Kantakaupungin puolella ei yksinkertaisesti ole tilaa Laajasalosta meren yli tuleville autoille. Sen sanoo jo järki kun katselee katuverkkoa, mutta myös liikennevirtojen mallinnukset. Kantakaupunkiin nykyisin tuleva automäärä on maksimi, millä kantakaupungin sisäinen katuverkko vielä toimii. Sen ymmärtävät myös KSV:n autoliikennesuunnittelijat.
Ei autoja olisikaan tarkoitus syöttää kantakaupunkiin vaan sen pohjoispuolitse länteen ja pohjoisen suunnan väylille.
Ja kuten Hylje totesi, siltaa ei tehdä autoilua varten juuri tehokkuussyistä. Yhden autokaistan kapasiteetti on 1/10 ratikkakaistan kapasiteetista. Eli silta raitiotielle on 10 kertaa tehokkaampaa rahankäyttöä kuin silta autoille.
Potentiaalisella kapasiteetilla on merkitystä vain silloin kun sille on myös kysyntää. Kysynnän olennaisesti ylittävästä tarjonnasta ei taida olla kovin suurta iloa. Millaiseen laskelmaan muuten perustuu näkemys 10x kapasiteettierosta?
Vähän suuruusluokkien hahmottelua... Sillalle on ennakoitu 23200 matkustajaa/d. Jos oletetaan, että 10% tästä kulkee ruuhkatunnin aikana ja tästä 5/6 suuntautuu keskustaan, kysyntää on 1930 paikalle ruuhkatunnin aikana. 5 min vuorovälillä tämä tekisi 161 matkustajaa/ratikka ja 4 min vuorovälillä 129 matkustajaa/ratikka. Uudessa ratikassa (198 paikkaa) tulisi aika ahdasta 5 min vuorovälillä mutta 4 min pitäisi riittää hyvin.
Kysyntä ei ole kuitenkaan tasaista ruuhkankaan aikana. Jos käytetään brittiläistä rautatiesuunnitteluohjetta, niin maksimi 15 min kysyntä on 30% tuntikysynnästä (580/15 min) ja maksimi 5 min kysyntä 40% 15 min kysynnästä eli 232/5 min. Maksimi 5 min kysyntä ylittäisi ratikan kapasiteetin, mutta 4/5 tästä (186, siis 4 min vv) sopisi vielä kyytiin. 4 min vuorovälin pitäisi siis riittää vaikka huomioidaan kysynnän epätasaisuus.
Ruuhkan ulkopuolella kysyntä taas on ehkä luokkaa 1/3 maksimista ja jakautuu tasaisemmin eri suuntiin. Jos oletetaan suuntien jakautuvan 2:1, niin vilkkaampaan suuntaan olisi kysyntää 520 paikalle tunnissa. Kun huomioidaan kysynnän epätasaisuus, vielä 7 min vuorovälillä riittäisi kaikille istumapaikka (87).
Paljonko autoja sitten voisi päästää sillalle ratikoiden joukkoon? Minusta ratikalle pitäisi riittää n. 30 sekunnin mittainen "oma" jakso, ts. autojen päästäminen lopetettaisiin 20 s ennen ratikkaa ja aloitettaisiin n. 10 s sen jälkeen. 4 min vuorovälilläkin autoille jäisi 87% ajasta. Jos yhden autokaistan välityskyvyksi arvioi 1500 autoa tunnissa, sillalle sopisi ruuhka-aikaankin 1300 autoa tunnissa. Tämä edellyttäisi sujuvia liikennejärjestelyitä sillan toisessa päässä. Autojen määrää rajoitettaisiin, jos autot eivät ehdi ratikan alta pois.
---------- Viestit yhdistetty klo 22:18 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:16 ----------
Tuskin normaalia henkilöautoliikennettä päästettäisiin missään olosuhteissa seitsemääkymppiä kulkevan ratikkaliikenteen sekaan, joten varautuminen käytännössä tarkoittaisi kaistojen tuplaamista sillalla. Tuskin mikään kovin halpa investointi.
Normaalia henkilöautoliikennettä päästetään seikkailemaan 80+ km/h paahtavien rekkojen ja 100+ km/h posottavien bussien joukkoon aivan rutiininomaisesti. Miksei siis myös 70 km/h ratikoiden väliin, varsinkin jos valo-ohjauksella ratikat ja autot pyritään kuitenkin erottamaan?