Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Metro liikennöi 4 minuutin vuorovälillä. Eikö ole hirvittävää tuhlausta, että Kaivokadun alla onkin jo ”keskustatunneli”, jossa on 87 % vapaata kapasiteettia, joka voitaisiin antaa autoille? Ei tarvittaisi muuta kuin asfaltti kiskojen väliin ja rampit Sörnäisiin ja Ruoholahteen. Sörnäisissä katu menee hetken raiteen tasossa vieressä ja Ruoholahdessa käytettäisiin ajotunnelia, jota pitkin nyt on kuljetettu louhetta. Tunneli aukeaa kätevästi Länsiväylän päähän.Paljonko autoja sitten voisi päästää sillalle ratikoiden joukkoon? Minusta ratikalle pitäisi riittää n. 30 sekunnin mittainen "oma" jakso, ts. autojen päästäminen lopetettaisiin 20 s ennen ratikkaa ja aloitettaisiin n. 10 s sen jälkeen. 4 min vuorovälilläkin autoille jäisi 87% ajasta. Jos yhden autokaistan välityskyvyksi arvioi 1500 autoa tunnissa, sillalle sopisi ruuhka-aikaankin 1300 autoa tunnissa.
Eli kun autokaistan maksimi kapasiteetti on luokkaa 2000 henkilöä tunnissa ja 120 metrin junilla metron kapasiteetti on luokkaa 36.000 hlö/h, niin nämä voitaisiin yhdistää antamalla osa metrojunien kapasiteetista autoille. 1300 autoa x 1,2 hlö = 1560 hlö + metro 4 minuutilla 18.000 hlö niin saadan yhteensä erinomainen 19.560 hlö:n kapasiteetti! Hyöty autojen päästämisestä metroradalle on 9 %:n kapasiteetin lisäys metrojunien kapasiteettiin. Sehän saataisiin myös tihentämällä vuoroväliä 20 sekuntia 4 minuutista. Mutta ilman muuta fiksumpaa on järjestää autoja metrojunien väliin.
Ja tietenkin, kantakaupungin ratikkakaistat ovat myös tuhlausta. Niillähän on valvasti vapaata autoilukapasiteettia. Mikä virhe autoilun edistämiseksi onkaan tehty, kun ratikkakaistoilta on autoilu kielletty. Ja se seuraava luonnollinen vaihe onkin ratikkaliikenteen lopettaminen, kun ne ovat autojen tiellä. Myös metroliikenne olisi syytä lopettaa, koska asemille pysähtyvät metrojunat haittaavat metrotunnelissa ajavia autoilijoita. Niille kun tulee paha mieli siitä, että joutuvat odottaamaa asemalla seisovaa metroa.
Antero
PS: Jos on vaikea ymmärtää, miksi 4 minuurin vuorovälillä ei olekaan 87 % vapaata kapasiteettia autoille, niin voi miettiä sitä, mitä tapahtuu silloin kun yksi juna seisoo asemalla ja seuraava on liikkeessä nopeudella 70 km/h siellä tunnelissa. Ratkaisu on aivan sama kuin se, miksi Länsiväylällä Lauttasaaren kohdalla 80 km/h nimellisnopeutta ajavat autot eivät ole yhtä lähellä toisiaan kuin ne autot, jotka seisovat Ruoholahden liikennevaloissa. Eli jokin asia on unohtunut vapaan kapasiteetin laskennassa. Se jokin liitty etäisyyteen ja nopeuteen.