Jos 2-vaihtoehdossa Korkeavuorenkatu ja Kasarmikatu yksisuuntaistetaan ja ajorata/kiskoura sijoitetaan katujen oikeaan laitaan, niin eikö silloin toiselle laidalle voi toteuttaa vinopysäköinnin koko matkalla.
Kasarmikatu on kyllä aika jyrkkä ratikalle mielestäni. Välttäisin sitä viimeiseen asti, mikäli mahdollista. Ja Tarkk’ampujankadun kohdalla on vielä aikamoinen harjanne, siinähän on alamäki molempiin suuntiin.
Jos vielä Kirran lenkki poistetaan, niin parkkipaikkojen kokonaismäärä ei varmaankaan paljon muuttuisi nykyisestä.
Toivottavasti poistetaan, turhaksihan se jää. Lähes koko matkalle poistuvien ratojen paikalle saa parkkipaikkoja, Tarkk’ampujalla on yksi porttikongi ja Kasarmilla taitaa olla vain Kirran sisäänajo. Punanotkolla ei mitään.
Sinänsä pidän vaihtoehtoa 1 selkeämpänä, mutta ratkaiseva seikka on, millaisilla järjestelyillä Korkeavuorenkatu tehtäisiin kaksisuuntaiseksi raitioliikenteelle. Aiemmin esillä olleet limitetyt osuudet kuulostivat ainakin häiriöherkiltä.
Samaa mieltä. En usko, että limityksiin on menty, mutta ensi viikollahan se nähdään. Veikkaan eteläisen Fredan tyylistä ratkaisua, mutta autoliikenne sallittu molempiin suuntiin.
Yksisuuntaistaminen ei ole autaaksi tekevä asia, perustelluissa tapauksissa kuitenkin ihan hyvä juttu. Joskus aiemminkin se on käynyt mielessä mm. kun on katsellut bussin sompailua eteenpäin kapealla Korkeavuorenkadulla. Esimerkkeinä mainitsemasi Pietarinkatu ja Huvilakatu tuskin ovat sitä kapeampia enkä ole aivan varma mitä etua yksisuuntaistamisesta niillä saavutettaisiin kun liikenne esim. em. katuja vilkkaammalla Tehtaankadulla sujuu nykyisellään ratikkalinjasta huolimatta.
Etu olisi se, että ratikan voisi sijoittaa keskemmälle katua kauemmas pysäköidyistä autoista, kun ei olisi vastaantulevaa autoliikennettä. Muuten ollaan herkästi tilanteessa, jossa piirustuspöydällä näyttää siltä, että kadulle mahtuu pysäköinti ja kaksi autokaistaa, sitten ratikka sijoitetaan kovin lähelle parkkipaikkoja ja vasta käytännössä huomataan, että autot pysäköivät liian lähelle ratikkaa. Siinä vaiheessa ei enää ruveta kiskoja siirtelemään, vaan vaihtoehdoksi jää vain pysäköinnin kieltäminen jälkikäteen.
Rakennusvirastolla on aiemminkin ollut liian positiivisia käsityksiä siitä, miten kapea tila riittäisi pysäköintiin. Autojen (ja välinpitämättömyyden) jatkuvasti kasvaessa sitä tilaa kuitenkin täytyy varata enemmän.
Kolmosta ajavilta rv-kuljettajilta kysyisin vielä mielenkiinnosta, kuinka sujuva Tehtaankatu käytännössä on? Eli minkä verran pysäköidyt autot ja jakeluliikenne haittaavat ratikkaa?