- Liittynyt
- 20 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 1,394
Tämä ketju edustaa parasta jlf-huumoria pitkiin aikoihin.
Ja lisätään nyt varmuuden vuoksi vielä, että edellä esitetyillä laskelmilla ei ole mitään arvoa. Liikennetekniikkahan on sillä tavalla jännä ala, että ihan peruslaskutoimituksilla pärjää aika pitkälle. Alan probleemit löytyvät aivan muualta. Mutta sillat eivät todellakaan ole samaa lajia. Kuormien laskemisesta ei ole mitään iloa, ennen kuin on saatu (alustavasti) selvitetyksi mitoittava kuormitustapaus, eli vaarallisin tilanne. Tuleeko se pistekuormista vai kokonaiskuormasta, vaiko onko sittenkin tuulikuorma vaarallisi? Millainen vaikutus on kuormituksen epätasapainolla ja niin edelleen. Tähän taas ei pääse käsiksi ennen kuin siltakonstruktio ja sillan päämitat ovat tiedossa.
Eli jos kaupunkisuunnitteluvirastosta on lautakunnan varajäsenelle on kerrottu, että autoliikenteen salliminen karkeasti tuplaa kulut, niin siinä ei auta kuin uskoa (tai olla uskomatta). Minä en ainakaan usko pystyväni mitenkään arvioimaan tuon väitteen todenperäisyyttä. Hauska tietenkin olisi tietää, kuinka perusteltu tuo arvio oli.