Hmikko on aivan oikeassa: Pasila-Kerava ei todellakaan ole erityinen pullonkaula. Menossa olevien parannustoimien jälkeen tämän linjaosuuden junakapasiteetti voidaan käytännössä nostaa noin 15 junaan tunnissa suuntaansa (minimijunaväli kolme minuuttia ja pysähdyspaikoilla kaksi raidetta suuntaansa). Ongelma on päärautatieasema, joka nykyisellään ei vedä tällaista liikennemäärää.
Sen sijaan Keravan pohjoispuolella tilanne on toinen. Nopea liikenne johtaa suuriin nopeuseroihin, jolloin riittävä junakapasiteetti edellyttää liikenteen jakamista omille raiteilleen nopeuden mukaan. Mikään kolmiraiteinen ratkaisu ei ole nykyisilläkään liikennemäärillä toimiva ratkaisu. Yksi lisäraide vain ruuhka-aikoja varten ei ole kovin tehokasta.
Päämääränä tulee olla koko välille Kerava-Tampere kaksi lisäraidetta. Aluksi voidaan toteuttaa lyhyempiä neliraiteisia osuuksia, kuten nyt on tekeillä Keravan pohjoispuolella. Vastaavasti voidaan lisäraiteet aloittaa Tampereen päästä (esimerkiksi ”Lempäälän kaupunkirata”).
Juha