Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
HSL:n laskukaava seisojille menee jotenkin niin, että käytävän leveyttä ei lasketa kokonaan ja jäljelle jäävälle pinta-alalle käytetään 3 hlö/m[SUP]2[/SUP]. Miten sitten mennään siitä eteenpäin linjatasolle, en osaa sanoa. Foorumilla on HSL:n henkilökuntaa, voivat varmaan kertoa miten laskevat.Millä laskukaavalla HSL nykyään mitoittaa ruuhkatuntien liikenteen kuormitetuimmilla ratikka- ja bussireiteillä? Meneekö tarvittavan kaluston määrä sitten suoraan tuon 3 seisovaa matkustajaa per neliö kapasiteetin mukaan vai käytetäänkö lisäksi vielä jotain korjauskertoimia? Löytyykö jostain esimerkkiä jostain ratikka- tai bussilinjasta? (bussipuolelta esimerkiksi jokeri tai 102 ja 103 yhdistelmä olisivat kiinnostavia ja taitavat olla kuormitetuimpia linjojakin.)
Siitä betoniputkitunnelista, että sellaisen tekeminen meren alle selvitettiin aika lailla perusteellisesti 2008. Todettiin, että on sekä kallis että epävarma. Tunnelin tekeminen merenalaiseen kallioruhjeeseen todettiin käytännössä mahdottomaksi.
Todettakoon tässä, että monet metrotunnelit maailmalla ovat betoni- tai teräsputkia. Ja Kanaalin tunnelikin on betoniputki, vaikka onkin kalkkikiveen porattu reikä. Syynä putkirakenteeseen on, että yleensä maaperä ei ole kiinteätä ja lujaa kalliota kuten meillä Suomessa.
Antero