Laajasalon raideyhteys

Tietenkään ei ole tarkoitus että pyöriä kanneskellaan metroissa tai junissa, mutta ihmisillä on oltava mahdollisuus käyttää raideväyliä pyörien kanssa oikaisuihin.

Ok. 500 miljoonaa euroa olisi siis mielestäsi ihan sopiva investointilisä siihen, että kiskoilla voisi kuljettaa noin parikymmentä polkupyörää tunnissa. Ja minä kun luulin, että Baanaa pidettiin kalliina pyöräilyinvestointina, kun se maksoi viitisen miljoonaa.

Ehkäpä 500 miljoonalle eurolle löytyisi aika monta investointikohdetta, jotka kehittäisivät pyöräilyä vähän enemmän. Ihan hiukkasen enemmän.

Mutta nimimerkki Kantokoskihan on tunnetusti sokea kymmenen potensseille. Viisituhatta euroa, viisi miljoonaa euroa, viisisataa miljoonaa euroa. Ovathan ne nyt ihan sama asia.
 
Ei kustannukset voi automaattisesti olla syy valita halvin vaihtoehto.

Ei, mutta suhteellisuudentaju siitä, että satojen miljoonien investoinnista pitää myös saada satojen miljoonien arvosta hyötyjä, on kyllä ihan riittävä syy. Parikymmentä pyörää tunnissa ei ole satojen miljoonien hyöty.

Ei kustannukset, vaan investointirahan mahdollisimman tuottava sijoittaminen.
 
Kansainvälisen suunnittelukilpailun ehdotuksia Kruunuvuoren siltaratkaisuista löytyy näköjään alla olevasta linkistä...
http://laituri.hel.fi/fi/node/550/image_gallery

Omaksi suosikiksi tuli Gemma Regalis. Se on hieno, mutta ei ylitse ampuva, kuten jotkut ehdotuksista. Varsin tärkeä näkökulma mulle oli, että raitiotie on sijoitettu sillan toiselle laidalle, jolloin jalankulkijoilla ei ole tarvetta radan ylitse kulkemiseen. Joissakin ehdotuksissa silta oli lähestulkoon raitiokävelykaduksi verrattavissa, mikä on täysin väärä lähtökohta. Sillan on tarkoitus olla pikaväylä keskustaan, joten raitiovaunujen on pystyttävä kulkemaan vähintään 60 km/h koko matkan. Regalista saisi vielä hienosäätää pienimuotoisen aidan rakentamisella eristämään paremmin raiteet ja jalankulkijat.

Mielenkiintoista oli huomata monessa suunnitelmassa, että ratikoille oli suunniteltu keskilaiturit (kiitos varmasti kansainvälisyyden). Olisi varsin järkevää tässä vaiheessa suunnitella Laajasalon ratikka siten, että kaksiuuntavaunut olisivat sillä suunnalla kalustona. Tämä helpottaisi radan jatkamista pala kerrallaan, kun ei tarvitsisi joka kerta rakentaa kääntösilmukkaa, vaan yksinkertainen puolenvaihto riittäisi.

Raitiovaunuissa pyörien kuljettaminen on kiellettyä. Eikä pyöriä voi tilanpuutteen takia sallia.

Jaa... Ulkomailla kyllä olen nähnyt ratikoissa kuljetettavan pyöriä. Tiedä sitten onko se ollut sallittua vai ei. Vaunut toki ovat olleet isompia kuin Helsingissä, mikä on oikeasti ongelma. Toki voidaan kysyä, että olisiko Laajasalon raitiotiellä aika soveltaa ulkomaiden esimerkkejä, mm. isompien vaunujen, pyöräparkkien ja muiden innovaatioiden muodossa.
 
Toisin sanoen, ehdotatko Kantokoski ihan vakavasti, että sen sijaan että seudulle rakennettaisiin satoja kilometriä huippulaatuista pyöräväylää, joita käyttäisi kymmeniä tuhansia pyöräilijöitä, pitäisi rakentaa raideyhteys, joka kuljettaisi muutaman kymmentä pyöräilijää?

Kyllä tässä alkaa taas hymyilyttää tämä. Pistänpä tämän taas soimaan.

---------- Viestit yhdistetty klo 12:08 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:05 ----------

Ulkomailla kyllä olen nähnyt ratikoissa kuljetettavan pyöriä. -- Vaunut toki ovat olleet isompia kuin Helsingissä, mikä on oikeasti ongelma.

Ja tämäkin on täysin totta. Mikään ei Helsingissä teknisesti estä, etteikö ratikoissakin voisi kuljettaa pyöriä. Ratikat ovat kyllä siihenkin ihan tarpeeksi leveitä. Ei ole vain ollut tarvetta, koska ratikan palvelualue ei ole sellaista edellyttänyt. Kantakaupungissa on helpompi ja nopeampi pyöräillä kuin mennä ratikkaan pyörällä.

Laajasalon ratikka voisikin olla hyvä pilottihanke polkupyörien sallimiseen ratikoissa, ainakin sen sillan ylitykseen.
 
Ja tämäkin on täysin totta. Mikään ei Helsingissä teknisesti estä, etteikö ratikoissakin voisi kuljettaa pyöriä.

Mikään ei myöskään Helsingissä teknisesti estä sitä, että metron käyttäjämäärän mahdollisesti tulevaisuudessa kasvaessa tarpeeksi, polkupyörien vieminen metroon kielletään, niin kuin on tehty siellä täällä ympäri maailmaa. Jo nyt tuntuisi vähän tyhmältä, jos Helsingissä joku yrittäisi ruuhka-aikaan fillarin kanssa metroon.

Tämä polkupyöräjuttu on tähänastisista "kantokoskista" yksi köykäisimpiä ja naurettavimpia.
 
Nuo siltavaihtoehdot ovat tulevaa siltavaihtoehto-selvitystä varten, jota varten valitaan yksi silta jatkoselvittelyn pohjaksi.
Myös muut vaihtoehdot kuten köysirata, lautat ym. ovat vielä pöydällä. Kaikista vaihtoehdoista tehdään uudet selvitykset. Myös metrosta.
Hesarissa oli tänään artikkeli asiasta, ja siltaa vastustettiin.
 
Nuo siltavaihtoehdot ovat tulevaa siltavaihtoehto-selvitystä varten, jota varten valitaan yksi silta jatkoselvittelyn pohjaksi.
Myös muut vaihtoehdot kuten köysirata, lautat ym. ovat vielä pöydällä. Kaikista vaihtoehdoista tehdään uudet selvitykset. Myös metrosta.

Tällaista selvitystä ei ole olemassakaan.
 
Itse asiassa on, nimeltään ympäristövaikutusten arviointi (YVA). Siinä arvioidaan laajalla skaalalla eri vaihtoehtoja.

Seison korjattuna. Oikeassa olet. YVA on edelleen käynnissä. Hyvä, että joku puhuu asioista joskus oikeillakin nimillä ja täsmällisesti.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tarkemmin ottaen YVA-ohjelmassa on nämä vaihtoehdot:

VE1, raitiovaunu- ja kevyen liikenteen siltayhteys Kruununhaka–Sompasaari–Korkeasaari–Laajasalo
VE2, raitiovaunu- ja kevyen liikenteen betonitunneli- ja siltayhteys Kruununhaka–Sompasaari–Korkeasaari–Laajasalo
VE3, metro Kamppi–Katajanokka–Laajasalo kalliotunneli- ja siltayhteys
VE4, metro Kamppi–Katajanokka–Laajasalo kallio- ja betonitunneli
VE5, metro kalliossa Kamppi–Katajanokka–Laajasalo
VE6, vesiliikenne Laajasalo–Keskusta

Arviointiohjelma valmistui yli kaksi vuotta, niin ei meinaa enää edes muistaa, että varsinainen YVA ei ole vielä valmistunut. Se tosiaan odottanee siltakilpailun tulosta sikäli, että sillan ympäristövaikutuksia pääsisi sen myötä arvioimaan. Toivottavasti kuitenkin muu YVA-työ on ollut jo käynnissä, jottei siltakilpailun valmistumisesta menisi enää monta vuotta YVAn valmistumiseen.

Mutta siitä vasta soppa syntyisikin, jos YVAn jälkeen metrovaihtoehto vedettäisiin uudelleen pakasta, koska koko Kruunuvuorenrannan osayleiskaava menisi uusiksi. Käytännössä ei tule toteutumaan, joten ainoiksi oikeiksi vaihtoehdoiksi jää rakentaa silta ratikalle tai olla rakentamatta.

---------- Viestit yhdistetty klo 17:57 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:56 ----------

Hm, no oliko pakko mennä sanomaan mistä selvityksestä on kyse.

Tunnustat siis ihan julkisesti, että tarkoituksenasi on trollata? Vai mikä muu syy voisi olla olla kertomatta selvityksen nimeä?

---------- Viestit yhdistetty klo 17:58 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:56 ----------

Moderaattori, voisiko tunnuksen omistajalle antaa varoituksen sillä perusteella, että tahallaan tekee viestinsä vaikeaselkoisiksi tarkoituksenaan vaikeuttaa asiallista keskustelua? Ja vielä myöntää tämän julkisesti?
 
Moderaattori, voisiko tunnuksen omistajalle antaa varoituksen sillä perusteella, että tahallaan tekee viestinsä vaikeaselkoisiksi tarkoituksenaan vaikeuttaa asiallista keskustelua? Ja vielä myöntää tämän julkisesti?
Kävin katsomassa tämän foorumin säännöt, eikä niissä kielletä juuri mitään. Joten on aivan sallittua melskata täällä hatusta vedetyillä väyläsuunnitelmakartoilla ja inside scoopeilla ja väittää virkamiesten jo sopineen poliitikkojen kanssa uusista tunneleista ja kierrellä ja kaarrella ja olla vastaamatta kysymyksiin ja tehtailla visioita ja faktoiksi verhottuja väitteitä sellaista vauhtia, ettei kukaan pysy niiden perässä. Tämä foorumi on mennyt aivan sirkukseksi, mutta sille ei nyt vaan voi mitään.
 
Kävin katsomassa tämän foorumin säännöt, eikä niissä kielletä juuri mitään. Joten on aivan sallittua melskata täällä hatusta vedetyillä väyläsuunnitelmakartoilla ja inside scoopeilla ja väittää virkamiesten jo sopineen poliitikkojen kanssa uusista tunneleista ja kierrellä ja kaarrella ja olla vastaamatta kysymyksiin ja tehtailla visioita ja faktoiksi verhottuja väitteitä sellaista vauhtia, ettei kukaan pysy niiden perässä. Tämä foorumi on mennyt aivan sirkukseksi, mutta sille ei nyt vaan voi mitään.

Ei tämä foorumi miksikään sirkukseksi ole mennyt. Ei tylsän asiallisesta kaupungista tee sirkusta yksi klovni, eikä kivan asiallisesta JLF:stä yksi Seba. Sekoimmista viesteistä voi vaan hypätä yli ;)
 
Takaisin
Ylös