Toisaalta ajatusta eteenpäin vieden, miksipä ei ottaisi myös auton sinne sisään? Siis ajaisi kotiasemallaan auton metroon, ja metron sitten sukellusveneeseen. Olisi ainakin kannattavaa.
Hyväksyn tämän sillä ehdolla, että sukellusveneen kuljettamaan metrojunaan saa autojen lisäksi ajaa myös bussin. Sillä näin toteutuu myös bussilauttahaaveilijoiden unelma.
Käytännön toteutus olkoon sitten sellainen, että Laajasalossa liikennöi liityntäbussi väliä Herttoniemi M – Kruunuvuori M. Kruunuvuori M:ssä matkustajat vaihtavat Kutsu2plus-bussiin, joka kuljettaa heidät Kruunuvuori M -aseman välitasolta metrojunaan. Ruotsinlaivoista tuttuun ja ainoaksi turvalliseksi koettuun tapaan Kutsu2plus-bussin matkustajat nousevat bussista pois siksi aikaa, kun se ajaa metrolaiturilta metrojunaan. Matkustajat istuvat sitten metrojunan raviontolaosastossa, kunnes Katajanokka M -asemalla nousevat metrolaiturille ja siellä Kutsu2plus-bussiin, joka ajaa heidät Kruunuvuori M -aseman välitasolle. Täältä matkustajilla on kätevä valinnanvapaus jatkaa edelleen matkaa joko metrolla, ratikalla tai bussilla. Liityntäasemina toimivat metrolla Katajanokka M, ratikalla Merisotilaantori ja busseilla Katajanokan terminaali.
Järjestely suosii metroliityntää tarkoituksellisesti, koska joukkoliikennejärjestelmän tulee suosia metroa tarkoituksellisesti. Onhan metroliityntään ylivoimaisesti lyhin matka sieltä Katajanokka M -aseman välitasolta. Vain yhdet portaat alas metrolaiturille. Turvallisuussyistä matkustajille tarkoitettu metrolaituri on panssariverkkoaidalla eristetty Kutsu2plus-liikenteen metrolaiturista. Sillä Kutsu2plus bussin polttoaine muodostaa räjähdysvaaran, eikä jalankulkuyhteyttä näiden kahden laiturinosan välillä saa siksi olla. Ja henkilölaiturin pituus on 45 metriä, kuten kaikilla muillakin tämän linjan metroasemilla, koska siten on säästetty 0,5 % rakentamiskustannuksia. Metrojunan henkilövaunupari on myös eristetty Kutsu2plus-bussien kuljetusvaunuista, turvallisuussyistä. Junat ovat kuitenkin yhtenäisiä yksikköjä, koska on halvempaa, edullisempaa ja auktoriteetin suosittelemaa ostaa yhtenäisisä junia.
Miksikö näin? Ensinnä siksi, että liityntäliikenne on tunnetusti kaikkein nopein matkustustapa, joten nopeuden maksimoimiseksi myös liityntä tulee maksimoida. Toiseksi siksi, että Kutsu2plus-järjestelmä tarvitaan, koska merkittävä osa Laajasalon liityntäbussilinjan matkustajista valitsee liitynnän metroon Herttoniemessä, koska he haluavat Helsingin uusiin keskustoihin Kalasatamaa, Pasilaan, Viikkiin tai Mellunmäkeen. Kolmen sepän patsas on tässä vaiheessa menettänyt merkityksensä uusien keskusten uskomattoman vetovoiman vuoksi. Meneehän niiden kaikkien läpi kunnollinen kovaa ajettava moottoritie, ei mikään sumppuuntuva Mannerheimintie, Kaivokatu eikä Esplanadi. Eli Kutsu2plus-bussit liikennöivät aina silloin, kun Laajasalon liityntäbussista tulee kutsu.
Antero
PS: Retuperän WBK:n soittajilla on varmaan yhtä hauskaa kuin minulla tätä kirjoittaessani!