 
Minulle tuli seuraavanlainen vastaus:
Hei,raportista puuttu muodollinen loppusilaus. Viimeistelisimme mielellään hengentuotteen ennen kuin laitamme sen yleisempään jakeluun, ettei siitä liiku monenlaisia versioita. Asiaan mennee pari-kolme viikkoa. Sopiiko sinulle tällainen aikataulu?

Terveisin Jari Tirkkonen

Jaa'a. Täytynee taas kysyä perään.
 
Elmo Allen sanoi:
Jaa'a. Täytynee taas kysyä perään.
Kysyitkö?

Uusi havainnekuva köysiradasta julkaistiin Ksv:n sivuilla osoitteessa http://aineistopankki.hel.fi/?cart=1077-flfclaiaeh&l=F mutta se katosi yhtä nopeasti kuin ilmestyikin. Kuva löytyy nyt täältä. Kuva on siitä ainutlaatuinen, että tähän mennessä julkaistut havainnekuvat ovat olleet vain harmaita laatikoita. Kuvan perusteella asema olisi yhdistetty venelaituri+asema+eläinten esittelytila. Kuvan vaunut poikkeavat HSL:n suunnitelmien pisaran muotoisista vaunuista. Kuvassa ei syystä tai toisesta ole osuutta Korkeasaaresta Kruunuvuorenrantaan, olisikohan se julkaistu vahingossa keskeneräisenä, tuskin sentään luonnostellaan erillistä ratikkasiltaa/lauttaa suoraan Kruunuvuorenrantaan ilman Korkeasaarta ja sen lisäksi köysirataa (Hakaniemi-Sompasaari-Korkeasaari) korvaamaan Korkeasaaren lauttaa (Hakaniemi-Korkeasaari)?
 
Odottelevat vielä selvitysaineistoa, joka tulee kahden viikon päästä.

Minua saa nyt syyttää vaikka mistä, mutta heti heräsi ilkeä ajatus siitä, että ovatko nämä viikot seitsenpäiväisiä vai kenties satapäiväisiä?

Kuinkahan monta päivää näissä uusissa viikoissa mahtaa olla?

Lupasi informoida jakelukanavasta sitten tarkemmin.

Tasken hissin konehuoneen ilmoitustaulu vai siivoojien taukotilan ilmoitustaulu?
 
Takaisin
Ylös