Mutta olet siis sitä mieltä, että tiedät tämän asian paremmin kuin siltasuunnittelijat?
Käsittääkseni tänne ei kirjoita yhtään siltasuunnittelijaa. Siitä, että Laajasaloon suunnitellun esimerkiksi 15 metriä leveän ratikka-joukkoliikennesillan hinta ei tuplaannu, jos sille lisätään yksi henkilöautot vetävä vaikka 8 metrin kaista, voin lyödä vetoa vaikka 1000 euroa. Haluatko ottaa haasteen vastaan?
---------- Viestit yhdistetty klo 23:23 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 23:07 ----------
Istumapaikka vie lattiapinta-alaa noin 0,3 m[SUP]2[/SUP]. Seisoma-alaksi ei kuitenkaan lasketa pinta-alaa, joka muodostuu korin ulkomitoista, ja joka sisältää ohjaamon, tekniset tilat, nivelten palkeet jne. Seisoma-alaksi lasketaan vain sellainen vapaa lattiapinta-ala, jossa voi matkustaa seisten. Transtechin vaunussa tällaista alaa on 25 m[SUP]2[/SUP]. Vaunun 73 istuinta vievät laskennallisesti noin 24,5 m[SUP]2[/SUP], joten matkustamon hyötyala on 49,5 m[SUP]2[/SUP]. Ulkomitoista laskemasi pinta-ala on 66,2 m[SUP]2[/SUP], eli huomattavasti enemmän. Mutta sisältyyhän tähän alaan seinien paksuus sekä jopa tyhjää tilaa siitä, että vaunun päädyt ovat pyöristetyt ja kavennetut.
Liikennetekniikan kannalta on merkitystä sillä, mikä on matkustajamäärä vaunun kokonaispituutta kohden. Se on mittari kaluston kokonaispituuden tehokkuudelle, jonka perusteella määräytyy vaunun tehokkuus liikennevälineenä. Sillä pysäkkien ja asemien pituus on määrätty, joten eduksi on, mitä enemmän tälle pituudelle mahtuu matkustajia yhteen vuoroon. Raitiovaunujen tehokkuudet ovat yleensä 5,9–6,5 hlö/m., jos istuinjärjestys on 2+2 ja seisomatehokkuus on 4 hlö/m[SUP]2[/SUP]. Mutta täytyy ymmärtää, että aina on kysymys siitä, minkälaisen kalustuksen tilaaja haluaa. Esimerkiksi lastenvaunu- ja pyörätuolipaikat kasvattavat lattia-alan osuutta. Itä-Euroopassa oli yleinen tapa tarjota paljon seisomatilaa ja istuinjärjestys saattoi olla jopa 1+1.
Voiko tuosta laskea, että esittämälläsi seisomatehokkuudella 4 Transtechin vaunun kapasiteetti olisi 173 henkeä eikä 198 kuten ilmoitettu? Vai olenko ymmärtänyt väärin?