Lentorata

^ Tunnelia porataan kymmenisen metriä päivässä ja jos sata metriä on jäljellä, niin kyllä silloin on myöhäistä huudella jonkun lentoradan perään, josta ei ole edes hankesuunnitelmaa tehtynä. Suomi ei ole näissä asioissa mikään Kiina, vaan helposti vuosikymmen vierähtää maaperää tutkiessa, hanketta suunnitellessa, vaikutuksia selvitellessä ja oikeuden päätöksiä valituksista odotellessa. Ollaan liki kolmekymmentäluvulla, ennen kuin Lentoradalle porataan reikää. Siis vaikka tahtotila olisi vahva.

On myös yksi vielä vahvempi tahtotila: Peter Vesterbacka: Helsinki–Tallinna-tunneli on kuin startup-yritys – lapio maahan jo tänä vuonna
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Tässä tahtotila on jo niin vahva, että se irtautuu ihan omaan todellisuuteensa. Tänä vuonna edes YVAn valmiiksisaaminen olisi aikamoinen suursaavutus saati sitten kaiken kaavoituksen. Varsinkin kun tuo versio tunnelista olisi maakuntakaavan vastainen, eli muutoksia pitäisi lähteä tekemään siltä tasolta lähtien.
 
^ Aiheen vierestä, mutta juu, Vesterbackan ja kumppanien esitys hankkeesta oli suorastaan harhainen. Helsinki-Tallinna sijaitsee kuulemma Euraasian sydämessä, lentokenttien välillä kuljettaisiin junalla 20 minuutissa jne. Minusta vouhottaminen lähinnä syö koko tunneli-idean uskottavuutta, kun sitä voisi perustella realistisestikin, vaikka todella kallishan se on.
 
^ Tunnelia porataan kymmenisen metriä päivässä ja jos sata metriä on jäljellä, niin kyllä silloin on myöhäistä huudella jonkun lentoradan perään, josta ei ole edes hankesuunnitelmaa tehtynä. Suomi ei ole näissä asioissa mikään Kiina, vaan helposti vuosikymmen vierähtää maaperää tutkiessa, hanketta suunnitellessa, vaikutuksia selvitellessä ja oikeuden päätöksiä valituksista odotellessa. Ollaan liki kolmekymmentäluvulla, ennen kuin Lentoradalle porataan reikää. Siis vaikka tahtotila olisi vahva.

Tämän mukaan https://yle.fi/uutiset/3-10019725 suunnitelmien päivittäminen on kovasti käynnissä, ja ilmeisesti ne Kivenlahden louhinnat jatkuvat kuitenkin heinäkuuhun saakka: https://www.lansimetro.fi/uutiset/a...sa/kivenlahdessa-ratatunnelien-lisalouhintaa/

Siinä vähän kesälomaa ja sitten syyskuussa hommiin? Berneriä kun kovasti kritisoidaan, niin tekemättömyydestä ei ainakaan voi moittia. Milloinkohan on liikenneministeri saanut yhtä paljon aikaiseksi?

Sitä ihmettelen, kun Yle puhuu lentoradasta kolmantena pääradan raiteena. Kai se tunneli sentään kaksiraiteinen olisi, eli 3. ja 4. raide?
 
Liikenneviraston dokumentissa "Helsingin ratapihan toiminnallisuuden parantaminen" on tällainen kuva suunnilleen nykytilannetta vastaavassa tilanteessa. Ja pullonkaulana tämän mukaan nimenomaan Pasila.

Tätä ongelmaa voisi ratkoa siitäkin päästä, että ei ohjattaisi kaikkea liikennettä kulkemaan aina Pasilan kautta. Jos Kehäradalle rakennettaisiin kolmioraiteet Huopalahteen ja Hiekkaharjuun, niin lännestä tulevaa liikennettä voisi ohjata Lentoaseman kautta pohjoiseen, itään ja päinvastoin. Lisäksi osan pohjoisen suunnan liikenteestä voisi ohjata Huopalahden ja lentoaseman kautta, ts. vähemmän ruuhkaista rantarataa pitkin.

Sopivalla kalustolla näin voitaisiin totetuttaa mm. vaihdottomat yhteydet lentoasemalle Turusta, Tampereelta ja Lahdesta. Ei toki mitään suurnopeusvauhtia mutta ilman vaihtoa kumminkin.

Olenpahan sitä mieltä, että suurnopeusjunan lyhyestä matka-ajasta ei ole juuri hyötyä ellei vuorovälikin ole tiheä: on parempi ajaa puolentoista tunnin junaa tunnin välein kuin tunnin junaa kahden tunnin välein. Olen aika skepinen sen suhteen, että Suomessa kannattaisi ajaa tunnin vuorovälillä suurnopeusjunia yhtään mihinkään. Päinvastoin, suurnopeusjunat herättävät vain närää reitin varrella, kun maitolaitureiden ohella varsin isotkin kaupungit ohitetaan pysähtymättä.
 
Olenpahan sitä mieltä, että suurnopeusjunan lyhyestä matka-ajasta ei ole juuri hyötyä ellei vuorovälikin ole tiheä: on parempi ajaa puolentoista tunnin junaa tunnin välein kuin tunnin junaa kahden tunnin välein. Olen aika skepinen sen suhteen, että Suomessa kannattaisi ajaa tunnin vuorovälillä suurnopeusjunia yhtään mihinkään. Päinvastoin, suurnopeusjunat herättävät vain närää reitin varrella, kun maitolaitureiden ohella varsin isotkin kaupungit ohitetaan pysähtymättä.

Luoti- ja suurnopeusradoista on puhuttu julkisuudessa väärin ja ristiin. Jos puhutaan ihan oikeasta suurnopeusradasta, Helsinki-Helsinki-Vantaan lentokenttä-Tampere taitaa olla ainoa väli, jolle sellaista voi edes haaveilla Suomen lievästi kasvavalla väestömäärällä. Silloin ei tarvittaisi kolmatta raidetta Tampereelle nykyiselle radalle.
 
Eiköhän asia ole niin, että kehäradan olemassaolo tekee lentoradan hyödyt aika minimaaliseksi. Tikkurilassa pystyy vaihtamaan kaukojunasta lähijunaan niin vaivattomasti, ettei se tunnu kuin pieneltä siirtymältä. Tikkurilan uudella asemalla jo melkein kokee olevansa lentokentällä. Joka nyt jostain pohjoisemmasta matkustaa junalla sen 1-2 tuntia, niin ei sillä ole juuri mitään merkitystä, tuleeko loppuvaiheessa 7 minuutin siirtymä "vertikaalihissillä" lentokentälle. Kuitenkin lomareissulle lähtevät ihmiset tulevat junalla hyvissä ajoin, ja aikaa jää lentokentällä istumiseen ja turhaan pyörimiseen kuitenkin. Se että kaukojuna haluttaisiin suoraan lentokentän alle, ei tuo niin suurta lisäarvoa että sen takia kannattaisi rata erikseen rakentaa. Enemmänkin pitäisi ajatella, että Tikkurila on jo niinsanotusti osa lentoasemaa. Kyllä lentokentän autoparkkipaikalta kestää siirtyminen terminaaliin paljon enemmän, mitä Tikkurilasta lähijunalla. Siinä mielessä Tikkurila on lähempänä lentokenttää kuin parkkipaikat P4a ja P4b. Busines-matkustajia on kuitenkin niin vähän, jotka tulisivat junalla, ja joilla on minuuttiaikataulu. Busines-matkaajat tulevat yleensä aika läheltä, ja suoraan taksilla pääoville. Junalla tulevista suurin osa on ihan holiday-matkailijoita, joilla on aikaa varattuna eikä joka minuuttia lasketa. Ei pienet siirtymiset tunnu missään, varsinkin jos ne ovat helppoja ja vaivattomia kuten nykyinen junayhteys. Lähijuna on vain yksi "hissi" muiden joukossa.
 
Nojaa. Tampereen asemalta 50 minuutissa fiksusti sijoitetulle lentoaseman kaukojuna-asemalle, mistä 5 min lähtöselvitystiskille. Yhteensä 55 minuuttia.

Vaiko Tampereen asemalta 50 minuutissa Tikkurilaan, 2 min asemasillalle, 2 min monitorin ja laiturin etsimiseen, 2 min alas laiturille, 10 min odottelua, 8 min junamatka, 10 min vähemmän fiksusti sijoitetun lentoaseman kehärata-aseman laiturilta lähtöselvitystiskille. Yhteensä 85 minuuttia.
 
Näkisin Lentoradan enemmän ratana kuin lentona eli tehdään nopea rata, joka lisäksi koukkaa lentokentän kautta, jolloin ainakaan kaikkia kaavailtuja lisäraiteita ei tarvita vanhalla radalla.
 
Näkisin Lentoradan enemmän ratana kuin lentona eli tehdään nopea rata, joka lisäksi koukkaa lentokentän kautta, jolloin ainakaan kaikkia kaavailtuja lisäraiteita ei tarvita vanhalla radalla.

Jep. Synergiahan tässä on avain. Jos ja kun pk-seutu kasvaa odotetusti, niin pääradan suuntaan tarvitaan lisää kapasiteettia jktpksessa. Sama rakentaa raiteet lentoaseman kautta, jolloin matka-ajat lentoasemalle lyhenevät niin Helsingistä kuin muualta Suomesta, pidemmällä aikavälillä mahdollisesti myös Tallinnasta.
 
Vantaa tahtoo hallituksen tavoitteeksi Lentoradan rakentamisen https://www.vantaansanomat.fi/artik...maan-tunnelissa-vantaan-alla-kaupunginjohtaja. Vuonna 2010 Lentoradan hinnaksi arvioitiin miljardi euroa. Nyt hinta-arvio on jo 2,4 miljardia euroa kun on saatu kokemusta toteutuneista tunneliprojekteista kuten Länsimetro.
Lentoradan toteutumisen edellytyksenä olisi tietenkin pisararata jotta kapasiteettia saataisiin lisää myös Pasilan ja Helsingin välille. Mikähän sen pisaran tämänhetkinen kustannusarvio nyt sitten lieneekään? Jos nämä kummatkin hankkeet koplattaisiin yhteen, niin puhuttaisiin varmaan jo 4-5 miljardista. Vantaan kaupunginjohtaja Viljanen ei lupaa Lentoradalla rahoitusta koska isot raidehankkeet kuuluvat valtiolle. Mistäköhän valtio näihin rahat repisi kun tulevan hallituksen pöydälle on tulossa 10-15 miljardia maksava hävittäjähankinta?
 
Ihmeellistä. Miksei jo Espoon kaupunkirataa tai Tampereelle minimaalisen lähijunaliikenteen vaatimat kaksois/kolmoisraiteistukset. Sellaiset, kun helsingissäkin ennen oli. Pitää tällaisia valkoisia elefantteja luomalla luoda.
 
Ihmeellistä. Miksei jo Espoon kaupunkirataa tai Tampereelle minimaalisen lähijunaliikenteen vaatimat kaksois/kolmoisraiteistukset. Sellaiset, kun helsingissäkin ennen oli. Pitää tällaisia valkoisia elefantteja luomalla luoda.

Tämä lentorata taitaa olla ainoa sellainen pk-seudun hanke, josta on aidosti valtakunnallista hyötyä. Ja kun ilmasto on nyt kovasti tapetilla mediassa, niin tässähän sitä saisi ilmastoakin taas vähän suojeltua, kun lennot Pirkkalasta Vantaalle (ja ehkä Tikkakoskeltakin) voidaan lopettaa. Jos saisi äänestää vain yhtä uutta raskasraidehanketta Suomenmaahan, niin tälle antaisin ääneni.

Minusta tämä pitäisi toteuttaa niin, että rata kulkee maan alla tunnellissa Pasilan ali keskustaan asti, jolloin sitä voi sitten helposti jatkaa siitä etelään, kun sen aika on. Asemat tietysti sekä Pasilaan että keskustaan. Eipä pääsisi enää lumikaan sotkemaan ihan kaikkea rautatieliikennettä Helsinkiin ja Helsingistä.
 
Minusta tämä pitäisi toteuttaa niin, että rata kulkee maan alla tunnellissa Pasilan ali keskustaan asti, jolloin sitä voi sitten helposti jatkaa siitä etelään, kun sen aika on. Asemat tietysti sekä Pasilaan että keskustaan. Eipä pääsisi enää lumikaan sotkemaan ihan kaikkea rautatieliikennettä Helsinkiin ja Helsingistä.

Vaikka rata oliskin Keravalta etelään maan alla, niin aika varmasti lumi sotkisi silti Lentoradan liikennettä, kun radalla kuitenkin kulkisi lähes ainoastaan myös maanpinnalla kulkevia junia. Ehkä jokin Lentokenttä-Keskusta sukkulajuna ei olisi altis säälle, mutta sekin jäisi lumen takia myöhästelevien kaukojunien jalkoihin.

Lentorata sinänsä on minusta hyvä idea, vaikka 5. ja 6. raide Tikkurilan kautta olisi silti hyvä vielä tutkia. Sitten huolettaa sekin, että Lentorata saattaa olla se keppihevonen jolla Pisara tungetaan päätöselimistä läpi.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös