Minä tekisin sen Laajasalon liikenneratkaisun ihan nykyään olemassaoleviin reitteihin nojaten. Lautta nyt on lähinnä kesähupi (olkoonkin vaikka millainen jäävahvistettu vehje siinä), köysirata taas on vitsi. Stocka löytyy myös Itäkeskuksesta, jos sinne halutaan yhteydet.
En tiedä, millaisiin laskelmiin ihmisten liikkumisesta taikka sen liikkumisen ennakoimisesta tuo koko silta- tai muu hanke oikein perustuu, mutta kuvittelisin että esimerkiksi työmatkaliikenne suuntautuisi suurimmalta osalta aivan muualle kuin Helsingin ydinkeskustaan, johon tuo raitioliikennesilta suuntautuisi. Minä pidän tuota turhana hankkeena, tuostakin säästyvä raha voitaisiin hyvin käyttää noiden poikittaisyhteyksien parantamiseen, jotka ovat oikeasti edelleenkin aivan surkeat.
Et ehkä ole perehtynyt Laajasalon ratikan historiaan sekä siitä tehtyihin selvityksiin. On ne käyty läpi tässä ketjussakin, mutta en edes oleta, että lukisit yli 1100 viestiä. Siksi yritän lyhyesti:
Ratikkasillan juttu on juuri siinä, että nykyisin reitein eli Herttoniemen kautta kantakaupunkiin tulee matka-ajaksi noin 45 minuuttia. Ratikkasillan avulla matka-ajaksi tulee puolet tästä. Ja joukkoliikenteen matka-aika on lyhyempi kuin autolla. Siksi tehdään muuta kuin nojataan nykyiseen reittiin.
Itiksessä on kyllä Stocka, mutta se ei ole Herttoniemen kautta paljoa lähempänä kuin Aleksin Stocka, joka on paljon isompi ja monipuolisempi. Ja jonka ympärillä on kokonainen kaupunkikeskusta, ei vain hikinen kauppakeskus. Ne liikkumislaskelmat perustuvat siihen, miten on liikkumistutkimuksista havaittu seudun asukkaiden liikkuvan. Eli mitä he haluavat ja minne he haluavat. Helsingin keskustalla on vain ylivoimainen vetovoima muuhun seutuun nähden. Joten sinne halutaan, ja jos tarjotaan nopeaa yhteyttä, sitä halutaan käyttää. Eli mieluummin mennään 20 minuutissa keskustaan kuin 20 minuutissa Itikseen, jos ollaan näiden kahden puolivälissä.
Kantakaupungin kanssa on niin, ettei sinne enää mahdu lisää autoja. Siksi on turhaa tehdä muuta kuin joukkoliikenneyhteys. Lisää ihmisiä kekustaan mahtuu, joten joukkoliikenneyhteys on mielekäs. Sillä sen avulla ihmiset pääsevät sinne minne haluavat. Työmatkaliikenne ei tässä edes ole ratkaiseva, sillä ihmiset tekevät 2 kertaa niin paljon muita matkoja kuin työmatkoja.
Jos ratikkasiltaa ei tehdä, ei säästetä mitään rahaa. Ne matkat, jotka laajasalolaiset tekisivät ratikalla Stadiin tehtäisiin autolla jonnekin muualle. Herttoniemeen ja muualle Laajasaloon tehtäisiin samalla rahalla tieliikennehankkeita. Niiden katteeksi kaupunki ei kuitenkaa saa myynti- ja vuokratuloja Kruunuvuorenrannan tonteista, koska ei synny lyhyttä etäisyyttä keskustaan ja alueen saavutettavuuden paranemista, josta ihmiset ovat valmiit maksamaan enemmän kuin mitä silta ja ratikka maksavat.
Siinä oli pähkinänkuoressa tausta sille, miksi Laajasaloon tehdään ratikkasilta.
Antero