Kuulosti siltä, että osa porukasta - itseni mukaanlukien - olisi tyytyväisempi esim. mikäli näkyisi viitteitä siitä, että Etelä-Helsingin raideliikenteen kokonaisuus huomioitaisiin päätösten teossa...
Minulle jäi kovin epäselväksi, mitä asukkaat tällä tarkoittivat. Olen itse seurannut tiiviisti Helsingin ratikkasuunnitelmia nyt 19 vuoden ajan. Aina silloin tällöin laaditaan HKL:ssä ja KSV:ssä "lopputilanne"-suunnitelmia jotka ohjaavat tarkempaa suunnittelua. Sellaiset on nytkin olemassa ja eräänlainen "lopputilanne" oli esitetty myös kartassa auditorion ulkopuolella. Siinä ulotuttiin vuoden 2020 jälkeiselle ajalle. Tällaisen hypoteettisen lopputilanteen (eihän kaupunki ole koskaan valmis ja lopputilanteessa) pohjalta sitten laaditaan erillisiä suunnitelmia hankekohtaisesti. Kokonaisuus on siis huomioitu, ja Ullanlinnan vaihtoehdot ovat osa sitä kokonaisuutta.
Asukkaan näkökulmasta voi tuntua siltä, että kokonaisuus on unohtunut, kun asukas ei siitä kokonaisuudesta mitään tiedä. Mutta voin vakuuttaa, että näin ei ole.
Miten sitten saisi yhden pienen alueen, tässä tapauksessa Ullanlinnan, väelle tietoa siitä kokonaisuudesta? Jos virkamies yrittäisi selittää asukasporukalle tällaista vuoden 2020 jälkeen ulottuvaa, koko kaupunkia koskevaa skenaariota, joka ei sellaisenaan toteudu ja jonka ei ole tarkoituskaan toteutua (se on vaan skenaario eikä kukaan tiedä, miltä Helsinki oikeasti näyttää vuonna 2025) niin tilaisuus kestäisi 10 tuntia ja asukkaat ryhtyisivät tarttumaan aivan epäolennaisiin seikkoihin. Ei päästäisi ikinä eteenpäin. Johan siellä nytkin joku ryhtyi puhumaan Laajasalon ratikasta.
Nyt tilaisuudessa esitelty Ullanlinnan rata on hankkeena myös sikäli erikoinen, ettei sen toteuttaminen millään tavalla estä tai haittaa mitään kuviteltavissa olevaa muuta ratahanketta. Jos mietitään "kokonaisuutta", niin Bulevardi-Aleksi -linjan eteläpuolelle tulee Jätkäsaaren radat (ne on jo päätetty, yhteydet tulevat 8:n jatkeena Ruoholahdesta ja toisaalta uutta rataa Kampin läpi) sekä Hernesaari (päätöstä ei ole, mahdollisuuksia on käytännössä kolme eli Bulevardi-Telakkakatu, Tehtaankatu-Telakkakatu ja Merikatu) ja nyt käsittelyssä ollut Ullanlinna. Muuta uutta rataa Etelä-Helsinkiin tuskin koskaan tulee.
Näistä Jätkäsaari ei mitenkään vaikuta Ullanlinnaan. Hernesaari voi vaikuttaa, jos Ullanlinnan rataa halutaan aikanaan jatkaa sinne. Se ei kuitenkaan vaikuta siihen, miten rata Ullanlinnassa sijoitetaan (ve 1 vai ve 2). Molempia voi yhtä lailla jatkaa Hernesaareen, kun sen aika on. Ullanlinnan hanke ajoittuu joka tapauksessa ajallisesti useita vuosia ennen Hernesaarta, eli Ullanlinnan kanssa ei kannata odottaa Hernesaaren rakentumista mutta Ullanlinna kannattaa suunnitella ja toteuttaa siten, ettei estetä sen jatkumista Hernesaareen. Näin on myös tapahtumassa, ei siis huolta sen suhteen.
Se, onko Ullanlinna lopulta vain välivaihe Hernesaareen ulottuvalla radalla, on tämän hankkeen kannalta nyt sikäli epäoleellista, ettei se muuta nykyistä hanketta mitenkään.
Olen kyllä samaa mieltä kanssasi siinä, ettei tuohon "kokonaisuus pitää huomioida"-kysymykseen saatu kunnollista vastausta tilaisuudessa. Olisi paikallaan, että virkamiehistö osaisi vastata asiallisesti heille esitettyihin kysymyksiin. Uskaltaisin väittää, että jos vaikka tämän kirjoittamani kaltainen vastaus olisi kerrottu siellä tilaisuudessa, niin asukkaat ymmärtäisivät, että kokonaisuus on otettu huomioon tässäkin asiassa eikä sen suhteen ole huolta.
Muutenkin tuli taas mieleen, että varsinkin konsultille ei olisi pahitteeksi antaa vähän esiintymiskoulutusta. Ihan sama juttu oli jokerin tilaisuuksissa. Konsulttia ei nähtävästi voisi vähempää kiinnostaa selittää asioita maalikoille, puheesta ei saa selvää, kysymyksiä ei ymmärretä eikä niihin osata vastata eikä tekniikkakaan toimi (karttoja esitellään postimerkkikoossa ennen kuin yleisö ystävällisesti kertoo, miten asia pitää hoitaa).
---------- Viesti lisätty kello 23:32 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 22:37 ----------
... että harkittaisiin myös muita vaihtoehtoja raiteiden viemiseksi Merikadun tienoolle kuin mäkiset Korkeavuorenkatu ja/tai Kasarmikatu.
Tavoitehan on saada bussin 17 korvaava, suora ja nopea yhteys Rautatieasemalta/Erottajalta Ullanlinnaan. Silloin katuverkossa ei ole muita mahdollisuuksia kuin Korkeavuorenkatu tai Kasarmikatu.
Jos ajatellaan vaikka ratikkaa, joka kulkisi Erottajalta Bulevardia ja Fredaa Eiran sairaalalle nykyisiä kiskoja ja jatkaisi Laivurinkatua Merikadulle, niin onhan se teknisesti mahdollinen, mutta se on ihan eri hanke. Se ei ole suora, nopea keskustayhteys vaan ihan yhtä kiertävä kuin linja 3 tänä päivänä eikä se ole perusteltu hanke, kun 3 on jo olemassa.
---------- Viesti lisätty kello 23:35 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 23:32 ----------
Liikennesuunnittelupäällikkö esitteli muuten eilen vuosituhannen vaihteessa esillä olleita vaihtoehtoja ja mainitsi silloin, että uutena mukaan tullut ns. Pursimiehenkadun linjaus oli lautakunnan käsittelyssä viime vaiheessa ykkösenä. En muista miten reitti tuli pohjoisesta Tehtaankadulle mutta joka tapauksessa siitä se kävi kääntymässä linjan 1A päätelenkin Punavuoressa. Mihin lienee tämä vaihtoehto nyt kadonnut - ei sillä, ettäkö se olisi yhtään sen lähemmäksi Merisatamaa kuin kolmosetkaan mennyt.
Siinä oli ideana, että 9 kulkisi Erottajalta nykyisiä kiskoja Bulsaa ja Fredaa Eiran sairaalalle ja siitä 1A:n kääntöpaikalle. Kaupunkisuunnittelulautakuna asettui kannattamaan sitä, mutta HKL:n mielestä se oli liian päällekkäinen kolmosten kanssa ja joukkoliikennelautakunta totesi erikseen, että kolmosen reittiä ei sovi muuttaa.
Vaihtoehto sinällään ei varmaan ole "kadonnut", mutta sehän ei liity mitenkään tuohon Korkeavuodenkadun-linjaan, jonka tarkoitus on tarjota Ullanlinnaan nopea, suora keskustayhteys.
---------- Viesti lisätty kello 23:40 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 23:35 ----------
Tilaisuudessa kysyttiin yleisöstä vastustajilta, miten ratikka pilaa historiallisen miljöön, mutta siihen ei kukaan vastannut.
Erityisesti Huvilakadun komean talorivistön osalta ymmärrän kyllä asukkaiden näkemyksen, joskin 1900-luvun alkuvuosina kaupungissa oli kyllä jo ratikoita, vaan ei autoja jotka nyt siinä talorivin edessä seisovat. Mutta toki ratikkakiskot ja varsinkin ilmajohdot vaikuttavat Huvilakadun miljööseen, ohiajava vaunu ei niinkään.
Se ei kuitenkaan ole minusta kynnyskysymys; jos Huvilakadun miljööseen ei haluta koskea, voi silmukka olla korttelin verran suurempi ja kulkea Laivurinkadun kautta.
Isompi silmukka on tietysti kalliimpi liikennöidä ja aiheuttaa omat ongelmansa (vrt. linjan 6 suuri silmukka Hietalahdessa), mutta toisaalta lisäpysäkki Laivurinkadulla myös laajentaisi palvelualuetta.