Linja-arpajaisten arvat jaettiin pian sotien jälkeen loppuun ja nyt parikymmentä vuotta niitä on katsottu. Kohta olisikin aika uusien liikennelupa-arpajaisten. Tai sitten pitää keksiä muuta.
Muilla aloilla harrastetaan nykyään kilpailua ja samaa tietä pitäisi linja-autoalankin seurata. Kumminkin osittain kyse on sellaisesta peruspalvelusta, että kertarysäyksellä ei liikennelupia pidä vapauttaa. Oma ajatukseni ensimmäisestä ja ehkä viimeisestäkin vaiheesta tällä tiellä on:
Erikoispikavuorot eivät ole minkään sortin peruspalvelua. Vaihtoehtoja kulkumuotoa valitsevalle useiden satojen kilometrien matkoilla on paljon. Kaikenlaisia Helsinki-Jyväskylä ym. erikoispikavuoroja pitäisi saada ajaa vapaasti. Vai mistä johtuu ettei vaikkapa Ouluun pääse Helsinki-Jyväskylä-Oulu ep-vuorolla halvalla taksalla? Varmaan tuokin jollekin firmalle kelpaisi. Samaten voisi sallia pienkalustolla ajettavan esimerkiksi vanhusten suosiota tavoittelevia vuoroja, jotka noutavat Mikkelistä kotiovelta ja vievät siskon luo Espooseen.
Tavallisia pikavuoroja ei ole syytä vapauttaa liikenneluvista, mutta luvan voisi myöntää helpommin. Ainakin kaikenlaiset Lahteen, Saloon, H:linnaan ym. päättyvät vakiovuorot pitäisi saada jatkaa Helsinkiin liikennöitsijän niin halutessa.
Kaupunkien ympärillä ei saisi antaa runsaan tarjonnan estää uusien pidempien vuorojen luomista. Se, kenen vuoro mihinkin aikaan kulkee Hesasta Porvooseen ei saisi vaikuttaa siihen, jos joku yrittäjä haluaa ajaa Hesasta Porvoon kautta Loviisaan muuten järkevään aikaan. Otto- ja jättörajoitukset pois.
Se, mitä reittejä bussit ovat ennen menneet ja kuka niitä on ajanut, ei saa vaikuttaa siihen, kuka uusia vuoroja saa. Joukkoliikenneluvan pitää riittää ja saattaa vaikka Helsinki-Pori -välillä kaikki yritykset tasa-arvoiseen asemaan.
Lopputulos: Hyötyjä paljon, haittoja vähän. Hinnat laskevat. Kartellitilanne Helsinki-Porvoo -välillä ei mitenkään todellisuudessa vaikuta esimerkiksi jokakeskiviikkoisen Urjala-Toijala -bussin matkustajien asemaan, vaikka maaseutuliikenteellä tilannetta yritetäänkin ontuvasti perustella. Kovassa kilpailussa tarjontakin voi olla hyvää. Vaikkapa Pohjolan Liikenne pystyy silti houkuttelemaan asiakkaat hyvällä vuorotarjonnalla ostamaan juuri Pohjolan Liikenteen pikavuoron kuukausilipun Salosta Turkuun.
Vuorokohtainen liikennelupa tarvitaan estämään pahimmat ylilyönnit. Ei lupia tarvitse samalle kellonlyömälle kumminkaan myöntää ja Kainuun korvessa kituvaa bussiliikenettä voi silti suojata.
Muilla aloilla harrastetaan nykyään kilpailua ja samaa tietä pitäisi linja-autoalankin seurata. Kumminkin osittain kyse on sellaisesta peruspalvelusta, että kertarysäyksellä ei liikennelupia pidä vapauttaa. Oma ajatukseni ensimmäisestä ja ehkä viimeisestäkin vaiheesta tällä tiellä on:
Erikoispikavuorot eivät ole minkään sortin peruspalvelua. Vaihtoehtoja kulkumuotoa valitsevalle useiden satojen kilometrien matkoilla on paljon. Kaikenlaisia Helsinki-Jyväskylä ym. erikoispikavuoroja pitäisi saada ajaa vapaasti. Vai mistä johtuu ettei vaikkapa Ouluun pääse Helsinki-Jyväskylä-Oulu ep-vuorolla halvalla taksalla? Varmaan tuokin jollekin firmalle kelpaisi. Samaten voisi sallia pienkalustolla ajettavan esimerkiksi vanhusten suosiota tavoittelevia vuoroja, jotka noutavat Mikkelistä kotiovelta ja vievät siskon luo Espooseen.
Tavallisia pikavuoroja ei ole syytä vapauttaa liikenneluvista, mutta luvan voisi myöntää helpommin. Ainakin kaikenlaiset Lahteen, Saloon, H:linnaan ym. päättyvät vakiovuorot pitäisi saada jatkaa Helsinkiin liikennöitsijän niin halutessa.
Kaupunkien ympärillä ei saisi antaa runsaan tarjonnan estää uusien pidempien vuorojen luomista. Se, kenen vuoro mihinkin aikaan kulkee Hesasta Porvooseen ei saisi vaikuttaa siihen, jos joku yrittäjä haluaa ajaa Hesasta Porvoon kautta Loviisaan muuten järkevään aikaan. Otto- ja jättörajoitukset pois.
Se, mitä reittejä bussit ovat ennen menneet ja kuka niitä on ajanut, ei saa vaikuttaa siihen, kuka uusia vuoroja saa. Joukkoliikenneluvan pitää riittää ja saattaa vaikka Helsinki-Pori -välillä kaikki yritykset tasa-arvoiseen asemaan.
Lopputulos: Hyötyjä paljon, haittoja vähän. Hinnat laskevat. Kartellitilanne Helsinki-Porvoo -välillä ei mitenkään todellisuudessa vaikuta esimerkiksi jokakeskiviikkoisen Urjala-Toijala -bussin matkustajien asemaan, vaikka maaseutuliikenteellä tilannetta yritetäänkin ontuvasti perustella. Kovassa kilpailussa tarjontakin voi olla hyvää. Vaikkapa Pohjolan Liikenne pystyy silti houkuttelemaan asiakkaat hyvällä vuorotarjonnalla ostamaan juuri Pohjolan Liikenteen pikavuoron kuukausilipun Salosta Turkuun.
Vuorokohtainen liikennelupa tarvitaan estämään pahimmat ylilyönnit. Ei lupia tarvitse samalle kellonlyömälle kumminkaan myöntää ja Kainuun korvessa kituvaa bussiliikenettä voi silti suojata.